Home /
Blog /
Waarom lui zijn eigenlijk heel goed voor je productiviteit is

Waarom lui zijn eigenlijk heel goed voor je productiviteit is

woensdag 17 februari 2016

lui zijn voor een hoge productiviteit


           

Half acht ’s avonds. Na een lange werkdag plof je op de bank om je favoriete serie aan te zetten op Netflix. Drankje erbij, een zakje chips misschien, en even helemaal niets. Vooruit, je kijkt nog één aflevering. En dan nog één, nóg één… Voor je het weet, is het half één ’s nachts en had je eigenlijk al een uur in bed moeten liggen. En het allerergste: je hebt NIETS nuttigs gedaan! Terwijl je dat ene artikel nog had willen lezen voor je werk, nog een to-do-list had willen maken, die ene meeting had willen voorbereiden, je mail bij had willen werken…  Waarom heb je er toch goed aan gedaan om lui op de bank te blijven hangen?

Het antwoord op die vraag vinden we in de nieuwste publicatie van Cal Newport, assistent professor aan de universiteit van Georgetown, Washington D.C., gevierd auteur en beheerder van het veel gelezen Study Hacks blog. In zijn recent uitgebrachte boek ‘Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World’ pleit Newport voor een hernieuwde aandacht voor ‘deep work’: het werken in sprints met een extreem intense focus om zo effectief mogelijk je werk te kunnen verzetten. 

Ontspannen moet

Een belangrijke of zelfs onmisbare voorwaarde voor deep work, zegt Newport, is het vermogen om jezelf aan het einde van de dag compleet af te sluiten van alles wat met werk te maken heeft. Je kunt maar zo veel uren per dag in een staat van diepe focus werken: je brein heeft rust nodig om in de fases van deep work optimaal te kunnen functioneren. Lui zijn aan het einde van je dag heeft dus wel degelijk een functie! Newport pleit in zijn boek zelfs voor ‘het omarmen van verveling’ in de avonduren. 

 

"When you work, work hard. When you're done, be done"


 

Shutdown ritual

Voor mensen die moeite hebben met het afsluiten van hun werkdag heeft Newport ook nog een gouden tip: het implementeren van een ‘shutdown ritual’. Als je je brein conditioneert met een aantal handelingen om de dag te af te sluiten, gaat het ontspannen ’s avonds gemakkelijker en ben je minder geneigd om je nog met werkgerelateerde zaken bezig te houden. Ook voor echte workaholics is lui zijn dus aan te leren: ieder brein is te conditioneren.

Newport zelf werkt in de laatste 10 tot 15 minuten van zijn werkdag zijn takenlijsten bij, hij checkt zijn weekkalender en als hij voor zichzelf bevestigd heeft dat hij on top of things is, sluit hij zijn computer af en zegt hij hardop tegen zichzelf: ‘Shutdown complete’. Een beetje cheesy, geeft hij beschaamd toe, maar het werkt voor hem: het vertelt zijn brein dat het oké is om nu te stoppen met nadenken over werk.

 

Waarom Bill Gates liever een lui iemand aannam dan een strebertje

Cal Newport is niet de enige die de voordelen van lui zijn inziet: ook de grote Bill Gates zag in zijn tijd als manager bij Microsoft al in dat luiheid soms ook goede dingen kan brengen. Alle belangrijke uitvindingen van de 20e eeuw zijn uitgevonden om tijd of moeite te besparen: de auto, de lift en de telefoon zijn allemaal zaken die luiheid in de hand werken. Luiheid bevordert soms dus zomaar je innovativiteit.

Gates trok daar zijn eigen conclusies uit: iemand die zo lui is dat hij nieuwe manieren vindt om lui te kunnen zijn, is eigenlijk een aanwinst voor je bedrijf. Hij is namelijk wel slim genoeg om die nieuwe manieren te vinden. Kort gezegd maakt luiheid dus de meest innovatieve medewerkers. In zijn eigen woorden: “Ik zal altijd een lui persoon aannemen om een moeilijke taak op te knappen – omdat hij altijd een makkelijke manier zal vinden om het te doen.”

 

Bill Gates quote

 

 

Waarom Linkedin onbeperkt vakantiedagen uitdeelt


Ook steeds meer grote bedrijven zien de voordelen ervan in om hun medewerkers ‘lazy-time’ te gunnen: ook zij zien dat voldoende rust de productiviteit van hun personeel verhoogt. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat hierop actie heeft ondernomen is LinkedIn, dat haar medewerkers sinds eind vorig jaar onbeperkte vakantiedagen aanbiedt. Onbeperkt? Ja, onbeperkt.

Naast de 17 doorbetaalde vakantiedagen kunnen medewerkers in overleg met hun manager zo veel vakantie opnemen als ze willen. De voorwaarde? Dat ze de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen taken en ervoor zorgen dat belangrijke zaken draaiende blijven. Hun eigen ondernemerschap wordt dus aangesproken en het stelt medewerkers in staat om zelf te bepalen hoe zij zo productief mogelijk kunnen zijn voor hun werkgever.

Meer uren aanwezig zijn staat niet altijd meer gelijk aan meer werk verzetten, zo zien ze in bij LinkedIn. Door werknemers zelf verantwoordelijk te maken voor hun vrije tijd, geef je ze vertrouwen en bepalen ze zelf welke balans het beste voor hen werkt. In de praktijk nemen medewerkers bovendien nauwelijks meer vakantiedagen op, omdat ze wel de verantwoordelijkheid dragen om hun eigen taken tot een goed einde te brengen.

 

Lui zijn is goed voor je

Op gezette tijden lui zijn is dus op verschillende manieren gewoon goed voor je. Het verhoogt je concentratie op momenten dat je er wel hard aan moet trekken en het kan zelfs je innovativiteit naar een hoger niveau tillen.
Denk daar maar eens aan als je vanavond op de bank ploft: geen enkele reden om je schuldig te voelen, je werkt juist aan je productiviteit door je brein rust te gunnen!

 

 

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

 

 

MEEST GELEZEN:

 

Zo weet je dat je sollicitatiegesprek niet goed ging

 

 

 



13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek

 



Zou jij deze vragen durven te stellen bij een sollicitatiegesprek?



 



5 sollicitatiegesprekadviezen die je hoe dan ook wilt lezen



 

 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Welk type werknemer ben jij? [INFOGRAPHIC]

6 adviezen voor een ongelofelijk productieve werkdag

8 dingen die succesvolle mensen doen vlak voor ze gaan slapen

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons