Home /
Blog /
Een awesome carrière? Weet hoe jij het beste presteert!

Een awesome carrière? Weet hoe jij het beste presteert!

donderdag 2 juli 2015

 

 
 

Peter F. Drucker

Carrière maken, we willen het allemaal. Maar waar moet je beginnen? Volgens wijlen Peter F. Drucker, Amerikaans schrijver, hoogleraar en consultant gespecialiseerd in de vakgebieden Organisatieleer en Management, moeten we veel meer de nadruk leggen op onze sterke punten. Het zijn onze kwaliteiten die we moeten ontwikkelen om van een gemiddelde prestatie naar een uitmuntende te gaan. Het zijn onze kwaliteiten die bepalen hoe we beslissingen maken in belangrijke afwegingen  . Dit is waar Drucker in gelooft. Wat voor afwegingen? 

Denk aan hele belangrijke afwegingen als:

  • ‘Moet ik die baan nou accepteren of weigeren?’
  • ‘Moet ik op zoek gaan naar ander werk?’
  • ‘Doe ik wel werk wat bij me past?’ 

Maar ook denk ook aan ‘kleinere’ afwegingen als:

  • ‘Besteed ik mijn tijd op werk wel nuttig?’
  • ‘Neem ik niet te veel hooi op mijn vork?’
  • ‘Ben ik goed in mijn werk, of kom ik ergens anders beter tot mijn recht?’

Drucker is ervan overtuigd dat persoonlijke skills leidend moeten zijn in het verloop van je carrière. In welke branche van de ICT je ook werkzaam bent, je moet je carrière dus zoveel mogelijk laten aansluiten bij je sterke punten. Dit is heel gemakkelijk gezegd, maar hoe doe je dat? De eerste stap heb je in onze vorige blogpost, ‘Wat zijn jouw persoonlijke skills eigenlijk?’, kunnen lezen. De essentie van onze vorige post was: weet tot in detail wat je sterke punten zijn om het maximale uit je carrière te halen. Maar er is meer. Niet alleen moet je weten wat je sterke punten zijn, je moet ook weten hoe jij het beste presteert.


Iedereen presteert verschillend

Drucker stelt dat het voor elke werknemer verschillend is hoe hij of zij het beste presteert. De verschillen zitten hem grotendeels in persoonlijkheid.


"Just as people achieve results by doing what they are good at, they also achieve results by working in ways that they best perform."


Hoe weet je nu hoe jij het beste presteert?


Je hebt lezers en luisteraars

Drucker stelt dat je in grote lijnen het functioneren in kaart kunt brengen aan de hand van twee typen persoonlijkheden. Hij stelt dat je mensen kunt typeren als lezers of als luisteraars.

Wat bedoelt hij hier nu precies mee? Drucker verklaart zijn theorie aan de hand van twee voorbeelden.

De typische lezer
Toen Dwight D. Eisenhower Supreme Commander was van de geallieerden gedurende de Tweede Wereldoorlog waren persconferenties zijn specialiteit. Sterker nog, daarmee heeft Eisenhower furore gemaakt. Zijn kracht? Vragen van journalisten over complexe onderwerpen kon hij in weinig woorden haarfijn beantwoorden. Hij had dit soort situaties altijd volledig in de hand.

Maar tien jaar later, toen Eisenhower president was van de Verenigde Staten, faalde hij in wat eerder juist een specialiteit van hem was. Eisenhower liep compleet vast tijdens persconferenties. Hij kwam niet uit zijn woorden. Eisenhower kreeg over zijn performance tijdens persconferenties twee grote punten van kritiek te verwerken:

1. Hij beantwoordde nooit een vraag.
2. Van de Engelse taal liet Eisenhower niets meer over.

Hoe kwam dat? Eisenhower wist kennelijk niet hoe hij, op het gebied van publiekelijk spreken, het beste presteerde. Drucker beweert dat Eisenhower qua persoonlijkheid een typische lezer was en geen luisteraar. Zijn persconferenties in de tijd dat hij nog Supreme Commander was verliepen anders, omdat Eisenhower een half uur van tevoren de vragen van de journalisten schriftelijk inzag. En zo kon hij in enkele kernzinnen zijn antwoorden formuleren.

De persconferenties tijdens zijn presidentschap hadden een vorm die Eisenhower totaal niet gewend was. Eisenhower volgde namelijk Roosevelt en Truman als president op. Volgens Drucker waren deze laatste twee presidenten als typische luisteraars te kwalificeren. Zij waren zeer bedreven in ‘free-for-all’ persconferenties. Met andere woorden: zij konden goed luisteren en tegelijkertijd een antwoord formuleren. Eisenhower hield deze trend van ‘free-for-all’ persconferenties in stand. Maar dit bleek niet voor hem weggelegd. Hij faalde. En volgens Drucker kwam dit omdat Eisenhower niet wist van zichzelf dat hij een lezer was en geen luisteraar. Had hij de vorm van de persconferenties aangepast aan zijn eigen skills, dan was hij een stuk succesvoller geweest op dit vlak.

De typische luisteraar
Drucker verduidelijkt zijn theorie met nog een voorbeeld. Lyndon Johnson volgde in 1963 John. F. Kennedy (JFK) op als president van de Verenigde Staten. Drucker stelt dat Johnson een typische luisteraar was en geen lezer. Terwijl JFK juist veel meer als lezer viel te typeren. Toen JFK president was, liet hij zich uitvoerig assisteren door een team bestaande uit een groep briljante schrijvers. Voordat JFK een meeting in ging, las hij eerst de memo’s door die opgesteld waren door zijn team van schrijvers. Zo presteerde JFK het best tijdens belangrijke meetings. Johnson hield tijdens zijn presidentschap het team met schrijvers in zijn staf. Wat bleek? Johnson kon helemaal niets met de memo’s. Hij vond ze ingewikkeld. Hierdoor interpreteerde hij informatie vaak verkeerd en faalde hij vervolgens tijdens belangrijke meetings. Niet thuis geven tijdens belangrijke momenten van besluitvorming was een van de grootste punten van kritiek, gericht aan Johnson.

Drucker is ervan overtuigd dat mensen qua persoonlijkheid in te delen zijn in lezers of luisteraars. Zelden zijn mensen te typeren als beide. Daarbovenop komt het feit dat een lezer niet te veranderen is in een luisteraar. En een luisteraar niet in een lezer.


“Few listeners can be made, or can make themselves, into compentent readers – and vice versa. The listener who tries to be a reader will, therefore, suffer the fate of Lyndon Johnson, whereas the reader who tries to be a listener will suffer the fate of Dwight Eisenhower.”


Wat heeft dit alles nu met jouw carrière te maken? Drucker wilde ons met zijn visie bewust maken van het feit dat het ontzettend belangrijk is om te weten hoe jij het beste presteert. Het creëren van een awesome carrière is hier mede van afhankelijk. Wanneer jij haarfijn in de smiezen hebt wat voor type je bent, behaal je nog sneller en nog beter de gewenste resultaten. Dus mijn vraag aan jou is: weet jij hoe je het beste presteert? 

 

 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Je secundaire arbeidsvoorwaarden: belangrijker dan je denkt!

Check jij ook minstens 1x per uur je telefoon?

Dit zijn de 3 nieuwe hoofdkantoren van Facebook, Apple en Google

 

 

 

 

 

Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons