Home /
Blog /
Netwerken – You’re doing it wrong

Netwerken – You’re doing it wrong

woensdag 10 februari 2016

netwerken


           

Bij een netwerkmogelijkheid probeer jij je natuurlijk van je beste kant te laten zien. Of het nou een algemene netwerkborrel op de vrijdagmiddag betreft, of een afsluitende borrel na een conferentie in je vakgebied: dit is jouw moment om te shinen. Je hebt je visitekaartjes op zak, je praatje klaar en je hebt zin om nieuwe mensen te ontmoeten in jouw vakgebied. Maar… Toch verlaat je iedere borrel met een unheimisch gevoel en houd je nooit echt nuttige contacten over aan zo’n netwerkevent. Weten waar je de mist in gaat? Pak deze checklist erbij en check of jij je schuldig maakt aan één van meest voorkomende netwerkmissers. 

Naast de juiste mindset is de juiste voorbereiding erg belangrijk om van een netwerkborrel een succes te maken. Bij die voorbereiding hoort niet alleen het inpakken van je visitekaartjes, maar ook het checken van je eigen valkuilen. En maak je geen zorgen; bijna iedere professional heeft z’n eigen valkuilen bij het netwerken. Als je je bewust bent van deze veelgemaakte fouten, hoef jij ze niet te maken… en is je kans op succesvol netwerken veel groter!

 

1. Volledig underdressed zijn

Of je het nou leuk vindt of niet: hoe je eruit ziet, maakt wel degelijk uit bij het netwerken. De beroemde Amerikaanse auteur en motivational speaker Zig Ziglar zei het al eens:

 

"You cannot climb the ladder of success dressed in the costume of failure."

 

Oftewel: wil je succes hebben in je carrière, kleed je daar dan ook naar. Als je vindt dat mensen op een netwerkevent maar genoegen moeten nemen met de spijkerbroek, het ongestreken overhemd en de afgetrapte sneakers die je de rest van de week ook aanhebt, dan sla je de plank toch wel redelijk mis.

Kleed je je daarentegen netjes en representatief, dan voel je je al zelfverzekerd en straal je dat ook uit naar de buitenwereld. Afhankelijk van het event kun je soms volstaan met een strak gestreken overhemd en een nette broek en schoenen – en soms is het beter om gewoon volledig jasje-dasje te gaan. Bij twijfel kun je beter overdressen dan underdressen.

 

2. Te informeel of amicaal zijn

Hoe goed je iemand al kent of denkt te kennen, houd het in een zakelijke setting altijd netjes en bewaar een zekere afstand in je gesprekken. Een netwerkgesprek hoort nooit precies zo te klinken als slap geouwehoer met je beste vriend in de kroeg. Je loopt het risico om erg onprofessioneel over te komen en daarmee totaal niet serieus genomen te worden als professional. Een beetje ouwe-jongens-krentenbrood kan in je voordeel werken, maar pas op dat je niet doet alsof je iemand al jaren en jaren kent, terwijl je diegene eigenlijk nog maar 1 of 2 keer eerder gesproken hebt.

 

3. Mensen die niet belangrijk lijken, volledig negeren

Veel mensen maken zich hier schuldig aan: zodra ze op een netwerkborrel aankomen, speuren ze de zaal af op bekende gezichten waar ze graag mee willen praten, en negeren ze systematisch de mensen die ze niet (her)kennen en die niet direct interessant voor ze zijn.

Doe jij dit ook? Bedenk je dan dat iedereen op zo’n borrel wel interessante connecties kan hebben. Misschien heeft de timide dame aan het linkertafeltje wel eens gewerkt met de CEO van het bedrijf waar jij al jaren wil werken. Of is die nerdy gast die onzeker aan de bar staat, wel het neefje van een succesvolle ondernemer in de ICT, die dringend iemand zoals jij nodig heeft.

Ga dus even met ze praten! In het slechtste geval kom je over als een geïnteresseerd persoon en onthouden mensen je als een sociaal en vriendelijk type. Wie goed doet, goed ontmoet!

 

4. Verwachten dat je direct een baan aangeboden krijgt

Onthoud: netwerken is bedoeld om connecties voor de lange termijn te leggen. Als je dus verwacht dat mensen je de dag na een netwerkgesprek opbellen en je een baan aanbieden, dan kom je van een koude kermis thuis. Bovendien: als je overduidelijk ieder gesprek aangaat om er een baan aan over te houden, verlies je op een gegeven moment ook de gunfactor die je juist zo nodig hebt. Mensen prikken zo door je nep-interesse heen en hebben direct door dat je alleen maar op een baan aan het azen bent. 

Focus op het leggen van leuke contacten en het tonen van expertise in jouw vakgebied, dan zullen mensen vanzelf aan jou denken wanneer ze een vacature open hebben staan.

 

5. Het wereldrecord 'visitekaartjes verzamelen' proberen te vestigen

Ken je dat, van die mensen die netwerkborrels afstruinen met als doel om zoveel mogelijk visitekaartjes te verzamelen? Hoeveel gesprekken zullen ze zich herinneren en hoeveel kwalitatieve contacten zullen ze daadwerkelijk opdoen, denk je? Een gokje: praktisch gezien, nul.

Als je hoofddoel visitekaartjes verzamelen is, ga je gehaaste gesprekken voeren en wordt ieder praatje oppervlakkig. Je komt afwezig over (of juist veel te eager om een kaartje te scoren) en laat dus ook niet de beste versie van jezelf zien. Waarom zou je dat doen?

Neem voor ieder gesprek dus echt de tijd; je ziet wel wat het eindresultaat van ieder gesprek is, dat kun je niet voorspellen. Dat maakt netwerken juist ook zo leuk! Vraag alleen een business card als je je gesprekspartner volgende week kunt opbellen en hij/zij direct weet wie je bent. Kwaliteit boven kwantiteit!

 

6. Alleen maar over jezelf praten

Een netwerkgesprek zou een natuurlijke wisselwerking moeten zijn tussen informatie en interesse van twee partijen. Je vertelt niet alleen over jezelf, je informeert ook naar wat de ander doet. Mensen die iedere zin met ‘ik’ beginnen, gaan als gesprekspartner erg snel vervelen.

Zelfs als je wat zenuwachtig bent, probeer je niet eindeloos door te ratelen over wat jij doet en wat jou bezighoudt. Vraag wat de ander voor werk doet, wat hem of haar bezighoudt, zakelijk en/of privé. Wat zijn de problemen waar hij of zij tegenaan loopt, en kan jij daar misschien iets in betekenen?

Ook al interesseert je het in eerste instantie niet wat de ander doet; laat je verrassen en zorg dat de ander zich ook gehoord voelt in het gesprek. Misschien levert het verhaal van de ander je wel een onverwachte dosis inspiratie op!

 

7. Vaag kletsen 

Nog zo’n no-no: je niet duidelijk uitdrukken over wat je wil bereiken in het leven.

 

"Jaaa, ik wil in de toekomst ook echt nog eens iets in non-profit sector doen."

 

"Ik ga ook nog zeker nog een keer iets in die richting bijleren."

 

Je komt over als iemand die zijn doelen totaal niet duidelijk heeft, die niet kan plannen en die niet over kan brengen wat hij wil bereiken. Zo iemand wil je toch niet aannemen? 

Nog een nadeel van je onduidelijk uitdrukken: je gesprekspartner kan op dit soort vage statements totaal niet inhaken en het logische gevolg is dat het gesprek doodvalt of een hele andere richting op gaat dan jij gepland had.  Zorg ervoor dat je je doelen dus kan uitdrukken in een concrete vorm, met een goed beargumenteerde motivatie en een tijdsafbakening.

 

"Ik vind het belangrijk om mijn steentje bij te dragen aan de maatschappij; daarom wil ik binnen de komende twee jaar een half jaar vrij gaan maken om mee gaan werken aan een vrijwilligersproject waarmee we internet meer beschikbaar gaan maken in derdewereldlanden."

 

Hou de regie bij jezelf en wees duidelijk in wat je wilt zeggen: zo kom je veel vastbeslotener over en toon je jezelf een echte professional.

 

8. Binnen 20 seconden je elevator pitch erin gooien

Een elevator pitch kan een nuttig instrument zijn om jezelf en jouw waarden op een sterke manier neer te zetten. Gooi je zo’n pitch echter direct aan het begin van het gesprek in de strijd, dan kan dat erg gekunsteld of zelfs pushy overkomen. Daarmee kan je je gesprekspartner afschrikken (‘Wat is dit voor gehaaide salesmachine?’), in plaats van zijn of haar interesse vast te houden.

Wacht op het juiste moment voor je elevator pitch; bijvoorbeeld tot je door de koetjes en kalfjes heen bent en je gesprekspartner geïnteresseerd vraagt wat jij nou eigenlijk precies doet.

 

9. Inbreken in een één-op-één-gesprek

De grootste no-no van allemaal: in een lopend gesprek tussen twee personen heel erg nodig je zegje moeten doen en ongevraagd inbreken in hun gesprek. Sure, je hebt hun aandacht, maar je zit ook al onherroepelijk in hun irritatiezone. Een ontzettend slechte eerste indruk.

Heb je moeite om gesprekken aan te knopen op netwerkborrels? Dan kan je er beter voor kiezen om goed te luisteren naar een gesprek dat gaande is in een grotere groep (denk: 3 man of meer). Haak in onder het mom van “Hey, daar heb ik ook eens iets over gelezen” of “Hey, hebben jullie het over..?”.

Een andere oplossing: stap op iemand af die nog niet actief in een gesprek verwikkeld is en begin een gesprek over koetjes en kalfjes. Iedereen op zo’n borrel is blij als hij een paar leuke gesprekken heeft gevoerd; waarschijnlijk is diegene je erg dankbaar.

 

10. Liegen

De gouden regel van het netwerken: lieg gewoon niet. Niet over waar je talenten en ambities liggen, niet over wie je allemaal kent en al helemaal niet over hoe je iemand kent (“Ja, ik ken [naam binnen het bedrijf] en die zei dat ik maar eens met je moest gaan praten!”– Niet waar? Niet doen!).

De waarheid komt altijd op een gegeven punt naar boven en als je gelogen hebt, kan je dan mooi voor paal komen te staan. Je kan er zelfs je volledige reputatie mee te grabbel gooien, en dat is wel het laatste wat je wil.

 

11. Iemands aandacht of tijd volledig opslokken

Helaas pindakaas: hoe lekker je ook aan het kletsen bent met die ene interessante connectie en hoe weinig zin je ook hebt om weer je hele praatje van voren af aan te beginnen, er is nooit een goede reden om de hele borrel bij dezelfde persoon te blijven hangen. Sterker nog: je slokt hun tijd daar volledig mee op en maakt het ze onmogelijk om met andere mensen te praten!

Hoe leuk een gesprek dus ook is: rond het na 10 tot 15 minuten maximaal af en zoek een nieuwe gesprekspartner.

 

12. Iemand vergeten te bedanken voor zijn tijd

Jazeker, wij Nederlanders zijn een nuchter volkje en afscheid nemen in een zakelijke setting doen we niet zo uitgebreid als, bijvoorbeeld, de Amerikanen dat doen:

 

"It was such a pleasure to meet you; thank you SO much for your time! I really hope to speak to you again sometime soon! Have a great day, take care!"

 

Aan de andere kant: een visitekaartje neerleggen, “Nou, doei!” roepen en weglopen getuigt ook niet echt van veel stijl. Zoek dus een mooie middenweg: bedank iemand wel voor z’n tijd en geef aan dat je het leuk vond om hem of haar te ontmoeten. En was het écht een leuk, geanimeerd gesprek? Vergeet in dat geval niet om visitekaartjes uit te wisselen. 

 

13. Nooit meer iets van je laten horen

Voor ieder goed gesprek op een netwerkborrel geldt: don’t forget to follow up. Als je geen visitekaartje hebt gevraagd, kun je misschien LinkedIn-connecties worden. Hoe dan ook is het slim om te laten weten dat je leuk vond om kennis te maken en om te zorgen dat je je connectie op een later moment weer zou kunnen contacteren. 

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

Zo weet je dat je sollicitatiegesprek niet goed ging

 



13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek



Zou jij deze vragen durven te stellen bij een sollicitatiegesprek?





5 sollicitatiegesprekadviezen die je hoe dan ook wilt lezen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Waarom jij nog steeds geen promotie hebt gemaakt (en hoe je dat wél voor elkaar krijgt)

Elevator pitch 2.0: de do's en don'ts op een rij!

8 dingen die succesvolle mensen doen vlak voor ze gaan slapen

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons