Home /
Blog /
Bijna iedereen staat open voor een nieuwe baan

Bijna iedereen staat open voor een nieuwe baan

dinsdag 28 februari 2017

trends & nieuws

  • Chris Zwart

Trends & nieuws

We hebben op dit blog al meer dan eens aan bod laten komen hoe lastig het is om goede specialisten aan je organisatie toe te voegen. Een van onze uitgangspunten daarbij was dat deze mensen al een baan hebben, en daarom niet op zoek zijn naar iets anders. Onze partner Indeed publiceerde onlangs een onderzoek dat deze veronderstelling stevig van tafel veegt. De belangrijkste conclusie? De grote meerderheid van de beroepsbevolking staat wel degelijk open voor een nieuwe baan.

Uitvoerig onderzoek


Indeed ondervroeg voor zijn onderzoek duizenden mensen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Zo is er voor deze landen een helder beeld ontstaan van de activiteit van de beroepsbevolking, op het gebied van het zoeken naar werk.

Nieuwe baan 1

Omdat voor ons de situatie in Nederland het meest interessant is, zullen we deze in het bijzonder naar voren laten komen. We belichten de voor jou als werkgever meest relevante resultaten uit het onderzoek, om je zo je wervingsstrategie vanuit een nieuw perspectief te laten zien.

Groener gras

De eerste opzienbarende cijfers in het onderzoek gooien direct de knuppel in het hoenderhok: 68 procent van de beroepsbevolking is actief op zoek of staat open voor een nieuwe baan. In Nederland ligt dit percentage zelfs nog hoger: 74 procent. Dat is bijna drie kwart van alle werknemers.

nieuwe baan 2

Het lijkt hierbij niet van doorslaggevend belang of iemand goed op zijn plek zit. Mensen zijn en blijven benieuwd of het gras aan de andere kant van de schutting toch niet net iets groener is.

Of je nou op zoek bent naar een designer of een .NET-developer: voor jou betekent het dat de vijver waarin jij vist misschien wel niet zo klein is als je dacht.

Frequent op zoek naar vacatures


Door de vele online mogelijkheden die er tegenwoordig zijn, is het steeds makkelijker geworden om te ontdekken welke vacatures bedrijven hebben. Vacaturesites, werken-bij-pagina’s van bedrijven, social media – je hoeft er niet meer voor naar het uitzendbureau te fietsen.

Maar hoe vaak zoeken mensen naar een nieuwe baan? Ook op dit vlak zijn de cijfers veelzeggend.

Van de beroepsbevolking speurt 59 procent minstens één keer per maand naar vacatures. 22 procent doet dat wekelijks, 17 procent zelfs dagelijks. In Nederland wijken de percentages wederom iets af van het gemiddelde van de vier onderzochte landen, al is het verschil te verwaarlozen.


nieuwe baan 3

Bron: Indeed / Onderzoek naar het werven van talent: Wat vindt de hedendaagse kandidaat belangrijk?


Binnen drie maanden alweer op zoek


Een van de meest opvallende uitkomsten van dit onderzoek: wereldwijd is 65 procent van de beroepsbevolking binnen drie maanden nadat ze ergens aan de slag gegaan zijn, alweer aan het kijken naar andere banen. Voor mensen met een jaarinkomen van € 90.000 of meer ligt dit percentage overigens iets lager, maar het bedraagt nog altijd 50 procent.

Bijna twee derde van de werknemers bestaat dus uit potentiële jobhoppers. Zegt het iets over de loyaliteit van de hedendaagse werknemer? Misschien wel. Voor jou als werkgever is het zaak je medewerkers een warm nest te bieden, waar ze zich snel thuis voelen. Op die manier voorkom je dat iemand zich binnen korte tijd laat verleiden tot een overstap.


nieuwe baan 7

Millennials kijken vaker naar een nieuwe baan


De beroepsbevolking beslaat verschillende generaties. De jongste generatie, met een leeftijd tussen 18 en 35 jaar, wordt tegenwoordig vaak aangeduid als de millennials. Deze generatie is in het bijzonder veelvuldig op de banenmarkt te vinden. Binnen deze groep kijkt meer dan 80 procent regelmatig welke bedrijven op zoek zijn naar nieuw personeel. 

In Nederland springt binnen de millennials-generatie specifiek de groep van 18 tot 24 jaar eruit: 96 procent van hen zoekt naar vacatures.


nieuwe baan 4 

Bron: Indeed / Onderzoek naar het werven van talent: Wat vindt de hedendaagse kandidaat belangrijk?

 

 

Salaris als belangrijkste motivatie


Dat een groot deel van de beroepsbevolking open staat voor iets anders, mag inmiddels duidelijk zijn. Maar wat trekt mensen het meest aan, als ze kijken naar een nieuwe baan? 

Indeed laat zien dat de meest voor de hand liggende reden daadwerkelijk de belangrijkste is: salaris. Op gepaste afstand volgen de locatie, het hanteren van flexibele werktijden, het doen van zinvol werk, de werkomgeving en de secundaire arbeidsvoorwaarden.

In Nederland wijken de percentages af van de gemiddelde cijfers. Hier is de werkomgeving de op één na meest genoemde factor, gevolgd door flexibele werktijden. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn voor werkenden in ons land belangrijker dan in de andere drie onderzochte landen.


nieuwe baan 5
Bron: Indeed / Onderzoek naar het werven van talent: Wat vindt de hedendaagse kandidaat belangrijk?


Aangetrokken door een aansprekend bericht


Tot slot: waarom willen mensen weg uit hun huidige functie? Wat ligt ten grondslag aan de behoefte om van werkgever te wisselen? 

Het onderzoek wijst uit dat de belangrijkste reden hiervoor ontevredenheid over de huidige baan is. Ook een andere reden die genoemd wordt is bijzonder relevant: het zien van een bericht over een interessant bedrijf of aantrekkelijke functie.

In Nederland is het percentage voor dit tweede punt nog iets hoger dan in de andere drie landen. Hier ligt voor jouw bedrijf dus zeker een mogelijkheid, als het op recruitment aankomt. Via employer branding laat je jezelf online op een positieve manier zien: een gouden kans om kandidaten te overtuigen.


nieuwe baan 6
Bron: Indeed / Onderzoek naar het werven van talent: Wat vindt de hedendaagse kandidaat belangrijk?


Gevolgen voor recruitment?


De resultaten van dit onderzoek zijn behoorlijke eyeopeners. Ze werpen nieuw licht op het werven van medewerkers.

Het feit dat goede specialisten niet reageren op jouw pogingen, heeft wellicht niet te maken met het ontbreken van de behoefte aan ander werk. Als je er niet in slaagt goede specialisten aan te trekken, zou dat dus best wel eens een andere oorzaak kunnen hebben.

De belangrijkste les? Als je aanbod goed genoeg is en het beeld van je bedrijf positief is, staan ook goede ICT-specialisten lang niet altijd afwijzend tegenover een nieuwe baan. Goed nieuws voor jou, maar tegelijkertijd: werk aan de winkel! 

Artikelen die je waarschijnlijk ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons