Home /
Blog /
Hoe mobile app development je bedrijf kan maken of breken

Hoe mobile app development je bedrijf kan maken of breken

dinsdag 26 mei 2015
 
 
 

mobile app developmentMobile app development mag dan nog volop in ontwikkeling zijn als vakgebied; uit recent onderzoek van Oracle is gebleken dat het belang van dit vakgebied groter en groter zal worden voor het imago van bedrijven. De mobiele app wordt in het dagelijks leven steeds populairder voor het uitvoeren van allerlei taken. Bovendien wordt een app steeds vaker gezien als het visitekaartje van een organisatie: bij gebruik van een enterprise app is een goede klantervaring een cruciale factor in de verdere interactie met het bedrijf. 

In het rapport 'Millennials and mobility: how business can tap into the app generation' presenteert Oracle het onderzoek dat ze wereldwijd uitvoerden onder mensen in de leeftijd van 18 tot 34 jaar; de laatste generatie die nog in de vorige eeuw geboren is. Deze groep staat bekend als het meest connected van alle consumenten in Nederland: maar liefst 85% van de groep van 18 tot 34 jaar heeft een smartphone.

 

Slechte app, slecht bedrijf

Uit het onderzoek blijkt dat een negatieve ervaring in een mobiele app een grote invloed kan hebben op de perceptie van het bedrijf in zijn geheel. Meer dan de helft van alle respondenten (54%) geeft aan dat een negatieve ervaring in een app ervoor zorgt dat ze in het vervolg minder geïnteresseerd zullen zijn in de producten of services die het bedrijf aanbiedt. En ruim een kwart van de millennials (27%) geeft aan dat hun algehele indruk van het bedrijf negatief beïnvloed wordt door een slechte ervaring in een mobiele app. In Azië en het Pacifisch gebied geldt dit zelfs voor 43%.

Het belang van een goed werkende mobiele app voor bedrijfsdoeleinden kan dus niet langer worden ontkend: de leeftijdsgroep van 18 tot 34 is een doelgroep die praktisch ieder bedrijf in de markt zou willen bereiken. Dit onderzoek levert dus belangrijke informatie op over het optimaal bereiken en aanspreken van je doelgroep via mobile app development.

 

development voor smartphoneSmartphone populairder dan tablet

Een interessante conclusie uit het onderzoek is dat de smartphone nog altijd veruit het populairste apparaat is als het om het gebruik van mobiele apps gaat. Natuurlijk is het afhankelijk van de taak die uitgevoerd moet worden, maar over het algemeen wordt de smartphone nog altijd aanzienlijk meer gebruikt dan de tablet. Waarschijnlijk komt dit door het handzame formaat van de smartphone en door het feit dat smartphones ook buiten het bereik van wifi-netwerken toegang tot het internet hebben.

Natuurlijk is het handig om je apps niet alleen voor smartphones, maar voor alle mobiele devices te optimaliseren. Zorg dat je je klant een moeiteloze cross-channel ervaring kunt bieden; dit zorgt voor een hoge gebruiksvriendelijkheid van je systeem. Een klant kan de ene dag zich oriënteren op je producten via zijn smartphone, en de volgende dag snel een bestelling willen plaatsen via zijn tablet of desktop; een geoptimaliseerde omgeving helpt hierbij een betere user experience neer te zetten.

 

Aandachtspunten voor mobile development

De respondenten werden in het onderzoek gevraagd naar redenen waarom ze een app absoluut niet meer zouden willen gebruiken. Dit geeft natuurlijk interessante pointers over hoe apps nog beter op de klant zijn wensen in kunnen spelen en dus succesvoller kunnen worden.

  • 63% haakt af bij een te langzame of slecht presterende app
  • 62% haakt af als een app te duur is
  • 59% haakt af als ze de beveiliging van de app niet vertrouwen
  • 49% haakt af bij een slecht ontworpen app
  • 35% haakt af als je op de app minder kunt dan op een normale computer.

Snelheid van je app
De grootste boosdoener in user experience lijkt dus een app die te langzaam is. Maar wat doe je daar aan? Vaak protesteren bedrijven dat de snelheid van hun app afhankelijk is van het netwerk waar de mobiele telefoon op opereert. Maar er zijn natuurlijk vele mogelijkheden binnen mobile development om een app toch functioneel te houden als een internetverbinding tijdelijk ontbreekt, bijvoorbeeld door offline functionaliteiten of door achtergrondsynchronisatie in te bouwen.

Te dure apps
Omdat mensen in de leeftijd van 18 tot 34 veelal gewend zijn aan gratis toegang tot allerlei online services, zijn apps waarvoor je moet betalen vaak een no go. Als bedrijf zou je je app als een investering moeten zien in de dialoog met je klant, in plaats van als een melkkoe. Een dure app op de markt brengen is niet bepaald een teken van uitstekende klantenservice.

Slechte beveiliging
Als je als bedrijf een app gaat ontwikkelen, moet je ook de verantwoordelijkheid nemen om de gegevens van je klanten te beschermen. Ook millenials zijn zich er erg van bewust dat hun persoonlijke data te grabbel worden gegooid als de beveiliging van een app niet up-to-date is. Bedrijven zouden dus bij de ontwikkeling van hun app al goed na moeten denken hoe ze databeveiliging van binnenuit gaan garanderen.

Functionaliteit & design
De laatste, niet onbelangrijke, redenen om een app links te laten liggen zijn de functionaliteit en het ontwerp van de app. Gebruikers zoeken naar een intuïtieve, strak vormgegeven omgeving, waarin ze minstens net zo veel taken kunnen uitvoeren als op een desktop computer. In de developmentfase van een bedrijfsapp zou hier dus ook een gezonde dosis aandacht aan besteed moeten worden.


Pushberichten uit den boze

push notificaties uit

Een laatste opvallende conclusie uit het onderzoek is dat pushberichten niet zo succesvol blijken als de meeste bedrijven denken. Ruim 50% van de ondervraagden ziet deze berichten als spam en geeft deze berichten liever niet te ontvangen. Millennials zitten niet te wachten op berichten die niet volledig aansluiten bij hun behoeften; alleen pushnotificaties met daadwerkelijke toegevoegde waarde zijn welkom. 

Ben je mobile developer en wil je bij een nieuw bedrijf het verschil gaan maken in hun succes bij klanten door het ontwerp van hun mobiele app(s) te optimaliseren? Op Bonque.nl vind je regelmatig nieuwe mobile development vacatures voor verschillende ervaringsniveaus. Check onze site dus regelmatig; wie weet zit jouw nieuwe baan er wel tussen!

 

> Artikelen die je misschien ook interessant vindt

 

> Populaire artikelen

 

Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons