Elevator pitch 2.0: de do’s en don’ts op een rij

Tags:
Nieuwe baan voelt niet goed en niet op je plek op je werk

Je bent op een borrel. Opeens word je voorgesteld aan iemand die een belangrijke rol vervult binnen het bedrijf waar jij altijd al hebt willen werken. Je raakt aan de praat en de persoon in kwestie vraagt wat jij eigenlijk in het dagelijks leven doet. Dit is je kans om jezelf te laten zien! Maar… je loopt vast. Je komt erachter dat je niet in een paar zinnen kunt uitleggen wat je precies doet, en waarom je dat zo graag doet. Je mompelt dat je iets met software doet, hoort jezelf praten en baalt als een stekker. Dit was hét moment geweest voor een sterke elevator pitch.

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een kort praatje waarin jij vertelt wie je bent en wat je doet. Maar waar komt die naam vandaan? Het idee is dat je vaak maar kort iemands aandacht kunt vasthouden als je over jezelf vertelt. Stel, je staat in de lift en moet daar je verhaal aan iemand vertellen. Dan tikt de tijd snel weg. Je moet daarom jezelf en je kwaliteiten in een paar zinnen kunnen omschrijven.
Het doel van een elevator pitch? Een uitnodiging krijgen om verder te praten. Je hoeft er dus ook niet je hele levensverhaal in te vertellen.
Maar: wat vertel je dan wel? Wat ga jij zeggen om jezelf te verkopen aan die potentiële werkgever? Veel mensen vinden het vervelend of zelfs gênant om zichzelf zo in de schijnwerpers te zetten. Maar vergis je niet: voor degene die tegenover je staat, is jouw elevator pitch een prettige, overzichtelijke manier om kennis met je te maken.
Zet je onzekerheid dus aan de kant en creëer een verhaal dat jou goed samenvat en dat je met overtuiging kunt brengen. Wij helpen je graag op weg en geven je een aantal do’s en don’ts voor de perfecte elevator pitch.

Elevator pitch: do’s

Vertel hoe jij het probleem van de ander op gaat lossen

Dé manier om de aandacht van je gesprekspartner te pakken, is door een probleem te schetsen dat hij of zij herkent en te vertellen hoe jij dat voor ze kunt oplossen.
Stel, je werkt in IT security. Schets een herkenbare probleemsituatie (‘Is er wel eens ingebroken in jouw mailbox?’) en vertaal jouw werk naar voordelen voor degene die jouw diensten afneemt (‘Ik zorg ervoor dat mensen binnen mijn bedrijf veilig kunnen mailen en gemaild kunnen worden’). Leg uit waarom jij de beste persoon bent om dit probleem op te lossen.

Vraag anderen naar jouw sterke kanten en verwerk ze in je verhaal

Als je niet goed weet wat je sterke kanten zijn, kun je ze ook moeilijk verkopen aan iemand die je nog nooit ontmoet hebt.
Maar hoe kom je er achter wat jouw sterke kanten zijn? Simpel: vraag het aan de mensen die dichtbij je staan. Bel een goede vriend of vriendin of stel de vraag aan één van je naaste familieleden: ‘Waar ben ik goed in?’ of ‘Wat zijn mijn sterke punten?’ Als je bij meerdere mensen informeert, kom je altijd tot verrassende inzichten.
Verwerk deze sterke kanten van jezelf in je elevator pitch. Zo kom je niet alleen zelfverzekerd over, het getuigt ook van zelfkennis.

elevator pitch

Focus op de hoofdlijnen

Je hebt maar kort de tijd om de ander van jouw kwaliteiten te overtuigen. Dat doe je niet met bloemrijk taalgebruik, maar met bondige, heldere zinnen, die je met overtuiging brengt. Wat is jouw passie? Waar sta jij iedere ochtend met plezier voor op?
Laat onnodige woordjes, zinnen en/of bijzinnen weg. Te veel ‘fluff’ zorgt er alleen maar voor dat je boodschap verdunt in kracht. Zorg er bovendien voor dat je in alle rust je verhaal kunt vertellen: niemand houdt ervan om naar een wervelwind te luisteren. Alleen als je inhoudelijk kunt overtuigen, krijg je voet aan wal. Maak er geen race van om zo veel mogelijk woorden in een minuut te proppen.

Formuleer een duidelijke call-to-action

Als je verteld hebt waar jouw hart sneller van gaat kloppen, waar jouw expertise ligt en hoe jij de problemen van de ander kunt oplossen, ben je natuurlijk nog niet klaar. Je wil dat de toehoorder actie gaat ondernemen om verder met jou in contact te blijven!
De beste manier om daar voor te zorgen, is door in je elevator pitch de vervolgactie concreet te maken. Wil je dat je gesprekspartner een kijkje neemt op je website, of wil je dat hij of zij contact met je opneemt via mail of telefoon? Benoem in concrete termen wat de vervolgstap is, en zorg dat je altijd een visitekaartje paraat hebt.

Oefenen, oefenen, oefenen

Het klinkt als overbodige informatie, maar zorg ervoor dat je je elevator pitch zo veel geoefend hebt, dat je hem helemaal in de vingers hebt. Zorg dat je je verhaal zelfverzekerd en met overtuiging kunt brengen, op een manier die zelfs ruimte over laat voor improvisatie.
Het doel is om degene die tegenover je staat het gevoel te geven dat er een echte conversatie ontstaat. Je kunt dit oefenen met iemand die je goed kent en die niet bang is om je eerlijke feedback te geven. Oefen net zolang tot je pitch helemaal natuurlijk overkomt (hoe tegenstrijdig dat ook klinkt). Vergeet ook niet mogelijke vragen te bedenken en na te denken over hoe je deze vragen zou beantwoorden.

Elevator pitch: don’ts

Langer doorgaan dan een minuut

Een ritje in de lift duurt nooit langer dan een minuut. Zorg er daarom voor dat jouw elevator pitch tussen de 30 seconden en een minuut duurt – dat is precies genoeg om jezelf op een positieve manier neer te zetten, zonder de aandacht van de luisteraar te verliezen.

Bluffen met jargon of moeilijke termen

Sommige mensen denken dat een goede elevator pitch erin je publiek versteld laat staan, door ze te overspoelen met alle moeilijke woorden die je kent. Om even voort te borduren op het voorbeeld van de IT-securityspecialist – je zou in je pitch kunnen zeggen:
“Ik ben een expert in informatiebeveiliging, zowel on-premise als in de cloud”
Het is echter maar de vraag of iedereen dat statement begrijpt. Wat als je een HR-manager tegenover je hebt, die niet zoveel over de technische kant van jouw vak weet? Het is niet slim om je pitch te doorspekken met interessante termen die ook tot onbegrip kunnen leiden. Laat het jargon dus even liggen tot je een presentatie mag geven bij een manager – of bij iemand waarvan je zeker weet dat hij of zij wél weet waar je het over hebt.

Je pitch opdreunen zonder oog te hebben voor je publiek

Gooi nooit je pitch erin zonder oog te hebben voor wat er bij degene tegenover je gebeurt. Je pitch moet in geen geval een monoloog worden. Het is belangrijk om je gesprekspartner als het ware ‘te lezen’: zijn er onderdelen in je verhaal die specifiek interessant voor hem of haar lijken te zijn? Licht die dan uitgebreider toe en geef je toehoorder de kans om vragen te stellen.
Lijkt iemand ongeïnteresseerd, of heb je simpelweg niet zijn of haar volledige aandacht (hints: wegkijken, meer aandacht voor smartphone dan voor jou)? Houd je pitch dan kort. Je kunt er in zo’n geval voor kiezen om zelf vragen te gaan stellen, om zo de aandacht vast te houden en meer te weten te komen over zijn of haar interesses.
Sommige mensen zijn beter in vertellen dan in luisteren.

Praten zoals je schrijft

Een elevator pitch kan er op papier prima uitzien, maar klinkt in een gesprek soms gekunsteld of nep. Let er in de voorbereiding van je pitch dus op dat je niet je cv oplepelt. Vertaal het naar iets dat je zelf in het dagelijks leven ook zou zeggen. Terug naar het voorbeeld van de IT-securityspecialist: zou jij er warm van worden als iemand je het volgende zou vertellen? (Tip: lees het hardop.)
“Ik lever netwerkbeveiliging en ICT-infrastructuuroplossingen van wereldklasse en ben al jarenlang een vertrouwde partner voor veel organisaties en bedrijven. Ik help u graag om uw IT-security-uitdagingen het hoofd te bieden.”
Nee? Niet zo gek. Het klinkt alsof het rechtstreeks van de website van een bedrijf wordt voorgelezen. Geef er je eigen draai aan en gebruik ‘gewone-mensen-taal’:
“Ik ben supertrots dat ik voor veel bedrijven het verschil heb kunnen maken tussen een rommelige IT-infrastructuur en een goed beveiligde werkomgeving. Ik word er ontzettend blij van als ik grote organisaties als […] kan helpen hun bedrijfsdata goed te beschermen. Misschien kan ik ook iets voor jullie bedrijf betekenen!”

Vergeten te vragen wat de ander doet

Het stomste dat je kan doen in een elevator pitch is vergeten interesse te tonen in de bezigheden van de ander.
Wat doet hij of zij eigenlijk? Hebben jullie misschien raakvlakken waar je verder over zou kunnen praten? Het is bovendien wel zo sociaal om ook naar de werkzaamheden van de ander te informeren, nadat diegene net met interesse naar jouw verhaal heeft geluisterd.
De meeste mensen praten graag over wat ze zelf doen. Vergeet dus nooit de wedervraag te stellen!

Jezelf presenteren: meer tips

Wil je meer weten over handige manieren om jezelf te presenteren? Naast de elevator pitch zijn er natuurlijk veel meer manieren om jezelf op een positieve manier neer te zetten bij een nieuwe werkgever. Op ons blog vind je een boel handige tips op het gebied van solliciteren en carrière.

Tags:

Laat je vacaturetekst gratis checken

Gratis vacaturecheck

Zo vind je sneller de juiste mensen

  • Gratis tips van specialisten
  • Pakkende vacaturetekst
  • 12+ jaar ervaring

Laat je vacaturetekst checken

Plaats je vacatures op &Work