Home /
Blog /
Alles uit je carrière halen? Het begint bij zelfkennis

Alles uit je carrière halen? Het begint bij zelfkennis

maandag 20 juli 2015

 

 
 

Peter F. Drucker
Peter F. Drucker heeft een groot deel van zijn carrière gewijd aan de vraag: ‘Wat heeft een knowledge worker (bijvoorbeeld een ICT’er) nodig om het maximale uit zijn carrière te halen?’ Het antwoord kan volgens Drucker, goeroe op het gebied van Organisatieleer en Management,  in één woord worden samengevat: zelfkennis. 

Drucker stelt dat de arbeidsmarkt de afgelopen 100 jaar ontzettend is veranderd. Fysieke arbeid voert niet meer de boventoon. De werknemer is geëvolueerd van de fabrieksmedewerker ten tijde van de industriële revolutie, naar de ‘knowledge worker’ vanaf het moment dat de kenniseconomie zijn intrede heeft gedaan. Manuele arbeid wordt steeds meer ondergesneeuwd door allerlei vakgebieden waar van de werknemer gevraagd wordt dat hij minstens 8 uur per dag zijn hersenen gebruikt. De ICT is natuurlijk van meet af aan zo’n vakgebied geweest. Drucker besefte dat voor de werknemer zaken als productiviteit en persoonlijke ontwikkeling een hele andere dynamiek hebben gekregen. 


Het begint bij zelfkennis

Volgens Drucker is zelfkennis de rode draad. Het is de basis vanuit waar je moet opereren om zoveel mogelijk uit je carrière te halen. “Het begint bij weten wat je sterke punten zijn”, aldus Drucker. Alleen wanneer je tot in detail weet waar je precies goed in bent, maak je de juiste keuzes gedurende je carrière. Hoe je gemakkelijk achter je sterke punten komt, lees je in onze post ‘Wat zijn jouw persoonlijke skills eigenlijk?’ Maar volgens Drucker omvat zelfkennis nog veel meer. Zo moet je ook weten op welke wijze jij optimaal functioneert. Je moet bij jezelf nagaan hoe jij je resultaten behaalt en op welke wijze je dat doet. Meer daarover kun je lezen in onze post ‘Een awesome carrière? Weet hoe jij het beste presteert!’ In deze post wordt het onderwerp zelfkennis verder uitgediept. 


Hoe leer ik?

‘Hoe leer ik?’, is volgens Drucker voor iedere werknemer een essentiële vraag. Het verschaft je dat stukje zelfkennis waar je je hele loopbaan profijt van kunt hebben. Bovendien valt dit in moderne tijden onder je eigen verantwoordelijkheid. Je werkgever zal je niet sturen in de manier waarop jij kennis opneemt.
Drucker trekt een vergelijking met het onderwijs. Er zullen genoeg mensen onder ons zijn die school hebben ervaren als vreselijk. Drucker verwijst naar Winston Churchill. Churchill deed het heel slecht op school. Een groot deel van zijn slechte prestaties had te maken met een veel voorkomend symptoom: verveling. Verveling door niet weten hoe te leren.

Het idee op scholen is vaak dat er één perfecte manier van leren is. Dat idee is een illusie. Iedereen leert op verschillende manieren. Drucker stelt dat je in algemene zin een aantal verschillende methoden van leren kunt onderscheiden.

De schrijvers
Er zijn mensen die leren door te schrijven. Deze typische ‘schrijvers’ zijn niet gebaat bij het proberen kennis te vergaren door intensief te luisteren of te lezen. Churchill was iemand die leerde door te schrijven. Maar ook een grootheid als Beethoven leerde door te schrijven. Beethoven stond bekend om het maken van zeer uitgebreide aantekeningen. Zijn nalatenschap omvatte talloze volgekladderde aantekeningenboekjes. Hij bekeek deze notities niet eens terwijl hij componeerde. Beethoven zei hierover:

 

"If i don’t write it down immediately, i forget it right away. If i put it into a sketchbook, i never forget and i never have to look it up again."

 

De praters
Maar er zijn ook mensen, stelt Drucker, die leren door zelf over de materie te praten. Drucker kende ooit eens een CEO die van een klein familiebedrijf een topbedrijf maakte. Deze CEO leerde door over bepaalde onderwerpen uitvoerig te praten. Zo had hij de gewoonte om zijn gehele senior staf een paar keer per week in zijn kantoor bijeen te roepen. Gesproken werd over allerlei beleidspunten. Elk beleidspunt werd vanuit minstens drie verschillende invalshoeken benaderd. Tijdens zo’n meeting vroeg de CEO zijn collega’s nauwelijks om opmerkingen of vragen. Het enige wat hij nodig had was een publiek dat aanhoorde hoe hij over dingen sprak. Dit was de manier waarop hij de materie eigen maakte. 

Naast de CEO die Drucker aanhaalt in zijn voorbeeld, zijn er veel mensen werkzaam in allerlei verschillende vakgebieden die leren door over de stof te praten. Drucker zegt:

 

“Succesful trial lawyers learn the same way, as do many medical diagnosticians.”

 

Jezelf afvragen hoe je nu precies leert, zal geen ‘rocket science’ zijn. Volgens Drucker is dit een hele toegankelijke vraag waar je vaak al een goed beeld bij hebt. De onderstaande vervolgvraag is echter minstens even belangrijk:

 

“Do you act on this knowledge?”

 

Met andere woorden: weet je al van jezelf hoe jij het beste leert, dan is er een vervolgvraag die je jezelf moet stellen. Die vraag luidt: ‘Handel jij daar ook naar?’ Als je die vraag met ’Ja’ kunt beantwoorden, ben je alweer een stapje verder in jouw ontwikkeling als topprofessional.

Check ten slotte nog onze slideshow met een overzicht van alle vragen die je jezelf kunt stellen zodat jouw kennis over je eigen performance optimaal is!

 

 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Je secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijker dan je denkt!

6 simpele lifehacks om fitter te blijven op kantoor

Wet Werk en Zekerheid: wat verandert er per 1 juli?

 

 

Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons