Home /
Blog /
Weet jij waar je uitstelgedrag vandaan komt?

Weet jij waar je uitstelgedrag vandaan komt?

maandag 17 augustus 2015

Agenda


           


Uitstellen wordt in het Engels ook wel ‘procrastination’ genoemd. In essentie is uitstellen niets meer dan stelen van jezelf. We stellen uit mede door gemakzucht en luiheid. Om je uitstelgedrag daar volledig aan te wijten, is echter te kort door de bocht. Want we stellen vaak genoeg uit terwijl dit volledig tegen het rationele verstand indruist. Uitstel met als gevolg dat we bepaalde deadlines niet halen, ondermaats presteren en onze carrière in gevaar brengen. We weten het en toch doen we het. Hoe komt dat? 

 

Je 'huidige ik' en je 'toekomstige ik'

Psychologen hebben uitstelgedrag onderzocht. Volgens Neil Lewis van de University of Michigan komt uitstellen omdat we voor 2 karakters binnen onze persoonlijkheid denken. Hij bedoelt niet dat we met zijn allen een stelletje schizofrenen zijn. Nee, Lewis bedoelt dat we denken in een: ‘huidige ik’ en een ‘toekomstige ik’. De ‘toekomstige ik’ vinden we veel minder belangrijk dan de ‘huidige ik’. De ‘huidige ik’ is directeur van ‘Mij B.V.’, terwijl de ‘toekomstige ik’ slechts een administratieve werknemer in het bedrijf is.

In plaats van dat we genot uitstellen, doen we alsof de wensen en verlangens van de ‘huidige ik’ belangrijker zijn dan de wensen en verlangens van de ‘toekomstige ik’. Dit uit zich in verschijnselen waar we allemaal wel bekend mee zijn. Waarom geld opzij zetten als je nu die nieuwe schoenen kan kopen? Waarom nu dat stuk chocolade laten liggen als het zwembroekseizoen pas over 6 weken begint? Waarom nu al beginnen aan een project als de deadline pas over 5 weken is?

 

Uitstelgedrag elimineren door de 'toekomstige ik' te verbinden met de 'huidige ik'

Neil Lewis wist dat om uitstelgedrag te voorkomen de volgende vraag moest worden gesteld: Hoe verbind je je ‘toekomstige ik’ met je ‘huidige ik’?. Met andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer waarde hechten aan het welzijn van de ‘toekomstige ik’?

Lewis onderzocht de bovenstaande vraag door met een aantal proefpersonen de proef op de som te nemen. Uit het onderzoek kwam iets opvallends. Proefpersonen beschouwden een ‘evenement’ als minder ver weg wanneer zij dachten in dagen in plaats van maanden of jaren. Zo leek voor een proefpersoon een bruiloft van een vriend 16,3 dagen eerder plaats te vinden wanneer hij dacht in dagen, in plaats van maanden. Kortom, denken dat een bruiloft over 56 dagen is, in plaats van over 2 maanden, heeft als gevolg dat de bruiloft gevoelsmatig al veel dichterbij is.

Betekent dit dan ook dat mensen, wanneer zij in dagen denken in plaats van maanden of jaren, eerder overgaan tot actie? Lewis liet deze vraag niet onberoerd. Hij liet 2 groepen proefpersonen denken dat ze net een baby hebben gekregen. Tegen de ene groep werd gezegd dat het kind over 18 jaar ging studeren. Tegen de andere groep werd gezegd dat het kind over 6570 dagen ging studeren. De proefpersonen moesten vervolgens bepalen wanneer zij gingen sparen om de studie van het kind te kunnen bekostigen.

tabel

Het bleek dat de participanten die in dagen dachten veel eerder het moment van sparen planden dan de proefpersonen die in jaren dachten. De eerste groep ging dus veel eerder over tot actie. En niet een klein beetje eerder. De proefpersonen die in dagen dachten gingen wel 4 keer zo snel over tot actie.

Denken in dagen laat de toekomstige-ik dus veel meer aanwezig zijn. Dus vertel, wanneer heb jij je deadline? Over een paar maanden of over een X-aantal dagen?

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

De 13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek

 



Maak jij deze fouten bij het kiezen van je LinkedIn profielfoto?



Zo weet je dat je sollicitatiegesprek
niet goed ging





Originele cv's die niet op de stapel eindigen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Productiever in je werk? Dat kan!

7 tips om productief te blijven op een warme dag

Een awesome carrière? Weet hoe jij het beste presteert!

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons