Home /
Blog /
Creƫer een onweerstaanbaar cv in 5 stappen

Creëer een onweerstaanbaar cv in 5 stappen

maandag 21 september 2015

onweerstaanbaar cv


           

Met een onweerstaanbaar cv krijg je een voet tussen de deur bij een topbedrijf. In een cv hoef je niet je levensverhaal of autobiografie te vertellen. Het ideale cv is kort en bondig. De vraag is hoe je een cv maakt dat zowel overzichtelijk als onweerstaanbaar is. 

 

1. Creëer een ruwe opzet en maak die zo uitgebreid mogelijk

Het is handig om eerst een ruwe opzet te maken. In deze eerste versie beschrijf je zo uitgebreid mogelijk je werkervaringen, je opleidingen en je persoonlijke vaardigheden. Let daarbij op relevantie. Je wilt bijvoorbeeld de werkervaringen noemen die relevant zijn voor het vakgebied waar je je in begeeft. Maar je wilt ook niet te kieskeurig zijn. Het is handig om in dit document met bullet points te werken. Zo houd je dit document overzichtelijk. En hoef je om tot een onweerstaanbaar cv te komen, alleen de juiste bullet points te selecteren.

Zie je ruwe opzet als een basisdocument. Ga je dit document bewerken, bewerk dan een kopie. Zo kun je voor elke sollicitatie, op een efficiënte manier een cv vormen dat relevant is voor de vacature waar jij op reageert.

 

2. Maak je cv relevant door de juiste bullet points te selecteren

Heb je een uitgebreid en volledig basisdocument gemaakt, dan wordt het tijd om een kopie zodanig te bewerken dat daar een onweerstaanbaar cv uitkomt. Een cv dat kort, bondig en relevant is voor de vacature waar jij op reageert. Hoe doe je dit?

Het betekent vooral dat je je bullet points zal moeten filteren. Neem bijvoorbeeld de paragraaf met daarin je werkervaringen. Ten eerste wil je filteren op relevantie. Ten tweede wil je dat je cv zodanig is opgesteld dat iemand in weinig tijd kan concluderen dat jij de meest geschikte persoon bent voor de openstaande vacature.

Je wilt dus werkervaringen die totaal niet relevant zijn, weglaten. Komen dezelfde vaardigheden tot uitdrukking bij verschillende werkervaringen, dan kun je ervoor kiezen om bullet points samen te voegen onder dezelfde noemer. Verschillende bronnen zeggen dat meer dan 6 bullet points in je werkervaringenparagraaf ten koste gaat van de leesbaarheid.

 

3. Kwantificeer elk onderdeel van je cv

Wanneer je de bovenstaande 2 stappen hebt gevolgd, heb je hopelijk een cv gecreëerd dat kort en bondig is. Nu wordt het tijd om op de details te letten. Resultaten en cijfers vormen zo’n detail.

Resultaten zijn namelijk universeel. Iedereen kan ze begrijpen. Je toekomstige werkgever zal sneller overtuigd zijn van je skills wanneer je je werkervaringen kunt toelichten met cijfers en prestaties. Over het algemeen zijn er 3 eenheden waarmee je je cv kunt kwantificeren. Dit zijn de eenheden percentages, geld en tijd. Stel jezelf bij alle werkervaringen de onderstaande vragen eens.

Percentages:

  • Is door jou de verkoop, het marktaandeel of de klanttevredenheid met een bepaald percentage gegroeid? 
  • Heb jij ervoor gezorgd dat de efficiëntie of productiviteit met een bepaald percentage is gestegen? 

Geld:

  • Werkte je met een bepaald budget of geldbedrag? 
  • Is door jou de omzet of winstgevendheid gegroeid? 

Tijd:

  • Heb jij de oplevering van bepaalde projecten versneld? 
  • Wist jij de tijd dat het project nodig heeft om daadwerkelijk geld op te leveren, te verkorten? 
  • Heb jij resultaten neergezet binnen een hele krappe deadline?

 

4. Pas je cv aan op de vacaturetekst

Een vacaturetekst is eigenlijk niets meer dan een lijst met wensen waar de ideale kandidaat aan moet voldoen. Om een onweerstaanbaar cv te creëren, wil je je cv dus aan laten sluiten bij de vacaturetekst. Dit doe je bijvoorbeeld door bepaalde keywords uit de vacaturetekst te verwerken in je cv. Of je kunt bepaalde vaardigheden die in de vacaturetekst worden gevraagd, nadrukkelijk laten terugkomen in je cv.

Solliciteer je altijd binnen hetzelfde vakgebied, dan is het gemakkelijker om je cv aan te laten sluiten op de vacaturetekst dan wanneer je wisselt van vakgebied. Hetzelfde geldt wanneer je een starter bent en nauwelijks werkervaringen hebt waar je op kunt teren. Je moet dan op zoek gaan naar vaardigheden die overeenkomen met de vaardigheden die worden gevraagd in de vacaturetekst. In het Engels worden dit soort vaardigheden ‘transferable skills’ genoemd. Deze vaardigheden kun je hebben opgedaan toen je in de commissie zat van je studievereniging. Of dat jaar dat je vrijwilligerswerk deed.

 

5. Zorg dat de lay-out top is

De laatste stap is je cv onderwerpen aan een killer lay-out. Je kunt je cv zelf bewerken, of je kunt ergens een mooi template vandaan halen. Zorg wel dat de lay-out het overzicht in je cv niet in de weg staat.

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

De 13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek

 



Maak jij deze fouten bij het kiezen van je LinkedIn profielfoto?



Zo weet je dat je sollicitatiegesprek
niet goed ging





Originele cv's die niet op de stapel eindigen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

De 10 foutste cv's ooit

Een bloedeerlijk cv: zou jij het aandurven?

Heeft jouw cv de juiste opmaak?

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons