Home /
Blog /
Uitdagend om als HRM’er IT-professionals te werven? Think outside the box

Uitdagend om als HRM’er IT-professionals te werven? Think outside the box

maandag 13 juni 2016

Werving

  • Evelyn

Werving

HR vindt het meer en meer een uitdaging om succesvol IT-professionals te recruiten, blijkt uit onder andere uit het ‘IT labour market onderzoek 2015’ van onderzoeksbureau Intelligence Group. Als het gaat om IT’ers, raken vraag en aanbod namelijk steeds meer uit balans. Hoewel er de afgelopen jaren meer studenten van IT-opleidingen afstudeerden dan voorgaande jaren, is de vraag naar IT’ers nog altijd twee keer zo groot dan het aanbod. Voor je beeldvorming: gemiddeld zijn er voor elke IT-professional twee vacatures beschikbaar. De arbeidsmarkt voor IT-professionals is duidelijk oververhit. Soms lijkt het onmogelijk om de juiste ‘fit’ voor jouw vacature te vinden. Hoe ga je hier als recruitment professional mee om?

Toch zijn er kansen die je als HRM’er kunt grijpen als het gaat om IT-recruitment. In dit artikel bespreken we aan de hand van de huidige IT-markt de ontstane kansen voor werkgevers om een IT’er binnen te halen. 


 

Veel werkende IT'ers zijn actief of latent op zoek

Het blijkt dat veel IT-professionals actief of latent op zoek zijn naar een nieuwe baan. Het afgelopen jaar is 20% van de IT-professionals van baan veranderd. Uit ons eigen onderzoek naar de ICT-arbeidsmarkt blijkt dat 68% van de onderzochte 75.000 IT’ers actief op zoek is naar een andere baan. Een kleine 30% is niet actief op zoek, maar staat wel open voor een goed aanbod. Deze groep wordt ook wel de latent werkzoekenden genoemd. Van deze laatste groep geeft 91% aan benaderd te willen worden voor een interessante vacature. En dit blijkt ook uit het onderzoek van Intelligence Group: 39.000 Nederlandse IT-professionals zoeken actief en ruim 160.000 IT-professionals kijken passief uit naar een nieuwe baan.

Werkgevers hebben dus een groter aanbod aan interessante kandidaten dan ze denken. Het blijkt alleen wel een uitdaging om passief werkzoekenden te recruiten.

Het kan een uitkomst bieden om het sourcen van passieve kandidaten uit te besteden aan een externe partij. Sourcen kan een tijdrovende klus zijn, en het is nóg lastiger als je de juiste kanalen niet weet te vinden of zelf niet het juiste netwerk hebt. Door iemand die weet wat hij doet er fulltime op te zetten, verspil je minder tijd en geld en vind je sneller de kandidaat die je zoekt.


 

Ervaren 50-plus IT'ers zitten werkloos thuis

Wist je dat er ondanks de grote vraag naar IT-professionals ook veel IT’ers werkloos thuis zitten? Uit gegevens van het UWV blijkt dat meer dan de helft van deze werkloze groep 50-plusser is. Vaak met een hbo-opleiding of hoger. De 50-plus IT’er heeft een rugzak vol ervaring en veel expertise op het gebied van IT. En toch heeft deze groep IT’ers het maar moeilijk. Werkgevers laten deze groep helaas vaak (onterecht) links liggen. Het kan tijd kosten om 50-plussers op te leiden of bij te scholen, echter brengen ze wel veel ervaring mee. En iemand die jaren geleden in de IT is gestapt, is makkelijker bij te scholen dan een jonge hond zonder enige ervaring in de IT. 


 

Jezelf presenteren als aantrekkelijke werkgever

Natuurlijk wil je als HRM’er een topkandidaat binnenhalen. Vanzelfsprekend moet je alle zeilen bijzetten als je die topkandidaat wilt overtuigen en closen. Werkgevers moeten er daarom voor zorgen dat ze voor de IT’er aantrekkelijk zijn en blijven. Wat maakt een werkgever aantrekkelijk voor een (top)kandidaat? Een goed salaris, uiteraard. Maar dit is niet voldoende. IT’ers zijn onder andere op zoek naar:

  • Uitdagend werk;
  • Goede werksfeer;
  • Redelijke afstand binnen woon-werkverkeer;
  • Leuk onderling contact met collega’s.


Ook is het belangrijk te weten wat de passief werkzoekende uiteindelijk overhaalt om op sollicitatie te gaan bij jouw bedrijf. Uit het onderzoek van Intelligence Group blijkt dat passief werkzoekenden een andere baan willen overwegen als de nieuwe baan ten minste dezelfde voorwaarden als de huidige baan heeft. Het loont dus zeker om onderzoek te doen naar de gangbare arbeidsvoorwaarden binnen je doelgroep.


 

Employer branding

Uit ons eigen onderzoek blijkt dat 48% van de onderzochte IT-professionals uit onze database ook op websites van werkgevers naar vacatures zoekt. Voor werkgevers is het, naast de verspreiding van vacatures via externe bronnen, ook minstens van belang om aandacht te besteden aan de eigen website om de Employee Value Proposition te communiceren.

Ook bij de verspreiding van je vacatures via externe bronnen is het belangrijk om je werkgeversmerk positief op de kaart te zetten. Communiceer in vacatureteksten dus duidelijk de voordelen die jouw werknemers hebben en werk met de middelen die je hebt om een goed beeld van je organisatie te scheppen.

 

Freelancers komen op

Elke specialiteit die geen on-site aanwezigheid vraagt, is freelance te doen. Uit het onderzoek van Intelligence Group komt naar voren dat 80% van de zelfstandige IT’ers actief of passief op zoek is naar nieuwe opdrachten. Voor de freelance IT’er betekent dat meer vrijheid. En de vraag naar flexibele werkrelaties zal mede door de drang naar kostenbesparing de komende jaren toenemen. Het gevolg is dat er ook meer IT-freelancers zullen komen: van development-professionals tot data-analisten.

Voor de werkgever zijn er aan flexibele werkrelaties ook voordelen verbonden. Het is ideaal als er tijdelijke behoefte is aan specialistische kennis of om tijdelijke pieken in het hoeveelheid werk op te vangen. Daarnaast zijn freelancers flexibel inzetbaar, hebben ze vaak veel ervaring bij verschillende werkgevers en zetten ze zich 100% in omdat ze zichzelf moeten blijven bewijzen om nieuwe opdrachten binnen te halen.

 

Creatief denken loont

Er zijn dus genoeg kansen die je als werkgever kunt grijpen als het gaat om recruitment in de IT. Dit betekent niet dat het gemakkelijk is om de juiste IT’er aan je te binden. Je moet als HRM’er weten waar je de kandidaat moet zoeken en als je dé ideale kandidaat gevonden hebt, is het zaak om te weten wat hij/zij belangrijk vindt bij het aannemen van een nieuwe baan.

Ga je creatief om met de mogelijkheden en denk je ‘outside the box’, dan is de match met jouw ideale IT’er dichterbij dan je denkt.

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons