Home /
Blog /
Succes afdwingen: doe jij deze 3 dingen gedurende je werkdag?

Succes afdwingen: doe jij deze 3 dingen gedurende je werkdag?

dinsdag 15 september 2015

smart


           

Hoe word je succesvol? Hoe zorg je dat je binnen no-time een promotie maakt? Hoe krijg je veel gedaan op een werkdag? Er blijken 3 punten te zijn die alle succesvolle werknemers met elkaar gemeen hebben en die je gemakkelijk van hen kunt overnemen.  

 

1. Meer positieve interacties hebben dan negatieve

Als ik de termen cortisol en oxytocine noem, gaat er dan een belletje bij je rinkelen? Hopelijk weet je dat het hormonen zijn, die een behoorlijke invloed kunnen hebben op het verloop van je dag. Waarom wijs ik je op de effecten van cortisol en oxytocine? Omdat cortisol en oxytocine ook een grote invloed hebben op de factor succes.

De afgelopen 20 jaar hebben wetenschappers uitvoerig onderzoek gedaan naar de volgende vragen:

  • Wat doet een positief gesprek met een collega met je gemoedstoestand ?
  • Wat doet een negatief gesprek met een collega met je gemoedstoestand?

Wat een negatief gesprek met je doet
Het blijkt dat wanneer je een negatieve interactie ervaart, je lichaam het stresshormoon cortisol aanmaakt. Cortisol vermindert je denkvermogen en activeert conflict- en verdedigingsmechanismen. Door cortisol lijken negatieve situaties erger en intenser dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dit gevoel kan vaak ook enige tijd aanhouden. Cortisol heeft een blijvend effect.

Wat een positief gesprek met je doet
Bij positieve interacties reageert je lichaam anders. Wanneer je een positieve interactie ervaart, geeft je lichaam het hormoon oxytocine vrij. Dit hormoon zorgt ervoor dat je je goed gaat voelen. Het hormoon stimuleert je drive om te communiceren met anderen, om samen te werken met anderen en oxytocine vergroot je vertrouwen in anderen. Oxytocine stimuleert ook je prefrontale cortex, waardoor aan de basis van jouw handelen veel genuanceerdere en complexere gedachtes staan.

Oxytocine heeft echter een veel minder blijvend effect dan cortisol. Dit is een belangrijk gegeven, want je kunt je afvragen hoeveel oxytocine je moet vrijgeven om het stresshormoon cortisol onschadelijk te maken. Met andere woorden:

> Hoeveel positieve interacties moet je op een werkdag hebben, om de effecten van negatieve interacties te neutraliseren?

De juiste balans
Het blijkt dat van de 5 interacties die je gedurende een werkdag met je collega’s hebt, ten minste 3 daarvan positieve interacties moeten zijn. Kortom, 60% van de interacties met je omgeving moet een positieve insteek hebben wil je een goed gevoel aan je werkdag overhouden. Een goed gevoel aan je werkdag overhouden is dus iets wat je zelf in de hand hebt. Bovendien is je werk leuk vinden de sleutel voor het krijgen van een succesvolle carrière.

 

2. Keeping your eyes on the prize

Succesvolle mensen hebben hun focus altijd volledig gericht op het einddoel. Carrièretijgers herinneren zichzelf continu aan hetgeen ze willen bereiken. Waarom? Omdat jezelf herinneren aan je doel, je performance en productiviteit een behoorlijke boost geeft.

Dit is ook iets wat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt. Zo is er een bekend onderzoek gehouden onder radiologen. Radiologen beoordelen dagelijks ontzettend veel MRI- en CT-scans en stellen aan de hand daarvan een diagnose op. Dit doen zij zonder te weten hoe hun patiënt eruit ziet. Bij dit onderzoek werd daar op ingespeeld. Bij elke te beoordelen MRI- of CT-scan werd een foto toegevoegd van de patiënt in kwestie.

De radiologen die meededen aan het onderzoek gaven toe dat ze door de foto veel meer empathie voelden voor een patiënt. Maar dat was niet het enige effect. Door de foto werden ze weer herinnerd aan het feit waarom zij hun kennis dagelijks aanwenden om een MRI- of CT-scan te beoordelen. Namelijk, om mensen te helpen. Uit het onderzoek volgde dat de radiologen die een beeld hadden bij hun patiënten rapporten schreven die zo’n 29% langer waren. Bovendien waren hun diagnoses zo’n 46% accurater.

Uit het onderzoek blijkt dus dat niet alleen de productiviteit toeneemt, maar ook de overall performance. Waar het hebben van een duidelijk doel al niet goed voor is.

 

3. Bewust de tijd nemen voor een pauze

Mensen die het meest uit hun carrière halen, krijgen veel gedaan in een relatief korte tijd. Dit komt omdat zij gedurende een werkdag (zeker ten opzichte van werknemers die minder presteren) veel langer gefocust werken. Wat veel mensen vergeten is dat een inspanning waarbij je volledig geconcentreerd bent, veel energie kost. Kortom: je hebt ook ontspanning nodig om hiervan te kunnen herstellen.

Finse wijsheid: 45 min werk, 15 min pauze
Toen een Amerikaanse basisschoolleraar genaamd Tim Walker in 2014 werd aangesteld door een Finse basisschool, ging er een wereld voor hem open. In Finland wordt er namelijk al sinds de jaren ’60 van de vorige eeuw een methode gehanteerd waarbij leerlingen om de 45 minuten een pauze hebben van 15 minuten.

Walker was eerst ontzettend sceptisch. Na elke 45 minuten, 15 minuten pauze klinkt immers als ontzettend veel pauze. Maar toen Walker de resultaten van deze methode zag was hij overtuigd. Hij merkte op dat leerlingen niet meer hele dagdelen als zombies in het klaslokaal zaten. Dit kwam omdat na elke pauze de leerlingen met een herboren focus weer begonnen aan de les.

De productiefste werknemers nemen regelmatig pauze
De makers van de software-applicatie DeskTime zagen deze zelfde methode terug bij productieve werknemers. DeskTime is een programma waarmee werknemers tot in detail kunnen worden getrackt in hun werkzaamheden. Bij een onderzoek met DeskTime werden de top 10% productiefste werknemers van zo’n 36.000 werknemers geanalyseerd. Het bleek dat zij allemaal iets gemeen hadden: ze werkten zo’n 52 minuten achter elkaar door, om vervolgens 17 minuten pauze te houden.

Julia Gifford, medewerkster van DeskTime, concludeerde dat de productiefste werknemers hun taken uitvoerden in een soort van sprint. “De productiefste werknemers proberen in 52 minuten zoveel mogelijk gedaan te krijgen. Zij doen dit met volledige overgave en focus. Om vervolgens weer op krachten te komen door totale ontspanning.”

 

"De productiefste werknemers proberen in 52 minuten zoveel mogelijk gedaan te krijgen. Zij doen dit met volledige overgave en focus. Om vervolgens weer op krachten te komen door totale ontspanning."

 

Kortom: heb je het gevoel dat je nog veel meer uit je carrière kunt halen maar je weet nog niet zo goed hoe? Probeer dan eens je manier van werken aan te passen:

  • Wees vaker positief in je interacties met anderen
  • Herinner jezelf vaker aan het concrete doel dat je wilt bereiken
  • Lever korte werkinspanningen en beloon jezelf regelmatig met een pauze.

 

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

Zo weet je dat je sollicitatiegesprek niet goed ging

 



13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek



Zou jij deze vragen durven te stellen bij een sollicitatiegesprek?





5 sollicitatiegesprekadviezen die je hoe dan ook wilt lezen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

7 tips om productief te blijven op een warme dag

3 tips om je carrière een boost te geven

Een awesome carrière? Weet hoe jij het beste presteert!

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons