Home /
Blog /
8 dingen die succesvolle mensen doen vlak voor ze gaan slapen

8 dingen die succesvolle mensen doen vlak voor ze gaan slapen

dinsdag 22 september 2015

lezen


           

Wat is het laatste wat je ’s avonds doet voordat je onder de dekens kruipt en je ogen sluit? Een douche nemen? Je boterhammen smeren voor de volgende dag? Nog even je telefoon checken? De manier waarop je je dag beëindigt, heeft veel impact op hoe je de volgende dag gaat starten. En zeg nou zelf, hoe begin jij je dag liever: relaxed en georganiseerd, of vermoeid en chaotisch? Als je er over nadenkt, is het niet zo gek dat veel succesvolle mensen hele specifieke gewoontes hebben voor het slapengaan.  Ze brengen rust en regelmaat, en helpen je focussen om de volgende dag wéér het maximale uit jezelf te halen. Wat zijn deze gewoontes en welke ervan kun jij in je werkweek implementeren?

 

1. Lezen

Vlak voor bedtijd is de ideale tijd om je hersenen nog wat nieuwe informatie te voeren. Beroemde mensen als Bill Gates en Barack Obama reserveren elke avond minstens een half uur om te lezen. Het hoeft niet per se een boek of een vakblad te zijn: alles wat je inspireert of wijzer maakt, telt. Het maakt je creatiever in je dagelijkse manier van werken.

 

2. Tijd doorbrengen met partner en/of gezin

Het klinkt zo logisch, maar steeds vaker vergeten we het: ’s avonds even inchecken met je partner of andere gezinsleden. Het helpt je niet alleen te ontstressen, het is ook fijn om je dag even door te nemen en zo alles weer even in perspectief te gaan zien. Je geliefd voelen is bovendien ook nog eens goed voor je kansen op succes in je carrière: voel je je niet geliefd, dan ben je vatbaarder voor zaken als eenzaamheid, angsten en depressie – en die hebben weer hun effect op je carrière.

 

3. Alle werkgerelateerde apparaten uitschakelen

Echt succesvolle mensen doen niets werkgerelateerd meer vlak voor ze gaan slapen. Hun bed is gereserveerd voor slaap en intimiteit, en niet voor smartphones en laptops. De kans dat je wakker gaat liggen van een e-mail die je net nog heb gelezen, is aanzienlijk. Bovendien is het licht van een smartphone of van een laptop een teken aan je hersenen dat het nog geen tijd is om te gaan slapen. Doe dus wat succesvolle mensen doen, en geef jezelf een buffer van minstens een half uur tussen je laatste e-mail en het moment dat je in bed stapt.

 

4. Een to-do list maken voor de volgende dag

Hoe vaak gebeurt het je dat je vast aan het piekeren bent over dingen die je de volgende dag moet gaan doen? Natuurlijk is dat niet bevorderlijk voor de kwaliteit van je slaap. Schrijf ze dus vast op en zet ze uit je hoofd! Zo heb je aan het begin van de volgende dag direct helder wat je wil bereiken. En heb je de neiging om te piekeren over futiele zaken? Schrijf dan je piekergedachtes op, maak een propje van het papiertje en gooi het van je af. Het werkt!

 

5. Een avondwandeling maken

Beweging helpt je om je hoofd leeg te maken en je lijf lekker moe te maken. Als je lange dagen maakt, lukt het wellicht niet altijd om echt aan sport te doen, maar tijd voor een avondwandeling is er altijd. Een stukje van 20 minuten is al genoeg: het helpt je om de dag even door te nemen en te genieten van de frisse buitenlucht, die je uiteindelijk ook moe zal maken. Er zijn bovendien veel studies die aan hebben getoond dat wandelen stress en angstgevoelens vermindert.

 

6. Mediteren of aan Yoga doen

Sommige mensen vinden het zweverig, maar toch wordt het veel gedaan door de succesvollen der aarde: mediteren. Het is een moment waarop je even helemaal alleen met jezelf bent, en je gedachten en de rat race van de dag achter je probeert te laten. En is stilzitten niets voor jou? Ook Yoga is een manier om (weliswaar met een beetje lichaamsbeweging) je geest tot rust te brengen.

 

7. Genoeg uren slaap in je agenda wegstrepen

Hoewel het soms moeilijk te realiseren is, is het voor ieder mens belangrijk om voldoende te slapen. De succesvolste mensen ter wereld maken hier vaak een principekwestie van, en niet zonder reden. Zeker als je lange dagen maakt waarin veel concentratie vereist is, is een goede nachtrust onontbeerlijk. Voor mensen die hun carrière hoog in het vaandel hebben staan, is het des te meer een uitdaging om voldoende slaap in te plannen. Herken jij jezelf hierin? Overweeg dan eens om je slaap als een soort afspraak met jezelf in je agenda te plannen. Zet desnoods een alarm om jezelf eraan te herinneren dat het tijd is om te slapen.

 

8. Moment inlassen voor persoonlijke hygiëne

Een goede persoonlijke hygiëne is niet alleen prettig voor jezelf en voor je omgeving; als je een standaard hygiëneritueel implementeert vlak voor het slapengaan, geef je je lichaam een signaal dat het tijd is om te gaan slapen. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt om daarna ook direct te gaan slapen.

Andere gouden tips voor carrièretijgers
Vind jij je carrière erg belangrijk, maar hecht je ook veel waarde aan een gezonde levensstijl? Lees dan ook eens onze artikelen over fitter blijven op kantoor en het voorkomen van RSI-klachten. Bewijs de wereld dat het waarmaken van je ambities niet ten koste hoeft te gaan van je gezondheid!

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

Zo weet je dat je sollicitatiegesprek niet goed ging

 



13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek



Zou jij deze vragen durven te stellen bij een sollicitatiegesprek?





5 sollicitatiegesprekadviezen die je hoe dan ook wilt lezen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Zelfverzekerd overkomen tijdens je sollicitatiegesprek? Probeer deze tips!

Slecht geslapen? Zo kom jij je dag door op het werk!

Alles uit je carrière halen? Het begint bij zelfkennis

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons