Home /
Blog /
De 11 origineelste manieren om geeks te werven

De 11 origineelste manieren om geeks te werven

vrijdag 3 juli 2015

 

 
 

 

Het is inmiddels bekend: in de ICT moet je als bedrijf steeds creatiever worden om de juiste kandidaten aan te trekken. Eén van de manieren om jezelf onder de aandacht van de juiste mensen te brengen, is door een recruitmentcampagne te starten. Maarja, met een traditionele vacaturetekst spring je nou niet echt in het oog. Hoe je wél de aandacht van de gemiddelde ICT’er trekt? Deze 11 bedrijven hebben het helemaal gesnapt en geven het juiste voorbeeld. Soms humoristisch, soms sluw en gewiekst: origineel zijn deze recruitment campagnes in ieder geval allemaal! 


1. Beat the competition in their own court

beat the competition ASCII ad

EA Canada heeft wel een héle bijzondere manier van mensen werven: zij plaatsten deze undercover boodschap steil tegenover het gebouw van de concurrent. De boodschap is alleen leesbaar voor prpgrammeurs die ASCII-code beheersen: er staat zoveel als ‘Now hiring.’ Niet alleen erg doelgroepgericht, maar ook nog eens niet te ontcijferen voor de gemiddelde manager of HR-medewerker. Slim!


2. Meeliften op een grotere naam - met een knipoog

recruitment ad apple

Wie herkent dit logo nu niet? Tonic International lift mee op de faam van Apple en zet het logo (met een grappige twist) in voor de recruitment van nieuwe designers. 


3. WiFi-netwerk als bulletin board

wifi voor recruitment

Het Portugese Jobbox heeft het helemaal begrepen. Als je als bedrijf op een druk bezochte plaats een WiFi-netwerk hebt (bijvoorbeeld in het centrum van een stad of in een groot kantoorgebouw), is dat natuurlijk ook een uitstekende manier om nieuwe mensen te bereiken en te werven. Zodra ze binnen het bereik van jouw netwerk komen, verschijnt een pop-up met jouw boodschap op mobiele telefoons van potentiële kandidaten. In de vorm van een beschikbaar mobiel netwerk! Je weet bovendien als bedrijf zeker dat je alleen tech-savvy mensen aantrekt. 


4. Creatief contact leggen 2.0

recruitment via spotify 1

recruitment via Spotify 2

Voor André Hellström, voormalig recruiter bij Spotify, kent de wereld van creatief recruitment geen geheimen. Hij creëerde voor iedere kandidaat die hij wilde benaderen, een gepersonaliseerde playlist waarin de titels van nummers een soort uitnodigende e-mail vormden en stuurde ze naar hun Spotify inbox. Als het ze niet heeft laten reageren, heeft het in ieder geval een grote glimlach op hun gezicht getoverd. 


5. Kaf van het koren scheiden

Google recruitment campaign

Google vond een slimme manier om het kaf van het koren te scheiden in hun zoektocht naar ICT’ers met wiskundig talent: om er te kunnen solliciteren, moest je eerst de URL ontcijferen. Het billboard, dat ze midden in Silicon Valley plaatsten, had bovendien geen afzender, dus sollicitanten wisten helemaal niet dat het om Google ging. Puur het prikkelen van de nieuwsgierigheid was hier dus de focus van de campagne. Vonden kandidaten het antwoord (7427466391.com), dan belandden ze op een pagina waar ze nog een puzzel moesten oplossen voordat het duidelijk was dat het om een site van Google ging. Alleen echt toegewijde kandidaten kwamen zo uiteindelijk in de kandidatenpool van Google terecht.


6. Alleen voor rekenwonders

Rekenwonders recruiten

Vergelijkbaar met de vorige recruitment campagne, maar dan simpeler en goedkoper: in deze mini-campagne moeten ICT’ers eerst het telefoonnummer ontcijferen waar ze naartoe moeten bellen als ze willen solliciteren. Lukt het jou om het telefoonnummer te  berekenen?


7. Codekloppers only

recruitment in code

Als je een developer zoekt, waarom zou je dat dan niet duidelijk maken in de taal van developers? Juist, in broncode. FrontSMS schreef hun job ad voor een nieuwe developer daarom op de bovenstaande manier.


8. Je vacaturepagina verstoppen in de broncode

vacature pagina verstopt in broncode

Ook bij Flickr wordt gebruik gemaakt van broncode om de juiste kandidaten te werven. De URL naar hun vacaturepagina zit verstopt in de broncode van de homepage, en is dus alleen zichtbaar als je de moeite hebt genomen om de broncode van de pagina te bekijken. Zo weten ze bij Flickr zeker dat ze alleen code-georiënteerde sollicitanten krijgen.


9. Een persoonlijk cadeau

gepersonaliseerde iPod

Gepersonaliseerde boodschappen scoren, zeker in de wereld van recruitment. Dat bewees ook softwarebedrijf Red 5: voor hun recruitmentcampagne stuurden zij hun 100 droomkandidaten (werkzaam bij andere bedrijven) een iPod met daarop een persoonlijke boodschap  van de CEO. In de boodschap werd op de carrière van de kandidaat ingegaan en werd de kandidaat persoonlijk uitgenodigd om te solliciteren. 90% van de iPodontvangers reageerde op de mailing en uiteindelijk werden 3 van hen aangenomen. 


10. Recruitment in online games

De meest succesvolle recruitmentcampagnes verrassen de kandidaat en zoeken hem of haar op in de omgeving waar hij of zij  zich veel begeeft. Het Deense bedrijf benaderde dit principe op een hele verfrissende manier: ze sloten een sponsordeal met de populaire online game ‘Fortress 2’. Bekijk in het bovenstaande  filmpje hoe ze in de online spelomgeving developers benaderden; ze kregen ruim 50 sollicitatiebrieven binnen en namen uiteindelijk de beste developer aan voor hun eigen team. Origineel én effectief dus!


11. We're coming to steal your geeks!

we're coming to steal your geeks

In hun zoektocht naar Java- en JavaScript developers kwam het Australische bedrijf Atlassian erachter dat Australië niet de pool developers bood waar zij uit wilden vissen. Hun oplossing? Ze kwamen naar Europa! In een tour van 15 dagen reden ze met bovenstaande bus heel Europa door om 15 developers aan te nemen. De grappige tekst op de bus ‘Europe, we’re coming to steal your geeks!’ deed veel stof opwaaien en zorgde voor genoeg publiciteit. De 15 geselecteerde developers werden na een aantal gesprekken, tests en een bootcamp overgeplaatst naar Sydney, all expenses paid. 

 

 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Ken jij deze 10 awesome programmeerquotes al?

LinkedIn en vacaturesite populairst bij werkzoekende ICT'er

Top 15 slechtste Tech-voorspellingen

 

 

Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons