Home /
Blog /
Hoe trek je meer vrouwelijke developers aan (en waarom is dat belangrijk)?

Hoe trek je meer vrouwelijke developers aan (en waarom is dat belangrijk)?

maandag 4 juli 2016

werving

  • Evelyn

Werving

Als bedrijf heb je goud in handen als je developers creatief, ijverig en innovatief zijn. Het zijn dé skills naast programmeren, die je in een developer zoekt. De skills die ervoor zorgen dat programmeurs onder andere goede, cleane code schrijven. Een team dat veel diversiteit kent, draagt daar aan bij.

Onderzoek van Scientific American (een magazine over ontwikkelingen in de wetenschap en technologie) wijst uit dat als wij mensen omgeven zijn met mensen die anders zijn, we creatiever en ijveriger worden, én dat we harder gaan werken.

 
"The fact is that if you want to build teams or organizations capable of innovating, you need diversity. Diversity enhances creativity. It encourages the search for novel information and perspectives, leading to better decision making and problem solving. Diversity can improve the bottom line of companies and lead to unfettered discoveries and breakthrough innovations." Scientific American


Omdat mannen en vrouwen van elkaar verschillen, is een goede balans tussen mannen en vrouwen op de werkvloer erg zinvol. Niet alleen vanuit het perspectief van gelijkheid, maar ook vanuit zakelijk oogpunt.

Maar het is niet zo gemakkelijk om diversiteit in je team te creëren. Vrouwelijke developers vinden is lastiger dan het vinden van mannelijke developers. Dit komt onder andere door een groot tekort aan vrouwelijke Computing Science- of Informatica-studenten. Loop maar eens een willekeurig tech-bedrijf in Silicon Valley binnen. Daar wordt het je direct duidelijk dat er een overdosis aan mannelijke developers aanwezig is. Het aantal mannelijke techies overtreft (nog steeds) het aantal vrouwelijke tegenhangers, blijkt ook weer uit het jaarlijkse onderzoek van developer-community Stack Overflow, waarbij slechts 6% van de developers uit de steekproef van het vrouwelijk geslacht is.

Goede vrouwelijke programmeurs zijn er wel. Maar hoe trek je deze vrouwen dan aan? Door meer aandacht te besteden aan wat vrouwelijke developers in de werkomgeving aanspreekt. Natuurlijk kunnen bedrijven geen plekken reserveren voor ondergekwalificeerde vrouwen als er meer dan genoeg gekwalificeerde mannen voor dezelfde functie zijn, maar bedrijven kunnen wel rekening houden met de wensen van vrouwelijke kandidaten, zonder de mannen daarbij weg te jagen. Win-win!

 

Wat (vrouwelijke) developers willen

Iedere werknemer, op een willekeurige werkvloer waar dan ook ter wereld, wil eigenlijk hetzelfde: eerlijk behandeld worden. Dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Niemand wil, als enige van het andere geslacht, onderdeel zijn van een team omdat je bedrijf toevallig een gelijke verdeling van mannen en vrouwen als KPI heeft opgesteld. Diversiteit aanbrengen in je bedrijf is natuurlijk zinvol, maar neem geen ondergekwalificeerde vrouwelijke developers aan, alleen om dit doel te behalen. Het aannemen van minder kwalitatieve werknemers omdat je diversiteit in het team nastreeft, kan op den duur tot onvrede leiden onder beide seksen.

Als tech-bedrijf moet je net zo hard adverteren voor (vrouwelijke) developers als dat je dat zou moeten voor elke andere functie. Extra aandacht voor wat developers willen is een must in de arbeidsmarkt – zeker in een arbeidsmarkt waar er een tekort heerst aan goede developers, zoals de huidige.

Trek je meer developers aan, dan trek je ook meer vrouwelijke developers. Want vrouwen willen hetzelfde als hun mannelijke conculega’s: waarde toevoegen.

Maar wat willen developers in algemene zin? Met technologie iets voor de wereld betekenen. De huidige technologie heeft zo’n grote impact op onze levens, dat we er ook het verschil mee kunnen maken. Denk maar eens aan the IBM cloud computing solution om vissers uit het Italiaanse stadje Bari te helpen met de verkoop terwijl de vissers nog steeds op zee zijn. Op deze manier kunnen vissers realtime bijhouden hoeveel vis er gevangen wordt om hiermee tijd en kosten besparen.

Ook expert Adria Richards stelt dat vrouwelijke developers naar hetzelfde op zoek zijn als hun mannelijke conculega’s. Richards is een vrouwelijke spreker met een sterke expertise op het gebied van technologie en probeert onder andere een sterker bewustzijn voor vrouwen en hun rol in technologie te creëren. Richards gebruikte in haar speech onderzoeksgegevens van de Bentley University’s Center for Women & Business. Uit dit onderzoek blijkt dat millennials ‘het toevoegen van waarde’ belangrijker vinden dan zekerheid en de bescherming van het eigen gezin:

 
"Knowing I am helping to make a positive difference in the world, is more important to me than professional recognition." Respondent onderzoek Bentley University


Leg dus meer focus op de developers van nu: zo trek je meer developers en dus ook meer vrouwen aan voor je bedrijf.

vrouwelijke developers

 

Gebruik gender-onafhankelijke woorden in je vacaturetekst

Engagementprogramma's als flexibiliteit om gezinsvriendelijke werktijden te creëren, zijn al lang niet meer van deze tijd om een bedrijf aantrekkelijker te maken voor vrouwelijke kandidaten. Evvnt, een startup in Londen dat adverteerde voor Ruby-developers, probeerde vrouwen aan te trekken door te adverteren met een vierdaagse werkweek en gratis chocola. Het incident van Evvnt zorgt (onbewust of bewust) voor het beeld dat vrouwen het (nog steeds) moeilijk hebben in de tech-wereld. En hier kwamen dan ook veel negatieve reacties op.

Maar ondanks dat bijvoorbeeld flexibiliteit niet van deze tijd is, zorgde het benoemen van deze perks in de vacatureomschrijving er wel voor dat meer vrouwen op de ‘solliciteer nu’ knop klikten. Waarom? Omdat de juiste woorden gebruikt werden in de vacaturetekst.

Stereotype woorden zijn minder aantrekkelijk


Bepaalde woorden zorgen er schijnbaar voor dat vrouwen niet op een vacature reageren omdat ze zichzelf diskwalificeren voor de gevraagde functie.

Om wat voor soort woorden gaat het dan? Woorden die geassocieerd worden met stereotypering van het geslacht. Denk aan woorden als avontuurlijk, agressief en zelfstandig. Woorden die met mannelijke kenmerken worden geassocieerd. Vrouwen vinden vacatureomschrijvingen met mannelijke termen minder aantrekkelijk en hebben het gevoel dat ze minder goed in de functie passen, met als gevolg dat ze dus niet op een vacature gaan reageren. Hiermee loop je dus een groep vrouwelijke developers mis.

Woorden die je in de wereld van developers het beste kunt mijden zijn rock star of ninja. Voor de één betekent deze woorden dat iemand goed is in zijn werk. Voor een ander heeft ‘ninja’ bijvoorbeeld juist agressieve connotaties.

Wat voor woorden kun je dan beter gebruiken? Experts stellen voor dat je woorden gebruikt die minder gender-afhankelijk zijn, zoals ‘eerlijk’, ‘samenwerken’ en ‘innoveren’. Uit onderzoek blijkt dat laatstgenoemde woorden ervoor zorgen dat vrouwelijke kandidaten meer aangemoedigd raken om te solliciteren op een vacature, maar dat mannen niet minder snel reageren op dezelfde vacaturetekst.

 

What do women want? Een gelijke behandeling

Een divers team is dus zinvol voor je bedrijf. Een team dat zowel uit mannen als vrouwen bestaat heeft zeker voordelen. Vrouwelijke developers werven is bovendien minder lastig dan je denkt. Uiteindelijk willen vrouwelijke developers hetzelfde als wat mannen op de werkvloer willen: eerlijk behandeld worden en van waarde zijn in de maatschappij. De focus moet je daarom op developers in het algemeen leggen: met name op je toekomstige werknemers. 

Als je weet wat developers willen, zul je meer developers (man of vrouw) trekken. En als je dat achterhaald hebt, is het nog een kwestie van de juiste woorden in de vacaturetekst verwerken, waardoor je net even wat minder focus legt op woorden die stereotype gender-associaties hebben. Mannen reageren daar niet minder op, maar het is wel gebleken dat je er meer vrouwen mee trekt. Succes!

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons