Home /
Blog /
Weet jij hoe succesvolle mensen te werk gaan?

Weet jij hoe succesvolle mensen te werk gaan?

donderdag 10 september 2015

bill gates


           

 

We kennen ze allemaal. Van die mensen die fulltime werken, daarnaast wat vrijwilligerswerk doen en er een succesvol blog op nahouden. Naast al deze werkgerelateerde dingen, shinen ze ook nog eens op persoonlijk vlak. Ze halen gezonde producten op de markt, hebben tijd om organische, Instagramwaardige maaltijden te koken en participeren in een gelukkige relatie.

Wat is nu het geheim achter het succes? Hoe lijken super-achievers  tijd over te hebben voor allerlei vruchtbare activiteiten? Een ding is zeker: je hebt hetzelfde aantal uren in een dag als Bill Gates.

“Je hebt hetzelfde aantal uren in een dag als Bill Gates.”


Wat opvalt is dat succesvolle mensen iets met elkaar gemeen hebben, namelijk een bepaalde manier van werken. Hieronder staan 5 eigenschappen die de werkwijze van een succesvol iemand kenmerken.

1. Succesvolle mensen doen iets met een volledige focus


Mensen die succesvol zijn voeren hun taken uit met volledige overgave. Zijn zij ergens mee bezig, kun je er zeker van zijn dat zij hun aandacht voor de volledige 100% hebben geïnvesteerd in die taak.

2. Multitasken? Succesvolle mensen vermijden dit


Hoeveel tabbladen heb jij openstaan als je aan het werk bent? Ongetwijfeld heb je je mail open. Misschien ook wel Instagram en Facebook. Och, dat kattenfilmpje wat viral is gegaan staat vast ook nog wel ergens open op een tabblad.

Terwijl jij bezig bent om een taak af te ronden eisen al deze tabbladen, of ze nu op de achtergrond staan of niet, een deel van jouw aandacht op. Het lijkt erop dat anno 2015, multitasken de norm is geworden.

Psychologen zijn het echter vaak met elkaar eens dat het menselijk brein helemaal niet gemaakt is om te multitasken. Sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat onze prestaties drastisch verminderen wanneer wij multitasken. Dit komt door een verminderende focus, een toename van fouten en we hebben meer tijd nodig om taken af te ronden.

Wat doen succesvolle mensen dus zo min mogelijk? Juist, multitasken. Succesvolle mensen hebben de neiging om zich volledig te focussen op één taak. Zij zijn ontzettend goed in het filteren van allerlei afleidingen. Succesvolle mensen zullen bijvoorbeeld niet twijfelen om hun telefoon volledig uit het zicht te leggen.

3. Tijd vrij maken voor een praatje met een collega? Niet als het aan een succesvol iemand ligt.


Stel: je bent ergens mee bezig. Je bent volledig in the zone. Je concentratie is top. Je maakt meters en vliegt door het project heen waar je mee bezig bent. Op dat moment spreekt een collega je aan. Je collega vraagt jouw mening over een project waar hij mee bezig is. Je kijkt even op zijn scherm en je geeft je professionele mening. Het kost je maar 60 seconden. Dat moet geen probleem zijn. Toch?

Ook daar denken psychologen anders over. Dit soort onderbrekingen zijn funest voor je focus. Uit onderzoek is gebleken dat het ongeveer 23 minuten kost voordat je je focus weer terug hebt.

Super-achievers weten dat kleine onderbrekingen ontzettend schadelijk zijn wanneer je dingen gedaan wilt krijgen. Daarom vermijden zij die. Zet dus je e-mail uit. Spreek met je collega’s af dat je de komende 2 uur niet gestoord wilt worden. En meng je niet in gesprekken van je collega’s. Succesvolle mensen doen het. Dus waarom zou jij het niet doen?

4. Succesvolle mensen kiezen hun vrienden uit. Niet geheel toevallig zijn dit vaak ook succesvolle mensen.


Er is een gezegde dat luidt: “Als jij de slimste persoon in een ruimte bent, dan ben je in de verkeerde ruimte.” Deze vlieger gaat ook op voor prestatie en productiviteit. Wanneer je jezelf omringt met mensen die veel energie hebben, die dezelfde visie op succes hebben als jij, dan kan het niet anders dan dat je elkaar stimuleert om je prestaties naar een hoger niveau te tillen.

“Als jij de slimste persoon in een ruimte bent, dan ben je in de verkeerde ruimte.”


Succesvolle mensen kiezen daarom zeer bewust met wie zij hun vrije tijd doorbrengen. Dit zullen vaak mensen zijn van wie zij kunnen leren en mensen die hen stimuleren om verder te komen.

5. Emoties opkroppen? Nope!


Succesvolle mensen doen aan emotiemanagement. Je zult vast wel begrijpen dat wanneer je je negatieve emoties opkropt, dit behoorlijk destructief voor je carrière kan zijn. Want op een gegeven moment komt er een moment van ontlading. Alle opgekropte emoties moeten er dan simpelweg uit. Dit kan op verschillende manieren. Soms uit zich dat in ’s nachts wakker worden en een behoorlijke ‘binge-eating sessie’ neer zetten. Of je houdt een Netflix-marathon van 14 uur. Of je bent veel te vaak in de kroeg te vinden.

Al deze bovenstaande vormen van ontlading zijn dramatisch voor je productiviteit. Super-achievers weten dit. Zij proberen dat soort uitbarstingen daarom te voorkomen. Succesvolle mensen zijn bewust bezig met het managen van hun emoties. Denk aan CEO’s die aan meditatie doen, een dagboek bijhouden, een personal coach in de arm nemen of juist keihard trainen in de gym om zo frustraties kwijt te raken.

Deze bovenstaande 5 eigenschappen zijn gemakkelijk te implementeren in je werkende leven. Wacht niet langer en give it a try!

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

De 13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek

 



Maak jij deze fouten bij het kiezen van je LinkedIn profielfoto?



Zo weet je dat je sollicitatiegesprek
niet goed ging





Originele cv's die niet op de stapel eindigen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Alles uit je carrière halen? Het begint bij zelfkennis

Een awesome carrière? Weet hoe jij het beste presteert!

3 Tips om je carrière een boost te geven

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons