Home /
Blog /
Zo willen jouw developers nooit meer een andere werkgever

Zo willen jouw developers nooit meer een andere werkgever

donderdag 16 juni 2016

Werknemerbehoud

  • Evelyn

Werknemerbehoud

Na veel moeite heb je eindelijk die kandidaat geclosed. Die gewilde Java-developer heeft ervoor gekozen om voor jou te komen werken. En natuurlijk wil je niet dat hij/zij binnen een paar maanden weer vertrekt. Goede software-ontwikkelaars wil je voor de lange termijn aan je binden. Maar hoe hou je developers tegenwoordig binnen de poorten? 

 

Ruimte om te groeien

“Veel technologie-gedreven bedrijven in gebieden zoals Silicon Valley hebben de hoogste betrokkenheid als het gaat om technisch talent”, stelt Jim Barnett, CEO en cofounder van Glint. Glint draagt bij aan oplossingen voor het bouwen van een sterke bedrijfscultuur en het verbeteren van de werknemersbetrokkenheid. Een hoge betrokkenheid is meer dan tevredenheid alleen. Als een werknemer betrokken is, dan:

  • Staat hij achter de doelen van jouw bedrijf
  • Voelt hij zich emotioneel verbonden met het bedrijf
  • Is hij bereid zich extra in te zetten, én
  • Is hij van plan om bij de organisatie te blijven. 


Om werknemersbetrokkenheid te creëren, moeten werkgevers ervoor zorgen dat developers zoveel mogelijk de ruimte hebben om zich te ontwikkelen, en dit ook aanmoedigen.

Je kunt hier denken aan het volgen van trainingen, het behalen van certificaten en het volgen van seminars. Maar bijvoorbeeld ook het voorzien in ‘eigen tijd’, door medewerkers de mogelijkheid te geven om aan eigen projecten te werken.


 

Vrijheid in het kiezen van werkzaamheden

Sommige tech-bedrijven geven developers een mogelijkheid tot ‘eigen tijd’ invullen. Hier mogen werknemers binnen werktijden tijd besteden aan eigen projecten. Dropbox moedigt bijvoorbeeld bij developers creativiteit op de werkplek aan door “hack weeks” te houden. Werknemers krijgen dan de mogelijkheid om aan alles te werken wat ze willen (met de mogelijkheid dat een toffe hack ook daadwerkelijk gelanceerd gaat worden). 

Google

 

Een mooi voorbeeld van ‘eigen tijd’ is één van de beroemdste managementfilosofieën van Google: de zogenaamde ‘20 % tijd’. Werknemers worden aangemoedigd om 20% van hun werktijd te werken aan zaken waarvan zij denken dat het voordelen heeft voor Google. Volgens Google geeft dit hun medewerkers “meer mogelijkheden tot creativiteit en innovativiteit”, en zorgt het voor een verhoging van de werknemersbetrokkenheid. 

 

Maak beloftes waar

Als je als onderdeel van je employer brand beloftes aan kandidaten maakt, zorg er  dan voor dat het beloftes zijn die je kunt waarmaken. Het maken van beloftes zit op de grens tussen je eigen mensen erg blij maken óf ze de deur uit zien lopen. Wanneer je een toezegging doet, groei je in de ogen van je medewerkers, omdat je betrouwbaar en eervol overkomt. Maar als je je belofte(s) niet kan nakomen, verander je voor de werknemer al gauw in een onbetrouwbare en respectloze manager. 


 

Geef developers coole technologie

Of je het nou wilt of niet: software-ontwikkelaars houden nu eenmaal van de laatste versie van alles. Dit beaamt ook Luca Bonmassar, cofounder en CTO van het SaaS-platform Gild. Met Gild software kunnen bedrijven, op basis van de kwaliteit van vrije, open-source code van software-ontwikkelaars, technisch talent vinden, evalueren en recruiten.

De laatste en mooiste tools tot je beschikking hebben vinden developers niet alleen maar gaaf; het geeft ze ook de kans om op te scheppen tegenover hun peers. Daarnaast houdt het ze midden in deze snel-veranderende technische wereld. Denk bij coole technologie aan snelle computers, meerdere schermen, sta-bureaus, etc. En uiteraard aan de snelste internetconnectie, wat voor een developer in de meeste gevallen absolute noodzaak is.

Developers

 

Weet jij wat jouw developers belangrijk vinden?

Een hoge betrokkenheid is belangrijk, en daarom is het goed om te weten wat er onder developers leeft. De mogelijkheden die je ze kan bieden, zijn natuurlijk afhankelijk van het budget waar je mee werkt. Maar het is goed om te weten dat software-ontwikkelaars niet alleen voor het salaris bij een bedrijf blijven; ze vinden ook het ook belangrijk om te bij te dragen aan een visie waar ze in geloven en die ze een doel geeft. Net als bij een sportteam, waar het gaat over identiteit, succes en prestatie. Het is dus goed om in het achterhoofd te houden wat je software-ontwikkelaars nu echt belangrijk vinden. Alleen zo zul je ze op de lange termijn kunnen behouden. Ervan uitgaande dat je salaris competitief is, zijn het de immateriële activa die de beste developers binnen de poorten zullen houden.

Meer inzicht in belangrijke componenten voor het behoud van developers? Dan vind je ons onderzoek naar de ICT-markt misschien ook interessant.

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons