Home /
Blog /
De 7 nieuwste Big Data miljardairs

De 7 nieuwste Big Data miljardairs

woensdag 25 maart 2015
 
 

2

In 2015 zijn er weer een aantal nieuwe miljardairs bij. Zie de in 2015 gepubliceerde miljardairs lijst van Forbes. Onder hen bevinden zich een aantal die het vermogen hebben opgebouwd door gebruik van Big Data. Wie zijn dat? Bonque, de ict vacaturesite, geeft je de 7 nieuwste Big Data miljardairs. 

 

7. Reed Hastings | $ 1 miljard

Ooit studeerde Hastings computing aan Stanford. Hij vormde samen met Marc Randolph Netflix, dat in eerste instantie een DVD-by-mail business was. Hastings zit bovendien in de ‘board of directors’ bij Facebook. Facebook is natuurlijk ook een bedrijf waarvan het succes ligt in het gebruik van Big Data. 

Netflix analyseert de gedetailleerde ‘viewing data’ van meer dan 55 miljoen abonnees. Zo optimaliseren zij de door hun gemaakte suggesties, maar zo proberen zij ook de nieuwe ‘House of Cards’ successen te vinden.

 

6. Alexander Karp | $ 1,2 miljard

Alexander Karp bouwde het bedrijf Palantir. Palantir gebruikt Big Data algoritmes om terroristen en financiële fraude over de gehele wereld te bestrijden. De grootste klant van Palantir is de overheid van de Verenigde Staten.
Palantir gebruikt Big Data op dezelfde manier als Paypal dat doet. Mede oprichter van Palantir is dan ook Peter Thiel. Peter Thiel is bekend als co-founder van Paypal. Wat Palantir doet is het ontdekken van bepaalde patronen en afwijkingen in data. Patronen en afwijkingen dat kan wijzen op verdachte en frauderende activiteiten. Palantir heeft zijn activiteiten ook uitgebreid naar farmaceutische industrieën.

 

5. Bobby Murphy | $ 1,5 miljard     &     4. Evan Spiegel | $ 1,5 miljard

Spiegel en Murphy studeerden beide aan Stanford. In 2013 maakten zij naam door een bod van Facebook van 3 miljard dollar niet te accepteren. Een goede keuze, want in maart 2015 is de marktwaarde van Snapchat nog gewaardeerd op 19 miljard dollar.
Murphy en Spiegel zagen als eerste dat niet iedereen wil dat de foto’s die we naar elkaar versturen voor altijd zichtbaar blijven. Door een automatische zelf destructie feature te implementeren hebben zij vertrouwen weten te bouwen. Sindsdien heeft Snapchat zich geëvolueerd. Onder andere door Big Data te betrekken in het bedrijfsproces. Met als doel om users met andere users te connecten. En om ‘collaborative stories’ te vertellen op basis van gedeelde timelines.

 

3. Vincent Viola | $ 1,7 miljard

Vincent Viola richtte de high-frequency trading  (HFT) specialist Virtu Financial op in 2008. Met zijn bedrijf ontwikkelde hij trading algoritmes gebaseerd op Big Data beginselen. HTF zijn winstgevendheid is afhankelijk van grote datasets afkomstig uit financiële markten over de gehele wereld. 

 

2. Brian Chesky | $ 1,9 miljard

De 33-jarige co-founder en CEO van Airbnb heeft geen eigen woning. Al sinds 2010 maakt hij continue gebruikt van zijn eigen service. Airbnb brengt reizigers in contact met huiseigenaren, die huizen voor korte periodes aan reizigers verhuren.
De service is een hit. Airbnb is gelanceerd in 2008. Op dit moment zijn er ruim 24 miljoen bookingen gedaan in 34.000 steden. Sinds 2008 hebben zij ontzettend veel data verzameld. Naar geschat ongeveer een halve petabyte aan data over de vakanties die mensen boeken en reisgewoontes van mensen.
Door de analyse van die data is Airbnb in staat om contracten aan te gaan met huiseigenaren die wonen in populaire bestemmingen. Bovendien kunnen zij die contracten afstemmen aan het hoogseizoen. De door Airbnb verzamelde data wordt gebruikt om structuur aan te brengen in de prijzen, zodat het gebruik van het netwerk van huizen over de gehele wereld kan worden geoptimaliseerd.
Waarbij zij machine learning algoritmes gebruiken om frauduleuze transacties te herkennen voordat zij daadwerkelijk worden verwerkt. En met een recommandatie systeem stellen zij gasten en hosts in staat om elkaar te waarderen. Zodat ze vertrouwen kunnen bouwen.

 

1. Travis Kalanick | $ 5,3 miljard

Kalanick is de CEO van Uber. Uber is een mobiele service die veel taxichauffeurs over de hele wereld boos maakt. De service brengt mensen over de gehele wereld in contact met een netwerk van automobilisten die bereid zijn deze mensen naar gewenste plek van bestemming te brengen. Een enorm succes. Op dit moment is de marktwaarde van Uber gewaardeerd op 41 miljard dollar.
Uber gebruikt Big Data. Hoe doen zij dit? Uber slaat alle data op van elk gemaakt ritje. Die data analyseren zij en zo krijgen ze een duidelijk beeld van o.a. de vraag en het aanbod. Bovendien helpt de data bij de allocatie van middelen en het vaststellen van de juiste prijzen.
Daarnaast analyseert Uber uitvoerig het openbare vervoer in elke stad waar Uber actief is. Zo kan zij haar bereik vergroten naar bijvoorbeeld delen van een stad waar het openbaar vervoer geen verbindingen heeft of gebrekkig is.

Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons