Home /
Blog /
Elevator pitch 2.0: de do’s en don’ts op een rij!

Elevator pitch 2.0: de do’s en don’ts op een rij!

dinsdag 6 oktober 2015

elevator


           

Je bent op een borrel en opeens word je voorgesteld aan iemand die een belangrijke rol vervult binnen het bedrijf waar jij altijd al hebt willen werken. Je raakt aan de praat en de persoon in kwestie vraagt wat jij eigenlijk in het dagelijks leven doet. Dit is je kans om jezelf te laten zien! Maar… je loopt vast. Eigenlijk heb je niet heel erg paraat wat je nou precies doet, en waarom je dat zo graag doet. Je mompelt dat je iets met computers doet, hoort jezelf praten en baalt als een stekker. Had je maar een manier gehad om jezelf wat beter te verkopen! Dit was hét moment geweest voor een sterke elevator pitch.

 

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een kort praatje waarin jij vertelt wie je bent en wat je doet. Omdat je vaak maar korte tijd iemands aandacht kunt vasthouden als je over jezelf vertelt, zou je je verhaal binnen een liftritje moeten kunnen vertellen. Je omschrijft jezelf en jouw overwaarde dus binnen een aantal zinnen, op een catchy manier. Het doel van een elevator pitch is een uitnodiging te krijgen om verder te praten: je hoeft er dus ook niet je hele levensverhaal in te vertellen.

Maar: wat vertel je dan wel? Wat ga jij zeggen om jezelf te verkopen aan die potentiële werkgever? Veel mensen vinden het vervelend of zelfs gênant om zichzelf zo in de schijnwerpers te zetten. Maar vergis je niet: voor degene die tegenover je staat, is een elevator pitch vaak een prettige, overzichtelijke manier om met jou kennis te maken. Zet je onzekerheid dus aan de kant en creëer een verhaal dat jou goed samenvat en dat jij met overtuiging kunt brengen. Wij helpen je graag op weg en geven je een aantal do’s en don’ts voor de perfecte elevator pitch.

 

 

Elevator pitch do's

 

Do: Vertel hoe jij het probleem van de luisteraar op gaat lossen  

Dé manier om de aandacht van je gesprekspartner te pakken, is door een probleem te schetsen dat hij of zij herkent en te vertellen hoe jij dat voor ze kunt oplossen. Als je bijvoorbeeld werkzaam bent in IT security, schets je een herkenbare probleemsituatie (‘Is er wel eens ingebroken in jouw mailbox?’) en vertaal je jouw werk naar voordelen voor degene die jouw diensten afneemt (‘ik zorg ervoor dat mensen binnen mijn bedrijf veilig kunnen mailen en gemaild kunnen worden’). Waarom ben jij de beste persoon om het probleem op te lossen?

 

Do: Vraag anderen naar jouw sterke kanten en verwerk ze in je verhaal

Als je niet goed weet wat je sterke kanten zijn, kun je ze ook moeilijk verkopen aan iemand die je nog nooit ontmoet hebt. Maar hoe kom je er dan achter wat jouw sterke kanten zijn? Simpel: vraag het aan de mensen die dicht bij je staan. Bel een goede vriend of vriendin of stel de vraag aan één van je naaste familieleden: ‘Waar ben ik goed in?’ of ‘Wat zijn mijn sterke punten?’ Als je bij meerdere mensen informeert, kom je altijd tot verrassende inzichten. Hoe goed je jezelf ook denkt te kennen!

Verwerk je deze sterke kanten van jezelf in je elevator pitch, dan kom je niet alleen zelfverzekerder over, het getuigt ook nog eens van zelfkennis.

 

Do: Focus op de hoofdlijnen 

Je hebt maar kort de tijd om de ander van jouw kwaliteiten te overtuigen. Dat doe je niet met bloemrijk taalgebruik, maar met bondige, heldere zinnen, die je met overtuiging brengt. Wat is jouw passie, waar sta jij iedere ochtend met plezier voor op?

Laat onnodige woordjes, zinnen en/of bijzinnen weg; te veel ‘fluff’ zorgt er alleen maar voor dat je de boodschap die je over wilt brengen, verdunt in kracht. Zorg er bovendien voor dat je in alle rust je verhaal kunt vertellen: niemand houdt ervan om naar een soort wervelwind te luisteren – alleen als je inhoudelijk kunt overtuigen, krijg je voet aan wal. Maak er geen race van om zo veel mogelijk woorden in een minuut te proppen.

 

Do: Formuleer een duidelijke call-to-action 

Als je verteld hebt waar jouw hart sneller van gaat kloppen, waar jouw expertise ligt en hoe jij de problemen van toehoorder kunt oplossen, ben je natuurlijk nog niet klaar. Je wil dat de toehoorder actie gaat ondernemen om verder met jou in contact te blijven!

De beste manier om daar voor te zorgen, is door de vervolgactie concreet te maken in je elevator pitch. Wil je dat je gesprekspartner een kijkje neemt op je website, of wil je dat hij of zij contact met je opneemt via mail of telefoon? Benoem in concrete termen wat wat jou betreft de vervolgstap is, en zorg dat je altijd een visitekaartje met je contactinformatie paraat hebt.

 

Do: Oefenen, oefenen, oefenen

Het klinkt als overbodige informatie, maar zorg ervoor dat je je elevator pitch zo veel geoefend hebt, dat je hem helemaal in de vingers hebt. Zorg dat je je verhaal zelfverzekerd en met overtuiging kunt brengen, op zo’n manier dat er zelfs ruimte is voor improvisatie. Het doel om degene die tegenover je staat  het gevoel te geven dat er een echte conversatie ontstaat. Je kunt dit oefenen met iemand die je goed kent en die niet bang is om je eerlijke feedback te geven. Oefen net zolang  tot je pitch helemaal natuurlijk overkomt (hoe tegenstrijdig dat ook klinkt).  Vergeet ook niet mogelijke vragen te bedenken en na te denken over hoe je deze vragen zou beantwoorden.

 

 

Elevator pitch don'ts

 

Don’t: Langer doorgaan dan een minuut

Een ritje in de lift duurt nooit langer dan een minuut. Zorg er daarom voor dat jouw elevator pitch tussen de 30 seconden en een minuut duurt – dat is precies genoeg om jezelf op een positieve manier neer te zetten, en nog niet de aandacht van de luisteraar te verliezen. Keep it short!

 

Don’t: Bluffen met jargon of moeilijke termen

Sommige mensen denken dat de kracht van een elevator pitch erin ligt om je publiek versteld te laten staan door ze te overspoelen met alle moeilijke woorden die je kent. Om even voort te borduren op het voorbeeld van de IT security specialist - je zou in je pitch kunnen zeggen:

"Ik ben een expert in informatiebeveiliging, zowel on-premise als in de cloud"

Het is echter maar de vraag of iedereen dat statement begrijpt. Wat als je toevallig de HR-manager tegenover je hebt, die helemaal niet zoveel over de technische kant van jouw vak weet? Het is niet slim om je pitch te doorspekken met interessante termen als het ook op onbegrip kunt stuiten. Laat het jargon dus even liggen tot je een presentatie mag geven bij een manager – of bij iemand waarvan je zeker weet dat hij of zij wél weet waar je het over hebt.

 

Don’t: Je pitch opdreunen zonder oog te hebben voor je publiek

Steek nooit je pitch zomaar af zonder oog te hebben wat er bij degene tegenover je gebeurt. Je pitch moet in geen geval een soort van monoloog worden, waar de ‘tegenpartij’ totaal geen invloed op heeft. Het is belangrijk om je gesprekspartner als het ware te ‘lezen’: zijn er onderdelen in je verhaal die specifiek interessant voor hem of haar lijken te zijn? Licht die dan uitgebreider toe en geef je toehoorder de kans om vragen te stellen.

Lijkt degene ongeïnteresseerd, of heb je simpelweg niet zijn of haar volledige aandacht (wegkijken, meer aandacht voor smartphone dan voor jou), houd je pitch dan kort. Je kunt er in zo’n geval voor kiezen om zelf vragen te gaan stellen om de aandacht vast te houden en meer te weten te komen over zijn of haar interesses. Sommige mensen zijn beter in vertellen dan in luisteren!

 

Don’t: Praten zoals je schrijft

Sommige statements zien er op papier prima uit, maar klinken in een real-life gesprek als een elevator pitch geknutseld en nep. Let er in de voorbereiding van je pitch dus op dat je geen schrijftaal uit je cv oplepelt; vertaal het naar iets dat je zelf in het dagelijks leven ook zou kunnen zeggen. Terug naar het voorbeeld van de IT security specialist: zou jij er warm van worden als iemand het volgende zou vertellen over zijn werkzaamheden? (Tip: lees het hardop voor jezelf voor.)

“Ik lever netwerkbeveiliging en ICT infrastructuur oplossingen van wereldklasse en ben al jarenlang een vertrouwde partner voor veel organisaties en bedrijven. Ik help u graag om uw IT security uitdagingen het hoofd te bieden.”

Nee? Niet zo gek. Het klinkt alsof het rechtstreeks van de website van een bedrijf wordt voorgelezen. Geef er je eigen draai aan en gebruik ‘gewone-mensen-taal’:

“Ik ben supertrots dat ik voor veel bedrijven het verschil heb kunnen maken tussen een rommelige IT-infrastructuur en een goed beveiligde werkomgeving. Ik word er ontzettend blij van als ik grote organisaties als […] kan helpen hun bedrijfsdata goed te beschermen. Misschien kan ik ook iets voor jullie bedrijf betekenen!”

 

Don’t: Vergeten te vragen wat de ander doet

Het stomste wat je kan doen in een elevator pitch, is vergeten om interesse te tonen in de bezigheden van de ander. Wat doet hij of zij eigenlijk? Hebben jullie misschien leuke raakvlakken waar je verder over zou kunnen praten? Het is bovendien wel zo sociaal om ook naar de werkzaamheden van de ander te informeren, nadat diegene net met interesse naar jouw verhaal heeft geluisterd. De meeste mensen praten graag over wat ze zelf doen. Vergeet dus nooit de wedervraag te stellen!

 

 

Meer tips over jezelf presenteren

Wil je meer weten over handige manieren om jezelf te presenteren? Naast de elevator pitch zijn er natuurlijk veel  meer manieren om jezelf op een positieve manier neer te zetten bij een nieuwe werkgever. Bij Bonque hebben we regelmatig nieuwe blogartikelen met carrièretips en ander advies op het gebied van personal branding. Op onze site vind je bovendien een boel handige tips op het gebied van solliciteren en carrière. Schrijf je dus in voor onze nieuwsbrief of check onze site en haal ook het maximale uit jouw carrière!

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

De 13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek

 



Maak jij deze fouten bij het kiezen van je LinkedIn profielfoto?



Zo weet je dat je sollicitatiegesprek
niet goed ging





Originele cv's die niet op de stapel eindigen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Succes afdwingen: doe jij deze 3 dingen gedurende je werkdag?

Zelfverzekerd overkomen tijdens je sollicitatiegesprek? Probeer deze tips!

7 redenen waarom jouw sollicitatie in de prullenbak belandt

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons