Home /
Blog /
Nieuw jaar, nieuwe baan? Maximaliseer je kansen online!

Nieuw jaar, nieuwe baan? Maximaliseer je kansen online!

donderdag 15 januari 2015

 

 

baan zoeken


Nieuw jaar, nieuwe baan? Maximaliseer je kansen online!

Misschien is 2015 wel het jaar waarin je in een nieuwe fase van je carrière terechtkomt. Of je nu al een tijdje thuis zit, of een baan hebt waar je je niet 100% happy meer bij voelt: de economie groeit en de arbeidsmarkt trekt in 2015 eindelijk weer aan, dus dit kan zomaar jouw jaar worden. Tijd om optimaal gebruik te gaan maken van de online mogelijkheden om jezelf neer te zetten in de arbeidsmarkt.

Vacatures zoeken is een goed begin

Simpelweg je cv en motivatie insturen op een bestaande vacature is lang niet altijd de beste manier om een uitdagende nieuwe baan binnen te slepen. Hoe ga je dan wel te werk? Hoe kun je dit jaar jezelf onder de aandacht van de juiste werkgevers brengen?

Veel mensen denken aan het begin van het nieuwe jaar na over een nieuwe stap. Uit cijfers van onze vacaturesite blijkt dat de start van het nieuwe jaar ook een trigger is voor goede voornemens op het gebied van carrière. De eerste maandag in het nieuwe jaar liet een sterke piek in het aantal zoekopdrachten zien. En overall gezien is januari altijd één van de drukste maanden van het jaar.

Het is te merken dat mensen na hun kerstvakantie extra gemotiveerd zijn om hun leven te verbeteren. Niet alleen door eindelijk een abonnement af te sluiten bij de sportschool, te stoppen met roken of te gaan lijnen, maar ook door nieuwe mogelijkheden op werkvlak te verkennen. Natuurlijk is zelf vacatures zoeken een goed begin, maar een baan daadwerkelijk binnenslepen is een heel ander verhaal. Wat zijn anno 2015 de beste online methoden om jezelf aan een nieuwe baan te helpen?

Actief vs. passief

Allereerst moeten we het verschil maken tussen actief werkzoekenden en passief werkzoekenden. Volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek telt ons land nog steeds 630.000 werklozen en logischerwijs is een groot gedeelte daarvan actief op zoek naar een nieuwe baan. Maar er bestaan ook genoeg mensen die wel een baan hebben en tegelijkertijd open staan voor nieuwe kansen. Onder het motto ‘het kan nooit kwaad om je ogen open te houden’ kun je immers zomaar een interessante volgende stap tegenkomen.

War for talent

Steeds meer bedrijven worden zich ook bewust van de passief zoekende kandidaat: ‘the war for talent’ begint langzaamaan sterker te worden en bedrijven moeten steeds innovatiever worden om hoogvliegers binnen te halen en aan zich te binden. Ze gaan dan ook steeds verder om de meest getalenteerde mensen te recruiten. En een gebonden kandidaat is daarin al lang niet meer off limits. Sterker nog, uit recent onderzoek van LinkedIn, Recruiting Trends Nederland blijkt dat zeker 48% van de bedrijven in bronnen met passief zoekend talent vist om hun vacatures te vervullen.


Voor de ‘passieve werkzoekende’ bestaan er echter wel uitdagingen. Als je in een vast dienstverband zit, kun je huidige baan in gevaar brengen door openlijk te solliciteren. In je oriëntatie wil je natuurlijk wel anoniem blijven of zijn minst ‘onder de radar’. Er bestaan maar weinig werkgevers die het sportief opvatten als ze jouw cv op een vacaturebank tegenkomen. De methoden die je online kunt gebruiken om je nieuwe baan te vinden, verschillen dus nogal per type werkzoekende.

Actief werk zoeken: onderscheid je van de massa

Ga je jezelf actief in de markt zetten, dan heb je in ieder geval alle vrijheid om jezelf te profileren. Het aantal actieve werkzoekenden is nog steeds enorm, dus je zult je hoe dan ook moeten zorgen dat je opvalt en innovatief bent in het gebruik van digitale kanalen. Verplaats jezelf in de werkgever: hoe weet hij of zij dat jij fit for the job bent? Hoe zorg je ervoor dat de persoon aan de andere kant van het scherm je niet binnen tien seconden weer vergeten is?

LinkedIn en andere social media blijven onmisbaar
Meer en meer bedrijven werven nieuwe kandidaten via LinkedIn, Facebook, Twitter en andere social media. Weinig nieuws onder de zon, maar toch zijn er nog steeds veel werkzoekenden die daar niet optimaal rekening mee houden. En dan verlies je simpelweg de strijd van andere werkzoekenden. Sociale en professionele platformen zijn niet alleen kanalen om zelf vacatures op te ontdekken; je toekomstige werkgever zal ook altijd kijken wat hij over je te weten kan komen op social media. Scherm dingen die privé zijn dan ook goed af en zorg dat je zaken als opleidingen en werkervaring wél publiekelijk zichtbaar en up-to-date houdt.

LinkedIn is nog steeds de populairste professionele netwerksite. Je kunt natuurlijk een representatief profiel bouwen en hopen dat je als vanzelf gespot wordt, maar je kunt op dit platform tal van andere strategieën inzetten om jezelf in het vizier van interessante werkgevers te brengen. ‘Personal branding’ is hierbij hét buzzword van 2015. Laat jouw expertise in je vakgebied zien door vakinhoudelijke discussies te starten of aan te vullen in relevante ‘Groups’, connect met recruiters van interessante bedrijven en laat jezelf ‘endorsen’ voor skills waar je graag op gevonden wil worden. Jezelf actief laten zien is en blijft key voor succes op LinkedIn.

Nieuwe manieren van voorselectie
Aantonen dat je de beste kandidaat bent voor een job is ook een sterke trend in online recruitment. Steeds meer bedrijven willen bewijs zien voor de talenten en soft skills die een kandidaat claimt te hebben. Ze scheiden het kaf van het koren nog voordat ze gesprekken gaan inplannen met kandidaten. Door middel van online intelligentietests, persoonlijkheidstests en zelfs hele simulatiespellen worden alleen kandidaten geselecteerd die perfect binnen het functieprofiel en binnen de bedrijfscultuur passen. Dat is natuurlijk de ultieme kans om jezelf te laten zien als werkzoekende: sluit je aan bij de wensen van de werkgever, dan hoef je nog maar met een kleine groep mensen te strijden om een functie.

Video recruitment
Een andere trend in online recruitment is jezelf presenteren in een video. Beeld zegt natuurlijk meer dan duizenden woorden, en ook in recruitment begint die wetenschap door te dringen. Niet alleen presenteren bedrijven zichzelf regelmatig met een video over hun locatie en bedrijfscultuur, ook wordt er van kandidaten steeds vaker gevraagd om een video van zichzelf te uploaden. Een video is een leuke manier om jezelf te onderscheiden van de massa’s papieren cv’s: je kunt talenten pitchen en bedrijven zien direct hoe je overkomt.

 

Startmonday

               Bron: Startmonday.co

Solliciteren met een video is een trend, en dat is te merken in de wereld van online recruitment. Er bestaan steeds meer kanalen die video-recruitment faciliteren. Een interessant voorbeeld hiervan is de app Startmonday, die sinds december te downloaden is in de Nederlandse Google Playstore en binnenkort ook beschikbaar wordt voor iOS. In de app kunnen werkzoekenden een filmpje van 15 seconden uploaden, waarin ze zichzelf presenteren aan de werkgever. Bedrijven als H&M, Vodafone, McDonalds en Lidl hebben in het buitenland al talenten aangenomen via deze app en het lijkt dus een kwestie van tijd voordat video recruitment een grotere rol gaat spelen in Nederland.

‘Onder de radar’ zoeken: dit zijn de best practices

Als je je op een nieuwe baan wil oriënteren zonder je huidige baan op het spel te zetten, is voorzichtigheid geboden. Je mogelijkheden verkennen kan prima, maar zodra je openlijk te boek staat als werkzoekende, kan je werkgever daar ook van op de hoogte komen. En daar wordt meestal niet erg begripvol op gereageerd. Speel je het spel echter slim, dan weten (corporate) recruiters of bedrijven jou te vinden, zonder dat je huidige baan in gevaar komt.

LinkedIn slim gebruiken
Uiteraard is LinkedIn één van de kanalen waar je je als ‘passief werkzoekende’ op wilt laten zien. Je profiel updaten met de juiste keywords kan helpen om jezelf in de kijker te spelen bij interessante bedrijven. Plotseling je profiel op heel veel punten aanpassen kan echter wel opvallen: je updates worden immers ook met al je LinkedIn-contactpersonen gedeeld. Een manier om dit te omzeilen is door in de privacy-instellingen van LinkedIn je ‘activity broadcasts’ uit te zetten. Dit kan via ‘Privacy & Settings > Turn on/off your activity broadcasts’. Je kunt nu je profiel helemaal optimaliseren, zonder dat je LinkedIn-netwerk meldingen krijgt van iedere wijziging die je doorvoert.

 

Privacy settings in LinkedIn

Privacy settings in LinkedIn


Zoals eerder genoemd in dit artikel, vormen ook LinkedIn Groups een interessante kans om te netwerken. Word je echter ineens lid van heel veel groepen waar je dat vroeger nooit deed, of begeef je je in groepen voor werkzoekenden, dan kunnen er ook bellen gaan rinkelen bij je huidige werkgever. Je lidmaatschappen van groepen zijn in principe gewoon zichtbaar op je LinkedIn-profiel. Er bestaat echter een manier om de groepen van je profiel te verbergen. In iedere Group kun je via de de ‘i’ links bovenin (Information and settings) je instellingen wijzigen. Vink je het vakje ‘Display the group logo on your profile’ uit, dan kunnen andere mensen niet op jouw profiel zien dat je lid bent van de groep.


Group settings in LinkedIn


Group settings in LinkedIn


Een laatste slimme zet binnen LinkedIn is jezelf laten zien als je een ander profiel bekijkt. Veel LinkedIn-gebruikers kiezen ervoor om hun privacy zo in te stellen dat ze als anoniem worden weergegeven. Juist als je de aandacht wilt trekken van bijvoorbeeld recruiters of andere invloedrijke personen binnen interessante bedrijven, laat je zien dat je hun profiel hebt bekeken. Wie weet nemen ze vervolgens wel een kijkje op jouw profiel. Via ‘Privacy & Settings’ > ‘Select what others see when you’ve viewed their profile’ stel je in of je wel of niet herkenbaar bent.

Volledig anoniem een baan zoeken
Wil je helemaal ‘off radar’ zoeken, dan bestaan er tegenwoordig ook steeds meer platformen die helemaal ingericht zijn op de werkende kandidaat die anoniem wil blijven. Veel bedrijven staan ervoor open om kandidaten te beoordelen op hun vaardigheden en skills alleen, en de persoonlijke details van de kandidaat buiten beschouwing te laten. Dit biedt natuurlijk interessante mogelijkheden als je in een dienstverband zit, maar wel wil kijken naar een nieuwe baan.

Eén van de bedrijven die inspeelt op anoniem solliciteren is Jobflirters.com. Op deze Nederlandse site, bedacht door de makers van verlanglijstjessite Wilikgraaghebben.nl, kun je je cv uploaden zonder je persoonlijke gegevens erop te vermelden. Werkgevers kunnen daarop weer met je ‘flirten’ door via de site een bericht naar je te sturen.


De parallel met flirten en daten wordt vaker getrokken in de wereld van de anonieme jobhunt. Ook de nieuwe app Switch ziet recruitment als een soort online daten en lift mee op het succes van datingapp Tinder. Op ‘Switch cards’ vermelden werkzoekenden anoniem hun werkervaringen, skills en opleidingen. Binnen de app kunnen recruiters snel door deze Switch cards bladeren en tegelijkertijd kunnen kandidaten op elk moment van de dag de beschikbare vacatures bekijken.

Beide partijen kunnen aangeven of ze geïnteresseerd zijn door te ‘liken’ (naar rechts te swipen) of door te passen (naar links te swipen). Is het een match? Dan krijgt zowel de kandidaat als de recruiter een melding op zijn of haar telefoon en een e-mail over de nieuwe match. Op dit moment is de app alleen nog maar in Amerika te downloaden, maar de verwachting is dat dit soort anonieme sollicitatie-apps ook hun opmars gaan maken in Nederland.

Wat wordt jouw strategie in 2015?

Er bestaan dus genoeg manieren om in 2015 online jouw droombaan binnen te slepen. Vol in beeld of onder de radar: als je juiste kanalen inzet en op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van recruitment, zijn je kansen op een nieuwe baan het grootst. Hoe ga jij in 2015 stappen maken in jouw carrière?

Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons