Maak jij deze fouten bij het kiezen van je LinkedIn-profielfoto?

LinkedIn-profielfoto

Als je tegenwoordig geen LinkedIn-profiel hebt, mis je veel kansen op de arbeidsmarkt. Je profiel werkt als visitekaartje en als online cv, en is voor recruiters en beslissers binnen bedrijven een gemakkelijke eerste kennismaking met jou als persoon. Een kans die je niet wilt missen. Bij het maken van een profiel zijn er verschillende dingen waar je op moet letten. Eén van die dingen is je LinkedIn-profielfoto.
Goed, je hebt een LinkedIn-profiel aangemaakt. Maar dan ben je er nog niet! Een belangrijk onderdeel van je profiel is namelijk de visuele kennismaking: je profielfoto. Helaas zien veel LinkedIn-gebruikers nog niet in hoe belangrijk een goede foto is voor de indruk die ze achterlaten. In de zoektocht naar een nieuwe baan is deze indruk belangrijk.
Welke fouten wil je écht niet maken bij het kiezen van je LinkedIn-profielfoto? Wij zetten ze voor je op een rij.
LinkedIn Fail

Bekijk alle vacatures van &Work >

1. Een foto van slechte kwaliteit gebruiken

Niets staat zo weinig professioneel op LinkedIn als een foto van slechte kwaliteit. Je weet wel, zo’n foto waarin je meer op een verzameling pixels lijkt dan op een echt persoon. Zorg ervoor dat je goed herkenbaar bent, zorg dat de foto scherp is en sla foto’s met een te kleine bestandsgrootte liever over. Het is niet oké om mensen met hun ogen te laten knijpen om je profielfoto scherp te stellen!
Hetzelfde geldt voor slechte formaten: zorg ervoor dat je foto vierkant is, of dat hij in ieder geval niet uit verband wordt getrokken zodra je hem uploadt. Ook witte of grijze kaders zijn uit den boze.

2. Een foto kiezen waar je van veraf op staat

Je kent ze wel: foto’s van mensen in een mooi veld in Frankrijk, of in de verte in een ander landschap. Leuk voor op Facebook of Instagram, maar maak er alsjeblieft niet je profielfoto van op LinkedIn. We willen jou zien, niet het mooie uitzicht! Zorg ervoor dat je profielfoto voor ongeveer 60% uit je gezicht bestaat. Een beetje schouder, een beetje achtergrond, that’s it.

3. Een gedateerde foto gebruiken

Mensen die geïnteresseerd zijn in je profiel willen graag weten hoe je er nu uitziet, niet hoe je er 5 jaar geleden uitzag. Heb je dus nog een profielfoto die stamt uit je middelbareschooltijd, zorg er dan voor dat je snel een nieuwe laat maken. Iedereen wordt ouder, maak je daar niet te veel zorgen over. Een actuele foto voorkomt een schrikreactie als een geïnteresseerde face-to-face kennis met je wil maken.

4. Groepsfoto als profielfoto

Groepsfoto’s werken verwarrend als je ze als profielfoto gebruikt: welke ben jij? Laat geïnteresseerden niet ‘Wie van de drie?’ spelen om te weten komen hoe jij eruit ziet en kies een foto waar je in je eentje op staat. En ook al sta je heel erg leuk op die ene groepsfoto, ga jezelf er ook niet uit knippen. Het doet vaak geen wonderen voor de kwaliteit van de foto (zie punt 1) en je kunt altijd zien dat er aan de foto gesleuteld is (‘Van wie is die arm?’).

5. Zonnebril, petje of andere accessoires

In een goede profielfoto ben je eenvoudig te herkennen en kunnen we je recht in de ogen kijken. Geen foto waarin je je verschuilt achter een zonnebril of petje, dus. Al dit soort accessoires hebben bovendien een averechtse uitwerking: ze tonen je van je casual kant, terwijl je met je LinkedIn-profielfoto juist een zakelijke uitstraling wilt hebben.

6. Een doodse of té serieuze blik

Ook een veel gezien fenomeen op LinkedIn: mensen die eruit zien alsof ze voor het wereldrecord ernstig kijken gaan. Het is heel simpel: lach op je profielfoto! Daarmee zie je er benaderbaar uit, en dat is wat je op je profielfoto wilt uitstralen. Natuurlijk trek je geen grijns van oor tot oor, maar ga je voor een rustige, vriendelijke glimlach. Op deze manier kunnen recruiters zich al voorstellen hoe je eruit ziet als ze een aangenaam gesprek met je hebben.

7. Je anders kleden dan de functie vereist

Als je ambities hebt als consultant of als salespersoon, is een pak aanhebben op je foto een heel goed idee. Maar als je een baan bij een informele start-up ambieert, kan een stijf pak juist ook een beetje vreemd overkomen. Andersom kan te casual gekleed gaan er ook voor zorgen dat je niet serieus wordt genomen. Kleed je zoals mensen in jouw branche zich kleden, dan ben je eenvoudiger voor te stellen in jouw droombaan. En zul je dus sneller zo’n baan binnenslepen!

8. Een te drukke achtergrond kiezen

Voor je profielfoto werkt een rustige, bij voorkeur witte achtergrond het beste. Het zorgt ervoor dat de aandacht volledig naar jou gaat. Want daar gaat je profiel immers over! Niet over het vrolijke behangetje achter je, of dat bijzondere landschap. Met je profielfoto mag je eindelijk eens onbeschaamd je eigen gezicht in de schijnwerpers zetten.

9. Absurde filters of kleurstellingen

Ook dit zien we maar al te veel op LinkedIn: mensen die zichzelf graag tentoonspreiden als de laatste creatie van Andy Warhol. Gekleurde filters of andere vreemde kleurstellingen leiden alleen maar af van jou als persoon: je bent bijzonder genoeg!

10. Te veel bloot

Dit is vooral een gevaar bij dames: je foto zo afsnijden dat het lijkt alsof je niets aanhebt. Geen strapless tops op je LinkedIn-profielfoto dus! Te veel bloot staat gewoon onprofessioneel. Hetzelfde geldt voor te veel decolleté of te korte rokjes. En voor de mannen geldt: bedek minstens je schouders en je bovenarmen, en tem je borsthaar ook zoveel mogelijk met een shirt.

11. Een selfie nemen

Het is geen grote moeite om iemand te vragen om even een foto van je te maken. Bijna iedere smartphone heeft tegenwoordig bovendien een timerfunctie, waardoor je zelf handsfree een foto van jezelf kunt nemen. Geen enkel excuus meer dus om een profielfoto te hebben waar je telefoon bij-op staat, of waar je een rare onderkin hebt. Het komt over alsof je er niets om geeft hoe je overkomt. En dat is nou juist wél belangrijk!

12. Met je kind, kat of hond op de foto

Hartstikke leuk, foto’s met je kind of je huisdier. Maar niet als je profielfoto op een professioneel netwerk als LinkedIn. Een profielfoto met kind, kat of hond is eigenlijk nooit oké. Tenzij je een carrière in de kinderopvang of als dierenarts ambieert, natuurlijk.

13. Überhaupt geen foto uploaden

Dit is veruit het slechtste idee. LinkedIn-profielen zonder profielfoto hebben niet alleen een lager doorklikpercentage, het staat ook nog eens alsof je een LinkedIn newbie bent of er gewoon met de pet naar gooit. Allemaal factoren die je profiel er onprofessioneel uit laten zien. Upload die foto vandaag dus nog! Dan heb je binnenkort misschien wel contact met een interessante werkgever.

De ingrediënten voor een goede LinkedIn-profielfoto?

  • Zorg dat je er professioneel uitziet
  • Zorg dat je er alleen op staat
  • Laat je gezicht zo’n 60% van de foto innemen
  • Hou het simpel
  • Glimlach en kijk recht in de camera
Tags: , ,