Home /
Blog /
Campus recruitment: hoe je jezelf als aantrekkelijke werkgever presenteert bij toekomstige IT’ers

Campus recruitment: hoe je jezelf als aantrekkelijke werkgever presenteert bij toekomstige IT’ers

maandag 11 juli 2016

werving

  • Evelyn

Werving

De populariteit van IT-studies neemt gelukkig toe: steeds meer jongeren kiezen voor een studie in de richting van informatietechnologie. Maar de vraag naar IT’ers is in de huidige arbeidsmarkt nog altijd vele malen groter dan het aanbod. Werkgevers worden daarom steeds creatiever als het gaat om recruitment van startende IT’ers. Werkgevers die op zoek zijn naar starters, zoeken de IT’ers al op wanneer ze nog op de universiteit zitten. Ze organiseren activiteiten gericht op studenten - zoals campus recruitment en hackathons. 

 

Het probleem: er is een tekort aan junior IT'ers


Het is nog steeds moeilijk om openstaande junior vacatures op te vullen. Er zijn op dit moment ‘maar’ 2.000 junior IT-talenten beschikbaar voor 23.000 openstaande vacatures, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Intelligence Group. En de battle om IT-professionals gaat in 2016 nog net zo hard door; zo niet nog harder. 

Hoe bereik je vandaag de dag – met de schaarste aan junior IT’ers – kandidaten voor je openstaande startersfuncties?

Je moet als werkgever de jonge IT-talenten zo vroeg mogelijk headhunten om ze warm te laten lopen voor jouw organisatie. En het warm maken begint al op de universiteit. Activiteiten als campus recruitment en hackathons vormen een creatieve manier om jonge toptalenten al vroeg voor je te winnen. Lang voordat deze studenten zich beginnen te oriënteren op de arbeidsmarkt, heb jij op die manier een stapje voor op de concurrent.

overzicht openstaande vacatures en beschikbar e junior, mid-career en senior developers

 

Connecten door middel van campus recruitment geeft je een voorsprong


Campus recruitment wordt steeds populairder. Grote tech-bedrijven als Google, IBM, Microsoft en Facebook bezoeken al jaren universiteiten om jonge talenten voor hun (starters)functies te werven. Met campus recruitment heb je een goede manier te pakken om jong talent warm te maken voor jou als werkgever door met ze te connecten

Voorbeelden van campus recruitment
Waar moet je aan denken als je aan campus recruitment wilt gaan doen, en hoeveel tijd en effort moet je erin steken? Campus recruitment komt in verschillende vormen en kan daarom variëren van kleine tot grote inspanningen:

  • Campus recruitment voor beginners
    Voorbeeld: je als werkgever beschikbaar stellen op universiteiten voor interviews met IT-studenten

    > Tijdsinvestering: een paar uur per maand


  • Campus recruitment voor gevorderden
    Voorbeeld: meerdere evenementen organiseren (bijvoorbeeld een bedrijfsstand, kennissessies, lezingen) op verschillende universiteiten, verspreid over verschillende semesters.

    > Tijdsinvestering: meerdere dagen per maand (voorbereiding, planning & aanwezigheid)


Welke inspanning je ook kiest: het doel van campus recruitment is om te connecten met talenten en ze (uiteindelijk) in te huren: of dat nu op de korte of op lange termijn is. Campus recruitment levert je veelbelovende kandidaten op die al voordat ze beginnen met de oriëntatie op de arbeidsmarkt, geënthousiasmeerd worden om voor jouw bedrijf te gaan werken. Campus recruitment geeft je een voorsprong: je wint toptalenten voor jouw bedrijf, ruim voordat de concurrent die kans krijgt.

En soms komt het ook voor dat je talenten trekt voordat ze überhaupt afgestudeerd zijn. Deze studenten beginnen hun carrière zonder een diploma bij de werkgever. Het is geen uitzondering dat werkgevers, zoals Google en Expedia, studenten zonder een diploma binnenhalen: de kandidaat heeft dan, ondanks zijn missende diploma, al alle skills in huis die een werkgever van ze verwacht en wordt daarom des te meer gezien als een toptalent.

Campus recruitment op universiteit bij Google

 

Hackathons om talenten warm te maken voor jou als werkgever


Een andere activiteit om IT-talenten warm te maken voor jouw bedrijf is een hackathon, ook wel bekend onder de namen hackfest, hack day of codefest. Een hackathon is een evenement waarbij programmeurs en anderen in het werkveld van software development (zoals grafisch designers, interface designers en project managers) intensief aan een softwareproject samenwerken. Hackathons zijn een creatieve manier om: 

  • Problemen, die binnen jouw bedrijf leven, op te lossen
  • Talent aan te trekken
  • Aan lange-termijn employer branding te werken. 


Tijdens een hackathon krijgen de deelnemers een IT-case, die ze in beperkte tijd moeten oplossen. Dat kan bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een app, het bouwen van een nieuwe website of door het ontwerpen van nieuwe software. Grote bedrijven als LinkedIn, Facebook, Google, Yahoo en ING organiseren al regelmatig hackathons.

ING gebruikt hackathons bijvoorbeeld ter stimulatie van innovatie in de wereld van banking en trekt zo vooral jonge, talentvolle developers naar het event, die ze normaal gesproken niet of moeilijk kunnen bereiken. Op deze manier kun je als bedrijf ook laten zien wat de toegevoegde waarde van jouw product of dienst is in de maatschappij. Millennials vinden het anno 2016 vooral belangrijk om waarde toe te voegen en het verschil te maken met hun activiteiten. En millennials zijn de jonge IT-talenten van de toekomst; de talenten die je wilt aantrekken.

De aan populariteit winnende hackathons zijn een effectieve manier om jonge IT-talenten aan te trekken. Daarnaast zijn hackathons een effectief middel bij het creëren van een blijvend employer brand; en dat is een positief signaal voor zowel huidige als toekomstige medewerkers. Het helpt jou als werkgever bij het identificeren en aantrekken van developers voor niche-skills.

Hackaton als recruitmentactiveit

 

Creatief recruiten onderscheidt jou van je concurrenten


Begin je al vroeg met het aantrekken van jong IT-talent, dan maak je meer kans om ze warm te maken en te houden voor jouw bedrijf, én om de concurrent een stap voor te zijn op het gebied van recruitment. Dit kan door het bouwen aan je lange-termijn employer brand door: 

  • aan campus recruitment te doen
  • hackathons te organiseren.


Op deze manieren bied je jong talent de kans om je bedrijf te leren kennen. Je plaatst je organisatie al vroeg in de studieperiode op de radar van jonge IT-studenten; ruim voordat ze klaar zijn met hun studie. En soms levert dat op de korte termijn al kandidaten op – denk aan afstudeerders of talenten die bereid zijn vroeg te stoppen met hun studie. Maar bovenal is het simpelweg een investering in de toekomst.

Aan jouw bedrijf de keus welke richting je opgaat met de recruitment-activiteiten: er bestaan vele creatieve manieren om jong IT-talent te werven. Werkgevers die vandaag de dag niet creatief omgaan met recruitment, laten de beste junior kandidaten links liggen. Wees concurrenten daarom voor; geef ze niet de kans om bovenop ‘jouw’ talenten te duiken.

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons