Home /
Blog /
Je eigen ICT-afdeling opzetten? Zó doe je dat

Je eigen ICT-afdeling opzetten? Zó doe je dat

dinsdag 13 september 2016

werkgeverszaken

  • Chris Zwart

Werkgeverszaken

ICT’ers vind je niet alleen bij ICT-bedrijven. Ook in andere sectoren wordt steeds meer geautomatiseerd. Netwerken, databases, computersystemen - en elk zichzelf respecterend bedrijf heeft natuurlijk ook een eigen website. Een ICT-afdeling binnen je bedrijf, dat is weer een stap verder. Kleine bedrijven, start-ups of organisaties die simpelweg geen (financiële) ruimte hebben voor een ICT-afdeling, huren ICT’ers vaak in – door middel van detachering of op freelancebasis. Maar hoe ga je precies te werk als je besluit wél een eigen ICT-afdeling in je organisatie op te nemen? Deze 6 tips gaan je een eind op weg helpen.

Het opzetten van je eigen interne ICT-afdeling is niet zomaar iets. Dat besluit je niet even impulsief op een druilerige dinsdagmiddag. Het is een ingewikkeld project, maar daarom niet onmogelijk. Voorwaarde is wel dat je de vinger aan de pols houdt en zorgt dat het goed gebeurt. Laat je het project op z’n beloop en besteed je niet genoeg aandacht aan belangrijke details, dan eindig je zomaar met een boel ellende.

Maar daar gaan we natuurlijk niet van uit. 

software developer
 

6 tips voor een solide basis

We hebben 6 tips voor je op een rij gezet die je gaan helpen om jouw ICT-afdeling een solide basis te geven. Uiteindelijk komt je bedrijf er op die manier nog beter voor te staan, en dáár gaat het natuurlijk om. 


1. Houd de teugels strak


teugels strak houden


De beslissing is genomen: je gaat je eigen ICT-afdeling opzetten. Allereerst moet je in dit geval zorgen dat je alles tot in de puntjes uitgedacht hebt. Plannen, dus. Zoals bij elk zakelijk project is het van belang dat je niets aan het toeval overlaat. Het klinkt misschien als een open deur, maar met een volle agenda schieten dingen er nu eenmaal snel bij in. Het is goed om vooraf te bepalen wat ICT voor jouw bedrijf betekent. Wat moet je ICT-afdeling kunnen, wat zijn je doelstellingen en op welke manier ga je deze realiseren?

Zolang je in de gaten blijft houden dat de goede mensen én de goede apparatuur op de juiste plek terechtkomen, richt je je ICT-afdeling op de best mogelijke manier in. 


2. Met de nieuwste technologie krijg je de hoogste productiviteit


ICT technologie


Een optimaal functionerende ICT-afdeling houdt niet alleen de boel draaiende, maar verdiept zich ook regelmatig in nieuwe en opkomende technologieën. Als deze jouw bedrijf verder kunnen helpen, is het niet onverstandig iets te doen met de aanbevelingen of suggesties waarmee je ICT’ers komen. Je haalt zo op een strategische, weloverwogen manier technologie in huis waar je echt iets aan hebt. Ook niet onbelangrijk: je ICT’ers worden nog productiever als ze met de beste technologie werken.

Wat je concurrenten precies doen, weet je natuurlijk niet. Maar door de nieuwste technologie te omarmen, hou je ze in elk geval bij. Je loopt hoogstwaarschijnlijk zelfs op ze voor. En dat is toch een fijn idee. 

 

3. ICT'ers gezocht! Ga zo efficiënt mogelijk te werk

 

zoeken


Eigenlijk lopen we met de vorige tips een beetje op de zaken vooruit. We hebben het al over je ICT-personeel, maar … dat heb je natuurlijk nog helemaal niet op het moment dat je een ICT-afdeling gaat opzetten. Afhankelijk van wat je bedrijf doet, heb je waarschijnlijk bepaalde specialisten nodig: PHP’ers, Javanen, SAP’ers, .NET-specialisten, een systeembeheerder … zo kunnen we nog wel even doorgaan. Als je weet wat je precies nodig hebt, kun je beginnen met zoeken.  

Het vinden van goede ICT’ers is lastig, maar toch is dat nog maar het eerste gedeelte. Het daadwerkelijk aantrekken van deze kandidaten is waar het uiteindelijk om gaat. Je kunt gelukkig veel dingen doen om dit voor elkaar te krijgen. Het opstellen van heldere, aansprekende vacatures is een mooi begin. Daarnaast kun je door het neerzetten van een sterk employer brand je bedrijf zo presenteren dat ICT’ers graag bij jou willen komen werken. 

En … een beetje ondersteuning is natuurlijk altijd handig; daar zijn we bij Bonque dan weer erg goed in. Vooral als je merkt dat het je moeite kost om vacatures in te vullen, steken wij je graag een helpende hand toe. Maar misschien is dat wel helemaal niet nodig!
 

4. Kies voor een manager met ervaring


manager


Een gouden tip bij het opzetten van je ICT-afdeling: ga in elk geval eerst op zoek naar een geschikte manager. Iemand met de nodige ervaring, die jouw visie op de koers die het bedrijf zou moeten varen, deelt.

Bij het aannemen van een ICT-manager raden we je aan goed te letten op gaten in zijn of haar cv. Omdat de ICT-sector zich sneller ontwikkelt dan andere sectoren, is het cruciaal dat je manager recente ervaring heeft. In het meest ideale scenario vind je een manager die voor een groter bedrijf gewerkt heeft dan het jouwe – of daar nog steeds werkt. Hij of zij kent het klappen van de zweep en zal je ICT-afdeling op de juiste manier kunnen leiden.

Als het even kan, moet je zorgen dat je zelf aanwezig bent bij sollicitatiegesprekken voor de positie van ICT-manager. Je kunt zelf immers het best beoordelen of iemand bij jouw bedrijf past, geschikt is voor deze cruciale rol en een toegevoegde waarde gaat zijn..


5. Laat je ICT-afdeling meedenken


vergadering


Heb je een goede ICT-manager aangenomen? Durf dan ook op zijn of haar advies te vertrouwen als het op technologische beslissingen aankomt. Jij bent en blijft de baas, maar – laten we er geen doekjes om winden – je ICT-manager heeft er écht verstand van. Bij belangrijke beslissingen is het überhaupt verstandig om vroegtijdig je ICT-team te betrekken bij de planvorming. Het zou niet de eerste keer zijn dat plannen omgegooid moeten worden vanwege onvoorziene ICT-gerelateerde implicaties. 


6. Geef je ICT'ers de beste hardware


hardware



Met het personele aspect van je nieuwe ICT-afdeling gaat het goed komen. Daar vertrouwen we op. Tot slot willen we je nog op een minstens zo essentieel punt wijzen: de tools. ICT’ers hebben de juiste hardware nodig om goed te kunnen werken. Aan jou de taak om te zorgen dat het ze aan niets ontbreekt.

Zoals eerder al ter sprake kwam: technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Een veel gemaakte vergissing is de keuze voor goedkopere apparatuur, die eigenlijk bedoeld is voor de consumentenmarkt. Investeren in professionele apparatuur is misschien duurder, maar zorgt ook voor meer betrouwbaarheid. Op het moment dat je – door die goedkope apparatuur – verzeild bent geraakt in een reeks kleine of grote technologische problemen die uiteindelijk de vooruitgang van je bedrijf gaan tegenhouden, is het vaak al te laat.

Als je apparatuur van goede kwaliteit aanschaft, is een soepel werkende, productieve ICT-afdeling alweer een heel stuk dichterbij. 


Mooie toekomst


koffie



Of je er nu al een tijd aan zat te denken, of pas net op het idee bent gekomen: het zou zomaar een hele slimme stap kunnen zijn om je ICT in-house te brengen. Voor je het weet heb je een op volle toeren draaiende machinekamer die ervoor zorgt dat het met de technologische kant van je bedrijf helemaal goed zit. Je hele organisatie zal er vervolgens een graantje van meepikken.

Als je zorgt dat je een goed plan hebt, het proces van A tot Z volgt, de juiste mensen aanneemt en ze de beste apparatuur geeft, lonkt een mooie toekomst. Vergeet vervolgens niet je ICT’ers genoeg uitdaging, liefde, aandacht en lekkere koffie te geven, want anders ben je ze zo weer kwijt. 

 

Artikelen die je waarschijnlijk ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons