Home /
Blog /
RSI verleden tijd? Think again!

RSI verleden tijd? Think again!

vrijdag 27 maart 2015

RSI


           

Misschien is het niet iets waar je dagelijks over nadenkt, maar als ICT'er loop je altijd nog een verhoogd risico op schouder- nek- en armklachten. Lang in dezelfde houding zitten, herhalende bewegingen of een slecht ingestelde werkplek: het zijn allemaal zaken waarmee je jezelf langdurig de ziektewet in kunt helpen. Uit onderzoek onder nieuwsbriefabonnees van Bonque, de ICT vacaturesite blijkt dat bijna een derde van alle respondenten last heeft of wel eens last heeft gehad van RSI-gerelateerde klachten. RSI is dus nog steeds iets om serieus rekening mee te houden in je dagelijkse werk. Wat zijn de grootste gevaren anno 2015, en hoe houd je RSI nu en in de toekomst buiten de deur? Wij bij Bonque zochten het voor je uit. 

 

RSI anno 2015

Tijdens de laatste Internationale RSI-dag op 25 februari 2015 bleek dat het aantal gevallen van RSI weliswaar op zijn terugweg is, maar werd ook duidelijk dat het probleem nog lang niet volledig uitgeroeid is in de Nederlandse samenleving. Sterker nog: uit recent onderzoek van de RSI-vereniging en het rapport Arbobalans 2014 blijkt dat nog 11% van de verzuimgevallen in Nederland te wijten te is aan RSI of aan KANS (Klachten Arm, Nek en/of Schouder), de modernere benaming. In 2000 waren er nog ruim 3000 meldingen van verzuim door RSI of KANS; datzelfde aantal was in 2013 al teruggebracht naar zo'n 900 meldingen. In het twintigjarig bestaan van de RSI-vereniging is er dus zeker vooruitgang geboekt, maar blijft er nog werk aan de winkel. Hoe kan het dat RSI nog altijd zo'n groot probleem vormt?

Hoewel we meer en meer kennis krijgen over de oorzaken van dit soort klachten, stijgt het aantal beeldschermmedewerkers nog jaarlijks en wordt er ook nog niet genoeg gedaan met de bestaande kennis over RSI en KANS, zo meldt de RSI-vereniging. Voorlichting over de gevaren van RSI blijft dus erg belangrijk, zowel voor beginnelingen op de arbeidsmarkt als voor de oude rotten in het vak. En niet alleen voor werknemers is RSI-preventie belangrijk, ook werkgevers horen hier een aandeel in te nemen. Wat doet jouw werkgever om klachten te voorkomen? En wat doe je zelf?

 

Nieuwe gevaren: smartphonepols en tabletnek

Met de komst van nieuwe devices verandert ook het type RSI-klachten. Waar vroeger de muisarm veruit de meest voorkomende klacht was, dienen zich nu hele nieuwe problemen aan. Denk je dus slim te zijn door te kiezen voor het Nieuwe Werken en af te wisselen tussen PC, laptop, smartphone en tablet? Zelfs dan ben je niet per definitie gevrijwaard van klachten. In 2013 werd de eerste melding gemaakt van een 'iPadpols' en tegenwoordig komen ook steeds vaker meldingen binnen van nekklachten door intensief gebruik van tablets.

Veel mensen werken thuis of onderweg, maar slechts een klein deel van deze groep heeft op locatie een zorgvuldig ingerichte werkplek. Bewust kiezen voor een goede werkhouding en voldoende afwisseling blijft belangrijk om klachten te voorkomen, welk type device je ook gebruikt en waar je werkplek zich ook bevindt. Heb jij problemen om thuis of onderweg een goede werkhouding te vinden? Bekijk dan deze twee animatiefilmpjes van Vodafone España en doe er je voordeel mee.

Aandachtspunten voor:

    Thuiswerken                                                                      Onderweg werken

 

Nog één keer de belangrijkste tips op een rij

Als ICT'er weet jij natuurlijk precies welke do's en don'ts er bij een gezonde manier van werken passen. Soms helpt het echter om alle aandachtspunten nog even op een rijtje te zien. Welke tips pas jij al dagelijks toe, en aan welke punten zou je nog wel iets meer aandacht mogen besteden? 

1. Zorg voor een werkplek die op jouw lichaam afgestemd is

Het belangrijkste voor klachtenvrij computerwerk doen is een werkplek die een gezonde houding voor je lichaam ondersteunt. De hoogte van en afstand tot het beeldscherm zijn hierbij van belang, maar ook de hoek van je armen en benen en de positie van je rug en voeten moeten goed zijn. Hiervoor zijn een verstelbaar beeldscherm en een verstelbare stoel eigenlijk onmisbaar.

Onze vrienden van Graphics24 laten je met onderstaande afbeelding zien hoe je je werkplek optimaal kunt afstellen.

1

Afgezien van een ergonomische werkplek zijn ook het klimaat en de lichtinval op je werkplek belangrijk om klachtenvrij te kunnen werken. Natuurlijk zijn kou en tocht uit den boze, maar 's zomers moet er op z'n minst een raam open kunnen. Op iedere werkplek moet kunstverlichting én daglicht aanwezig zijn: bij direct zonlicht op je beeldscherm moet je dat echter wel kunnen blinderen.

2. Slim muizen

Geforceerd muisgebruik is nog altijd één van de grootste oorzaken van RSI-klachten. En dat terwijl er veel oplossingen bestaan om je muisgebruik te verminderen. Kies bewust voor het gebruik van sneltoetsen, of laat je informeren over een ergonomische muis, pen of trackball als dat beter bij je taken past. En heb je je muis of toetsenbord even niet nodig? Laat je handen dan ook even rusten en leg ze ontspannen in je schoot.

3. Neem voldoende pauze

Of je nu kiest voor meerdere micropauzes van een paar minuten of een langere wandelpauze, na iedere twee uur beeldschermwerk moet je lijf even iets anders doen. Lukt het je niet om er zelf aan te denken om een pauze in te lassen? Er bestaan verschillende soorten pauzeprogramma's, die daarmee kunnen helpen. Er zijn tools die je een kleine pop-up geven om je lichaamshouding te checken, maar er zijn ook programma's die je echt dwingen om even te stoppen met wat je aan het doen was. De Nederlandse RSI-vereniging geeft voldoende handige suggesties voor pauzesoftware. Welke oplossing je ook kiest, ga in je pauze ook echt even achter je computer weg en neem een andere lichaamshouding aan.

En heb je zo'n dag dat je al je tijd hard nodig hebt? Zelfs de kleinste micro-break maakt je al een stuk productiever. Al is het maar een toiletbezoekje of een korte wandeling naar het koffiezetapparaat of de printer; je komt er altijd frisser van terug.

4. Wissel je werkzaamheden af

Niet alleen je lichaamshouding afwisselen is goed voor je, ook variatie aanbrengen in het soort werk dat je doet is erg belangrijk. Zorg ervoor dat je in totaal niet langer dan 6 uur per dag achter je beeldscherm zit. Daarnaast is het slim om intensief werk achter je computer af te wisselen met simpele klusjes als je mailbox opschonen of andere dingen die je op de automatische piloot kunt doen. Hoe simpeler de taak, hoe makkelijker het is om deze op een ontspannen manier uit te voeren. En je lichaam heeft de afwisseling tussen spanning en ontspanning hard nodig op een gemiddelde werkdag. 

5. Pijn? Trek aan de bel!

Als je fysieke pijn ervaart door je werk, is dat iets om serieus te nemen. Je lichaam geeft een signaal af dat je het niet met respect behandelt. Negeer je je klachten, dan kunnen deze snel erger worden en je zelfs voor langere tijd uit de running helpen. Praat er dus over met je leidinggevende of met de arbo-verantwoordelijke binnen jouw bedrijf. Voorkom dat RSI jouw werkende leven gaat bepalen! 

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

Zou jij deze vragen durven te stellen bij een sollicitatiegesprek?

 



13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek



De 25 grappigste antwoorden tijdens een sollicitatiegesprek





5 sollicitatiegesprekadviezen die je hoe dan ook wilt lezen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Elevator Pitch 2.0: de do's en don'ts op een rij!

20 cv-blunders die te grappig zijn voor woorden

6 adviezen voor een ongelofelijk productieve werkdag

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons