Home /
Blog /
Employer branding: 2 x 5 perfecte voorbeelden

Employer branding: 2 x 5 perfecte voorbeelden

dinsdag 8 november 2016

employer branding

  • Chris Zwart

Employer branding

Als jij degene bent die binnen jullie bedrijf verantwoordelijk is voor het aantrekken van nieuwe werknemers, ken je de term employer branding inmiddels waarschijnlijk wel. Dikke kans zelfs dat je het gevoel hebt dat je ermee doodgegooid wordt. Het lijkt erop dat de reputatie en uitstraling van je bedrijf steeds belangrijker worden. Maar … employer branding – moet jij er nou ook iets mee of niet? En wat zou dan de beste en meest effectieve manier zijn om op korte termijn iets goeds op touw te zetten? We geven je 2 × 5 inspirerende voorbeelden.

Het antwoord op de vraag “Moet ik er iets mee?” is simpel: ja. Niet dat het van ons moet – maar we kunnen het je van harte aanraden. In de jacht op talent, en vooral ICT-talent, is een schepnetje niet genoeg. Je moet simpelweg alle wapens gebruiken die je tot je beschikking hebt.


employer branding

Wat is de beste aanpak bij employer branding?


Als je je bedrijf serieus neemt en daarnaast in de toekomst tijdig de juiste specialisten wilt kunnen aantrekken, kun je niet om employer branding heen. De uitstraling en reputatie van je bedrijf hebben veel invloed. Zet jezelf in de markt als een aantrekkelijke werkgever, en je zult merken dat je makkelijker ICT’ers met échte kwaliteit aantrekt.

We zullen je verder niet proberen te overtuigen van het belang van employer branding; als je dit artikel nog steeds aan het lezen bent, begrijp je het waarschijnlijk al wel. Maar hoe pak je het nou het beste aan? Twee van de meest gebruikte en meest effectieve methodes zijn:

  • Een goed uitgewerkte ‘werken-bij-pagina’

  • Een overtuigende promotievideo. 


Beide opties zijn vrij makkelijk te realiseren, ook als je geen (groot) budget hebt. Om inspiratie op te doen voor het maken van een employer branding-video of een werken-bij-pagina, kun je het beste kijken naar geslaagde voorbeelden. Hierbij kun je simpelweg niet om de ‘grote jongens’ heen. Google, Apple en andere (vooral Amerikaanse) multinationals zijn jaloersmakend goed in het presenteren van zichzelf als leuke werkgever.

We hebben van beide methodes de 5 beste interpretaties voor je op een rij gezet.


Employer branding-video’s: in een paar minuten doeltreffend

1. Google

Hoewel stagiairs in deze video de hoofdrol spelen, is dit voor elke potentiële werknemer een mooi inkijkje in de manier waarop bij Google gewerkt wordt. Werken voor Google is leuk, uitdagend en inspirerend – dat is de gedachte die blijft hangen. Het is niet voor niets dat mensen in de rij staan om bij dit bedrijf te mogen werken.

2. Apple

Apple probeert duidelijk te maken dat alleen de allerbesten bij hen aan de slag kunnen. De video toont een bedrijfscultuur waarin toewijding en perfectionisme centraal staan. Zowel op persoonlijk als maatschappelijk gebied geeft Apple aan het nodige te bieden te hebben. Jezelf ontwikkelen en ondertussen producten van topkwaliteit maken, dat is de boodschap. 

3. Dropbox

Clouddienst Dropbox kiest een humoristische invalshoek, met een informatief tintje. Spreekt zo’n video je niet aan? Dan is de kans groot dat je niet bij het bedrijf past. Erg effectief dus. Ondanks de humoristische uitvoering worden de oprechte ervaringen van werknemers wél gedeeld. Dit maakt de video uitstekend promotiemateriaal voor het werken bij Dropbox. 

4. KPMG

Consultancy-gigant KPMG gebruikt een slimme combinatie van humor en eerlijke testimonials van werknemers. Beide zouden afzonderlijk van elkaar waarschijnlijk ook prima functioneren als employer branding-video. Samengevoegd werken ze als ijzersterke promotie voor de bedrijfscultuur van en het werken bij KPMG. 

5. Rackspace

Clouddienstenleverancier Rackspace uit Texas neemt je mee op een werkdag en laat je het bedrijf van binnen zien. Of het er écht elke dag zo aan toe gaat, weten we natuurlijk niet. Desondanks krijg je een goed beeld van het werken bij Rackspace. Het bedrijf heeft diverse video’s met deze insteek gemaakt; een eenvoudig en doeltreffend middel om kandidaten te tonen wat je te bieden hebt.


Werken-bij-pagina’s: laat zien wie je bent

1. ThoughtWorks

ThoughtWorks


Softwareontwikkelaar ThoughtWorks uit Chicago onderscheidt zich in het bijzonder door een uitvoerige omschrijving van het sollicitatieproces op de werken-bij-pagina’s op zijn website. Het bedrijf schijnt berucht te zijn om de zwaarte van dit proces. Door kandidaten precies uit te leggen wat ze kunnen verwachten, verlagen ze de drempel om te solliciteren. 

2. Zappos

Zappos

Online kledingwinkel Zappos uit Las Vegas heeft een specifieke werken-bij-website, helemaal gericht op het zo volledig mogelijk informeren van kandidaten. Het bedrijf presenteert de bedrijfscultuur, de extraatjes voor werknemers en de manier van werken. Daarnaast is er voor elk team binnen het bedrijf een aparte pagina én krijg je met behulp van foto’s een goede indruk van de werkomgeving.

3. Dropbox

Dropbox

Ah, daar hebben we Dropbox weer. Op de werken-bij-pagina’s van hun website vind je een berg informatie over alle teams binnen het bedrijf. Je kunt er daarnaast ervaringen van een groot aantal verschillende medewerkers lezen. De positieve bedrijfscultuur straalt je tegemoet: je wordt aangemoedigd jezelf te zijn en zijn er interne groepen voor verschillende (sub)culturen.

4. VMware

VMware

De werken-bij-pagina’s van het Californische softwarebedrijf VMware zijn een mooi vormgegeven omgeving waarin de bedrijfscultuur gepresenteerd wordt. Het bedrijf laat weten waar het voor staat, welke rol het speelt op maatschappelijk vlak en welke voordelen je als werknemer kunt verwachten. Alle informatie is aanwezig en in een buitengewoon aantrekkelijk jasje gestoken. 

5. Shopify

Shopify

Het Canadese e-commercebedrijf Shopify laat zien hoe je op een eenvoudige maar krachtige manier jezelf als werkgever presenteert. De werken-bij-pagina van het bedrijf is strak en overzichtelijk en bevat informatie over de missie, de werknemers, het werken bij het bedrijf en de verschillende kantoren. Je hoeft nauwelijks door te klikken en hebt geen halve middag nodig om alles te lezen. 


Wat wordt jouw aanpak?

Concluderend kunnen we zeggen dat er genoeg goede voorbeelden zijn. Inspiratie te over om mee aan de slag te gaan. De vraag is immers niet meer of je aan employer branding gaat doen, maar hoe je het gaat doen. Met name de voorbeelden van Rackspace en Shopify laten zien dat je ook zonder een tot in de puntjes geproduceerde video of een werken-bij-pagina waar wekenlang aan geknutseld is, een grote stap in de goede richting kunt zetten.

Het aantrekken van de juiste mensen – en daarmee de toekomst van je bedrijf – kun je beter niet aan het toeval overlaten. Als je nog nooit iets aan employer branding gedaan hebt, is dit misschien wel een goed moment om te beginnen.  

Artikelen die je waarschijnlijk ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons