Home /
Blog /
Maak jij een foute eerste indruk met je e-mailadres?

Maak jij een foute eerste indruk met je e-mailadres?

dinsdag 14 april 2015

mailbox


           

Verstuur je een online sollicitatie, dan verstuur je een eerste indruk. Met je taalgebruik, de opbouw van je verhaal, je lay-out en nog veel meer andere factoren bepaal je hoe jij binnenkomt bij het bedrijf waar je wil werken. Heel veel kleine details kunnen er dus voor zorgen dat een recruiter of manager je mail bewaart, of juist rechtstreeks in de prullenbak deponeert. Zendt jouw mail-visitekaartje de juiste signalen uit, of zie je een belangrijk detail over het hoofd?

Omdat je de beste versie van jezelf wil laten zien, zorg je natuurlijk dat alles piekfijn in orde is voor je je sollicitatie  daadwerkelijk verstuurt. Je cv en motivatiebrief hebben een strakke, aansprekende lay-out, vermelden al je talenten, zijn toch kort en bondig en zijn uiteraard een aantal keren gescreend op spelfouten. Door jezelf en door anderen. Je opent je mailbox, stelt een korte inleidende mail op en voordat je op ‘Verzenden’ klikt, check je nog twee keer of je de juiste bijlagen hebt toegevoegd. Kan niet meer misgaan, toch?

Toch wel. Het eerste dat de ontvangende partij namelijk ziet als hij zijn mail opent, is dit: 

cv

Je hebt de sollicitatie verstuurd vanaf het e-mailadres dat je al vanaf je 16e hebt. Compleet met grappige verwijzingen naar hoe schattig je was, je geboortejaar of je grote idool van toen. Misschien was het destijds grappig of een handige manier om online anoniem te blijven, maar tegenwoordig is het een absolute no-no voor veel hiring managers. Sterker nog, vaak kun je nog beter een typefout maken of een onleesbaar lettertype gebruiken, zo blijkt uit recent onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Recruiters nemen vaak slechts 10 seconden om je sollicitatie te screenen, en in die 10 seconden kun je veel kapot maken met je e-mailadres alleen.

 

Bewezen minder slagingskans met cutey_pie@yahoo.com

Natuurlijk waren er al veel slechte onderbuikgevoelens bij het gebruik van ‘grappige’ e-mailadressen in professionele settings, maar de onderzoekers van de VU brachten dit jaar de echte feiten aan het licht. Ze onderzochten of je e-mailadres daadwerkelijk invloed heeft op je kansen om aangenomen te worden en bevestigden daarmee een aantal interessante stellingen.

Gekeken werd onder andere naar het verschil tussen formele en informele e-mailadressen. Een informeel e-mailadres werd in het onderzoek gedefinieerd als een adres zonder eigen naam, maar mét straattaal, nicknames en persoonlijkheids- of stemmingsaanduidingen. Een formeel e-mailadres bevatte daarentegen alleen de naam van de eigenaar. Om het effect van formeel vs. informeel e-mailadres te kunnen duiden, werden ook de effecten van taalfouten en lettertype op de ‘hirability’ van een kandidaat getest.

Nepsollicitaties getest op echte recruiters

De onderzoekers maakten 6 nepsollicitaties, die werden voorgelegd aan een groep van 73 professionele recruiters van verschillende leeftijden. In de nepsollicitaties werd gevarieerd gebruikt gemaakt van de volgende factoren:

  • formele / informele e-mailadressen
  • taalfouten / 100% correct
  • schreeflettertype / schreefloos lettertype

De recruiters beoordeelden de sollicitaties met informele e-mailadressen significant lager dan de sollicitaties met formele e-mailadressen. Het effect van een informeel e-mailadres was te vergelijken met het effect van een sollicitatie met taalfouten. Het e-mailadres bleek zelfs een sterker effect te hebben op de kans om aangenomen te worden dan het lettertype dat gebruikt werd in de sollicitatie.

Het is dus voor eens en voor altijd bewezen dat het zich loont om een neutraal e-mailadres aan te maken waarmee je je sollicitaties verstuurt. Het zal maar net het verschil maken tussen de prullenbak en een sollicitatiegesprek!

 

Hoe moet je e-mailadres er dan uit zien?

Zorg ervoor dat je e-mailadres niet meer bevat dan je eigen naam. Gebruik je voorletter(s) of voornaam en je achternaam, in een combinatie die nog niet bestaat. Schrijf ze aan elkaar, of scheid ze met een punt of underscore. Enkele voorbeelden:

  • prjansen@domeinnaam.nl
  • p.r.jansen@domeinnaam.nl
  • pieter.jansen@domeinnaam.nl
  • pieter.robert.jansen@domeinnaam.nl
  • pieter_jansen@domeinnaam.nl

Let er daarnaast op dat je een gangbare, neutrale host gebruikt zoals Gmail, Hotmail of je internetprovider (en niet je lokale voetbalvereniging). Nog beter om professioneel voor de dag te komen: registreer je je eigen domeinnaam (bijv. je achternaam) en maak hierbij een e-mailadres aan. Creëer een e-mailadres dat simpelweg je naam weergeeft en dat neutraal en professioneel oogt.

Wil je meer handige tips? Wij van Bonque, een site met ict vacatures helpen je graag het beste uit iedere sollicitatie te halen. Bekijk bijvoorbeeld eens onze sollicitatietips of check onze artikelen voor meer facts & figures op het gebied van solliciteren en de arbeidsmarkt.

Foto met dank aan HRgrapevine.com

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

De 13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek

 



Maak jij deze fouten bij het kiezen van je LinkedIn profielfoto?



Zo weet je dat je sollicitatiegesprek
niet goed ging





Originele cv's die niet op de stapel eindigen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

5 sollicitatiegesprekadviezen die je hoe dan ook wilt lezen

5 tips om je social media profiel een boost te geven

10 awesome tips om je Linkedin-profiel te optimaliseren

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons