Home /
Blog /
Dit is hoe jouw bedrijf groeit met behoud van kwaliteit

Dit is hoe jouw bedrijf groeit met behoud van kwaliteit

maandag 29 februari 2016

Werving

  • Thomas Brons

Werving

De CEO van Toyota, Aiko Toyoda, zei eens: "Trouble results when the speed of growth exceeds the speed of nurturing human resources." Dat je bedrijf in een groeifase zit, is natuurlijk heel positief. Maar in opschalen zit ook een gevaar: de vermindering van de kwaliteit van je arbeidskapitaal. 

Aan de ene kant wil je zo snel mogelijk nieuwe arbeidskrachten aannemen, want elke minuut dat er geen nieuwe krachten starten, wordt er omzet misgelopen. Aan de andere kant wil je de eigenschappen die je bedrijf zo succesvol maken, behouden en verder ontwikkelen. Maar er is altijd het gevaar dat juist die eigenschappen verloren gaan, doordat je groei doormaakt.

In dit artikel geven we je 4 adviezen hoe je groei kunt realiseren, zonder dat er kwaliteit in je bedrijf verloren gaat. 

  

1. Blijf de prestaties van je werknemers volgen

Zeker wanneer er in je bedrijf nog niet zoveel mensen werken, is het gemakkelijk om de prestaties van je werknemers te volgen. Je weet precies wie er goed presteren en wie dat niet doen. Het is gemakkelijk om je werknemers te complimenteren wanneer zij een goede prestatie leveren.

Wanneer je bedrijf groeit, en je steeds meer personeel op de werkvloer hebt lopen, wordt het lastiger om de prestaties van je werknemers te volgen. Als je dit uit het oog verliest, komt de kwaliteit van het door jou geleverde product of je dienstverlening in gevaar. Terwijl die kwaliteit je bedrijf juist succesvol maakt.

Dan Adika, directeur van het Amerikaanse WalkMe, deelt deze opvatting. WalkMe biedt een online platform aan, dat bedrijven kunnen gebruiken ter verbetering van de user experience. Ondanks het feit dat zijn bedrijf een gigantische groei heeft doorgemaakt (van 40 naar 150 mensen), besteedt hij nog steeds veel aandacht aan het in kaart brengen van de prestaties van zijn werknemers.

Adika vindt het, juist nu zijn bedrijf zo gegroeid is, extra belangrijk om de prestaties van zijn werknemers te monitoren: “De communicatie tussen mij en mijn personeel, nu bestaand uit 150 werknemers, moet even goed blijven als toen mijn team slechts bestond uit 40 werknemers.”

Hoe doet Adika dat? Naast dat er bij WalkMe wordt gewerkt met een bonussysteem, ontvangen werknemers die hun KPI’s behalen bijvoorbeeld leuke extraatjes, zoals een ontbijt. Werknemers worden nadrukkelijk in het zonnetje gezet wanneer zij goed presteren. “Zo zorg ik dat de kwaliteit van mijn product op een even hoog niveau blijft, zelfs nu mijn arbeidskapitaal enorm is gegroeid qua omvang”, vertelt Adika. 

 

2. Leg de lat hoog voor sollicitanten

Veel bedrijven die willen groeien, ervaren tijdsdruk. Want elke minuut dat er geen nieuwe werknemers starten, wordt er simpelweg omzet misgelopen. De kans bestaat echter dat je té gefocust bent op het ‘snel’ aannemen van nieuwe krachten, en er afbreuk wordt gedaan aan de kwaliteit van je arbeidskapitaal - en dus van je eindproduct.

Om dit te voorkomen, moet in de fase van groei de lat hoog worden gelegd voor sollicitanten. Dan Adika vertelt daarover: “Ook in de fase van groei, waarin we ons nu bevinden, willen we nog steeds alleen uitmuntende werknemers aannemen met passie voor het vak. Mensen die niet alleen ontzettend goed zijn in wat zij doen, maar ook nog eens passen in de bedrijfscultuur. Dat is de enige manier om dezelfde mate van kwaliteit te waarborgen.” Daarom worden alle sollicitanten bij WalkMe bijvoorbeeld onderworpen aan een persoonlijkheidstest en moeten zij daarnaast een moeilijk assessment voltooien. 

 

3. Behoud je bedrijfscultuur

Bepaalde tradities binnen je bedrijf maken je organisatie uniek. Tradities zorgen ervoor dat je je onderscheidt van andere bedrijven, en stellen je in staat om een topproduct te leveren.

Wanneer je op het punt staat om enorm te groeien, moet daarom de nadruk worden gelegd op het behouden van deze tradities. Bij WalkMe vinden ze dit heel belangrijk. Zo kennen ze bij er de traditie waar een aangewezen persoon binnen een team aan alle werknemers de prestaties van zijn team moet presenteren. Waarop alle werknemers elke gepresenteerde mijlpaal op hun beurt belonen met applaus. Adika vertelt dat dit nog steeds een traditie is, zelfs nu het bedrijf bestaat uit 150 man. Bij WalkMe blijven de tradities die het bedrijf hebben gemaakt tot wat het is, gewaarborgd. En zo groeien ze, met behoud van kwaliteit. 

 

4. Geef je werknemers de vrijheid om met ideëen te komen

Een ander gevaar van groeien is dat de communicatie tussen management en werknemers verslechtert. Met als gevolg dat de kwaliteit van het eindproduct afneemt. Denk bijvoorbeeld eens aan de situatie waarbij werknemers bepaalde problemen tegenkomen die zij niet goed kunnen communiceren aan het management. Het gevolg daarvan is dat die problemen niet worden opgelost.

Bij WalkMe besteden ze er veel aandacht aan om dit te voorkomen. Binnen WalkMe wordt veel waarde gehecht aan een opendeurbeleid. Adika vertelt daarover: “We willen dat iedere werknemer zich vrij voelt om met ideeën te komen.”
Zo plant Adika structureel een-op-een-gesprekken in met zijn werknemers. Daarnaast houdt hij regelmatig met elk team brainstormsessies. Op deze manier blijft de communicatie tussen hem, het management en zijn werknemers optimaal. Kwaliteit blijft zo veel beter gewaarborgd.

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons