Home /
Blog /
Waarom is goede ICT’ers aannemen zo moeilijk?

Waarom is goede ICT’ers aannemen zo moeilijk?

dinsdag 14 februari 2017

werkgeverszaken

  • Chris Zwart

Werkgeverszaken

Als je je aangesproken voelt door de titel van dit artikel, ben je niet de enige. Je kunt zo een flink voetbalstadion vullen met CEO’s, bedrijfseigenaren, HR-managers en corporate recruiters die allemaal op zoek zijn naar goede ICT-specialisten – maar ze niet kunnen vinden. Waarom is het werven van ICT’ers met echte kwaliteit, die ook nog eens bij jouw organisatie passen, zo moeilijk?

ICT'ers aannemen

Presteren onder druk


Als jij de persoon bent die verantwoordelijk is voor het vinden van een nieuwe ICT’er (laten we het even bij één houden), zitten er heel wat mensen op je nek. Je hebt een bepaald budget en je moet binnen een bepaalde tijd – zo snel mogelijk – resultaat behalen. De financiële afdeling, managers, je CEO en misschien ook de leden van je ICT-team oefenen druk op je uit. Geen lolletje.

Waar loop je verder tegenaan?

ICT'ers aannemen

Werven kost tijd

Tegenwoordig kun je alles wat je nodig hebt met een paar klikken in huis halen. Of je nu zin hebt in een pizza pepperoni of een pratende pop voor je nichtje wilt kopen. De eerste heb je – als het meezit – een half uurtje later in huis, de tweede vaak al de volgende dag.

Als het aankomt op het vinden van goede ICT-specialisten is het een ander verhaal. Werven kost tijd. Tijd die je vaak niet hebt, omdat je genoeg andere dingen te doen hebt. Het opstellen van een vacature kost tijd, net als het verspreiden van die vacature, het wachten op en het doornemen van reacties, het maken van een schifting en het voeren van sollicitatiegesprekken.

Heb je het hele proces doorlopen, dan eindig je vaak alsnog met lege handen. Simpelweg omdat de kandidaat toch niet overtuigend genoeg is. Dag tijd, dag geld, dag nieuwe werknemer.


ICT'ers aannemen

Noodzakelijk kwaad: vacatures opstellen


Het schrijven van een vacaturetekst is voor jou waarschijnlijk geen dagelijkse bezigheid. Wat zet je erin en hoe zet je het erin? Om jezelf als bedrijf van je concurrenten te onderscheiden, zul je op z’n minst een beetje je best moeten doen.

Afhankelijk van hoe zorgvuldig je te werk gaat en hoeveel mensen er een oordeel over moeten geven, kan het schrijven van vacatureteksten een tijdrovende klus zijn. Tegen de tijd dat je vacature online staat, ben je zo een week verder.


ICT'ers aannemen

Je vacature wordt niet gevonden


Als je eenmaal je vacature op je bedrijfswebsite hebt geplaatst, kom je voor een volgend probleem te staan: er komen te weinig mensen op af. Dikke kans dat de vindbaarheid van je vacature niet optimaal is. Als je niet genoeg aandacht aan SEO (zoekmachineoptimalisatie) besteedt, komen geïnteresseerden niet snel vanuit Google op jouw website terecht.

Een ander essentieel element is mobiel gebruiksgemak. Veel kandidaten zoeken naar een baan met hun smartphone. Vacatures of werken-bij-websites zijn daar vaak niet op afgestemd, waardoor iemand snel afhaakt.


ICT'ers aannemen

Jouw bedrijf lijkt geen aantrekkelijke werkgever

 
Als je net ‘Hè, wat?’ dacht, toen je de term ‘werken-bij-website’ las, heb je nog een flinke stap te zetten. Je besteedt in dit geval te weinig aandacht aan de manier waarop je jezelf als werkgever presenteert op je eigen website. Niet onbelangrijk, als het aankomt op het binnenhalen van nieuwe werknemers. Een goede werken-bij-website is een serieus onderdeel van employer branding

Een potentiële nieuwe medewerker die op je website belandt, stuur je met een kluitje in het riet als je hem of haar geen beeld geeft van het werken bij jouw bedrijf. Van alleen een aantal vacatures wordt geen enkele goede developer enthousiast.


ICT'ers aannemen

Je krijgt middelmatige ICT’ers op gesprek


Niet-bijzonder-goede developers kom je overal tegen. Ze zoeken naar een baan, en doen dat op verschillende plekken. Vacaturesites, werken-bij-pagina’s van bedrijven, LinkedIn – ICT-vacatures zijn er genoeg. De middelmatige developer heeft momenteel geen (leuk) werk, dus reageert er graag op. 

Als je geregeld een niet-bijzonder-goede developer op gesprek krijgt, zinkt de moed je vroeg of laat in de schoenen. Gaan deze mensen je bedrijf verder helpen? Waarschijnlijk niet. Ze zijn op zoek naar een baan, niet per se naar de baan die jij aanbiedt.

Goede ICT’ers zijn er wel. Maar ze hebben al een baan – en zijn daar vaak behoorlijk tevreden mee. (Grote) bedrijven die er écht bovenop zitten, kapen het beste ICT-talent daarbij al in een vroeg stadium voor jouw neus weg.


ICT'ers aannemen

Tricky: sollicitatiegesprekken


Het voeren van een sollicitatiegesprek, als werkgever, is een kunst op zich. Je moet in korte tijd een goede inschatting kunnen maken van de persoon tegenover je.

Een obstakel bij sollicitatiegesprekken met ICT’ers is je eigen technische kennis. Of beter gezegd, het gebrek hieraan. Daar hoef je je niet voor te schamen, maar het kan wel een belemmering vormen bij het beoordelen van een potentiële nieuwe medewerker. Een kandidaat kan daarnaast al snel besluiten dat deze baan niks voor hem is, wanneer hij merkt dat jij niet goed weet waar je over praat.


Het werk van een designer of tekstschrijver kun je prima op waarde schatten, maar ben jij in staat om de code van een programmeur te beoordelen? Een cv vol mooie termen en een goede opleiding vertellen je veel, maar niet of iemand een goede developer is.


ICT'ers aannemen

Je kunt de ideale kandidaat niet binnenhalen


Ben je door het sollicitatieproces heen, en heb je een kandidaat waar je oprecht enthousiast over bent? Dan ben je aanbeland bij de volgende hindernis: het binnenhalen van de kandidaat. Omdat goede ICT’ers niet in de WW belanden als jij ze niet aanneemt, zul je met iets overtuigends moeten komen. En dat is niet altijd even eenvoudig.

Als je een klein bedrijf of een start-up runt, heb je geen onbeperkt budget. Dure extraatjes en de mogelijkheid om een nieuwe werknemer even rustig een half jaar te laten wennen, liggen buiten je bereik.

Als grotere organisatie loop je vaak tegen gedateerde beloningsconstructies en secundaire voorwaarden aan, die schril afsteken tegen die van jongere, hippere bedrijven.


ICT'ers aannemen

Je werknemers maken niet genoeg reclame


Een erg geschikte vorm van recruitment is werven via je eigen personeel. Draagt jouw personeel zelden tot nooit kandidaten aan voor jullie openstaande functies? Dan mis je een belangrijk wervingskanaal. Het uitblijven van aanbevelingen kan verschillende redenen hebben:

  • Werknemers weten niet precies welke vacatures er open staan.

  • Werknemers worden te weinig aangemoedigd om kandidaten aan te dragen.

  • Werknemers zijn ontevreden en hebben geen behoefte om je bedrijf als werkgever te promoten.


In sommige gevallen doen zelfs al deze punten opgang.


ICT'ers aannemen

En nu? Opgeven?


Het werven van goede ICT’ers is – laten we het netjes houden – gewoon verdraaid lastig. Maar het is ook verdraaid cruciaal voor de groei van je organisatie.

In elk van de hierboven beschreven problemen zit ook een mogelijke oplossing verscholen. Dit zijn de meest relevante tips die we je kunnen meegeven:

1. Maak van het recruiten van ICT’ers geen bijzaak, maar neem er serieus de tijd voor. Heb je die tijd zelf niet, zorg dan dat je een recruitmentpartner vindt of een corporate recruiter in dienst neemt. Het is de toekomst van je bedrijf die op het spel staat, daar mag je best in investeren.

2. Besteed aandacht aan je vacatures. Maak duidelijk waarom kandidaten voor jouw bedrijf moeten kiezen en probeer de herkauwde clichés te omzeilen. Een aansprekende vacature doet wonderen. Let er daarbij ook op dat je vacature gevonden wordt door mensen die op relevante termen zoeken.

3. Zorg voor een goede werken-bij-pagina of werken-bij-website. Hiermee kun je potentiële nieuwe werknemers warm maken voor jouw organisatie. Hoe een goede werken-bij-pagina eruitziet? Kijk maar eens bij onze klant ShopWorks.

ICT'ers aannemen

4.
Heb geduld, maar wacht niet eindeloos op de ideale kandidaat. Word daarbij niet moedeloos van middelmatige sollicitanten.

5. Zorg dat je, als jij degene bent die kandidaten te spreken krijgt, weet waar je het over hebt. Verdiep je in de technologie die ter sprake komt en vraag er desnoods iemand bij die er echt verstand van heeft.

6. Tenslotte: motiveer je werknemers om kandidaten aan te dragen. Zorg dat ze weten welke vacatures je hebt en beloon ze bij het daadwerkelijk aannemen van een aangedragen kandidaat.

De crux bij het aannemen van goede ICT-specialisten: het moet leuk zijn om voor jouw organisatie te werken. Het werk moet voldoening geven, maar ook de sfeer en de arbeidsvoorwaarden moeten zorgen voor blije gezichten. Als dat goed zit, komen ook die goede developers wel bij jullie terecht.

Artikelen die je waarschijnlijk ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons