Home /
Blog /
Verrassingen in de 3 populairste zoekmachines van Nederland

Verrassingen in de 3 populairste zoekmachines van Nederland

maandag 12 januari 2015

 

zoekmachine


Verrassingen in de 3 populairste zoekmachines van Nederland

Deze maand presenteert  mediabureau iProspect ons wederom het Nationale Search Engine Monitor onderzoek 2014. Ieder jaar publiceert het bedrijf in samenwerking met onderzoekbureau RMI de resultaten uit hun onderzoek naar de populairste zoekmachines. De ontwikkelingen laten ons deze keer zien dat er, verrassend genoeg, zeker het één en ander is veranderd in het gebruik van zoekmachines binnen Nederland.
 

Nummer 1: Google

Het mag geen grote verrassing zijn dat Google nog steeds de lijst aanvoert als meest gebruikte zoekmachine. Dit geldt niet alleen voor het gebruik op desktop/laptop,; ook op de tablet en op de smartphone is Google de meest geraadpleegde zoekgigant. De statistieken zijn helder: 82% gebruikt Google als zoekmachine op de desktop, op de tablet kiest 86%voor Google en op de smartphone is dat 85% van het publiek. Het Amerikaanse bedrijf levert overall echter wel in op haar marktaandeel. In 2013 koos 93% van alle gebruikers namelijk nog voor Google. Toch een daling van maar liefst 11%.

Nummer 2: Startpagina

De nieuwe 'runner up' is verrassend te noemen ten opzichte van de voorgaande edities van dit onderzoek. Waar Bing in voorgaande jaren het twee-na-grootste marktaandeel had, is Startpagina met 7% nu de nummer twee bij desktop/laptop gebruikers (3% op tablet en 1% op smartphone). Dit komt vooral door een marketingcampagne die Startpagina zowel on- als offline heeft ingezet. Opvallend is dat 12% van de vijftigplussers Startpagina gebruikt als zoekmachine; de site wordt bij deze doelgroep voornamelijk gebruikt via de pc of laptop.

Nummer 3: Vinden.nl

De laatste in deze top drie is Vinden.nl met 5% marktaandeel op de desktop/laptop, 2% op de tablet en 1% op de smartphone. Het lijkt er dus op dat Bing en Yahoo definitief terrein aan het verliezen zijn als populaire zoekmachines in Nederland.

Voor het eerst gebruik op smartphone en tablet gemeten

Sinds 2014 zijn ook de smartphone en tablet opgenomen in dit onderzoek als onderzoeksgebieden bij het raadplegen van zoekmachines. Wat opvalt in de statistieken is dat zoekmachines algemeen gesproken minder vaak worden gebruikt via deze devices. Maar liefst 8% van de respondenten geeft aan geen zoekmachine te gebruiken via de tablet en maar liefst 11% raadpleegt niet of nauwelijks een zoekmachine via de smartphone.

Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons