Home /
Blog /
7 redenen waarom jouw sollicitatie in de prullenbak belandt

7 redenen waarom jouw sollicitatie in de prullenbak belandt

vrijdag 24 juli 2015

Shredder


           

Je sollicitatie kan nog zo sterk zijn; sommige details kunnen je helaas toch ongemerkt de das omdoen in het sollicitatieproces. Waarschijnlijk heb je er helemaal geen erg in, en is het een klein detail wat ervoor zorgt dat jouw cv en motivatiebrief niet op de ‘uitnodigen’-stapel terecht komen. Wat zijn de meest voorkomende redenen waarom een sollicitatie linea recta in de prullenbak belandt? Wij vroegen het enkele hiring managers en stelden deze lijst voor je op. Inside information waar je zeker je voordeel mee kunt doen!

 

1. Je brief bevat meer jargon dan een stuk vakliteratuur

Als je binnen een specifiek vakgebied solliciteert (bijvoorbeeld in de ICT), is het prima  om te laten zien dat je over enige vakkennis beschikt. Pas er echter wel voor op dat je je brief niet volledig ophangt aan interessante termen: het kan zomaar zijn dat je brief terecht komt bij een HR-manager of iemand anders die slechts zijdelings betrokken is bij de core business van het bedrijf. Zelfs een leek zou je brief moeten kunnen volgen: houd het midden tussen jip-en-janneketaal en mensen begraven in jargon. Interessant doen in je sollicitatiebrief werkt meestal averechts, zeker als het alleen maar lege termen betreft waarmee je eigenlijk niets over jezelf vertelt.

 


2. Je hebt op alle vacante posities binnen het bedrijf gesolliciteerd

Vooropgesteld: je enthousiasme voor een bepaalde functie tonen is prima. Een gezonde interesse tonen in de activiteiten die een bedrijf ontplooit, ook. En we snappen het: je wilt echt heel graag bij dit bedrijf werken. Maar er is een duidelijke grens tussen enthousiast overkomen en wanhopig lijken. Je steekt deze grens onherroepelijk over als je op alles solliciteert wat maar los en vast zit. Het is bovendien absoluut onmogelijk dat alle vacatures die openstaan bij bedrijf X jou op het lijf geschreven zijn. Kies dus één vacature die écht bij jou past, schrijf een killer brief en overtuig de hiring manager met die enkele brief van je talent voor de functie. Als ze onder de indruk zijn van je brief, is het zeker niet uitgesloten dat ze je ook voor andere posities meenemen.


3. Je brief is aan het verkeerde bedrijf gericht

Het is heel erg logisch dat je niet voor iedere sollicitatie die je uitstuurt, een compleet unieke brief schrijft. Maar áls je stukken uit vorige brieven gaat gebruiken, let er dan wel op dat ze toegespitst zijn op de functie waar je op solliciteert en absoluut geen verkeerde bedrijfsnamen, contactpersonen of andere verwijzingen bevatten. Je vergooit onherroepelijk je kansen als het een beslisser duidelijk wordt dat je brief niet exclusief voor zijn bedrijf geschreven is. Altijd even Ctrl + F en een laatste leesronde voor je je brief gaat versturen.

 


4. Je bent niet te vinden via Google

Als iemand binnen je droombedrijf onder de indruk is van je sollicitatie, zal hij of zij meer informatie over je willen vinden. En hoe doen ze dat? Juist, door je naam te googelen. En het komt nogal vreemd over als hij vervolgens helemaal géén relevante zoekresultaten over je vindt. Wat heb je te verbergen? Heb je misschien de magische uitvinding die internet heet, nog helemaal niet ontdekt? Het is in ieder geval hoog verdacht als je voor Google niet lijkt te bestaan.

Zorg er dus voor dat je regelmatig je eigen naam googelt, en dat er resultaten naar voren komen die representatief zijn. Natuurlijk hoeven ze niet allemaal relevant te zijn voor je carrière en mogen ze best gelieerd zijn aan je privé-leven, maar bedenk je altijd hoe je overkomt op een recruiter of iemand anders die een cruciale rol kan spelen in je carrière.

 


5. Je hebt een weinig professionele LinkedIn foto

LinkedIn is bij uitstek de plek waar toekomstige werkgevers jou verder zullen onderzoeken. Zorg er dus voor dat je profiel een gezicht heeft! Je LinkedIn-foto is ongekend belangrijk voor de indruk die je achterlaat. Een selfie, een foto met je favoriete drankje,  met je vriendengroep, of op je vakantiebestemming in zwembroek zijn niet de beste opties voor je zakelijke profielfoto. Kies een recente foto van goede kwaliteit, waar je voornamelijk met je gezicht in beeld bent. En glimlach; dat maakt je benaderbaar.

 


6. Je Facebook bevat openbare foto's van je dronken escapades

Nog eentje in de categorie ‘social media’. Het lijkt zo enorm voor de hand liggend, maar nog maar al te vaak gaat het mis bij sollicitanten: een recruiter checkt je Facebook en vindt daar foto’s van je laatste avond uit, compleet met dronken poses. Niet de beste indruk die je kunt maken.

Wat leren we hiervan? Scherm je social media profielen die niets met je professionele leven te maken hebben, gewoon af voor de buitenwereld. Of hanteer een superstreng plaatsingsbeleid voor jezelf en zorg daarnaast dat andere mensen je niet bij wijze van grapje kunnen taggen in een foto van een avond waar je een slokje te veel op had. Een slechte eerste indruk is zó gemaakt en is vervolgens maar moeilijk weer uit te wissen. Ieder social media kanaal heeft tegenwoordig bovendien gebruiksvriendelijke opties om je berichten en foto’s af te schermen voor het publiek waar het niet voor bedoeld is. Maak er gebruik van! Vergeet naast je Facebook ook je Twitter, Instagram en andere social media profielen niet te checken op gênante foto’s en quotes. Even afschermen is zó gebeurd.

 


7. Je e-mailadres ziet eruit alsof er een 14-jarige achter zit

Met het e-mailadres waarmee je je cv en sollicitatiebrief verstuurt, maak je een belangrijke eerste indruk op degene die over jouw sollicitatie gaat beslissen. Gebruik je nog altijd je e-mailadres met je nickname uit de derde klas? Dan wordt het zonder meer tijd voor een nieuw e-mailadres met je echte naam erin. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het gebruik van formele e-mailadressen (dus e-mailadressen met alleen een naam en voorletters of voornaam) een hogere slagingskans oplevert bij het versturen van sollicitaties.

Kijk ook even kritisch naar je e-mail host: heb je een e-mailadres van een neutrale e-mail host (bijvoorbeeld Gmail of Hotmail), of van een internetprovider die inmiddels niet meer bestaat? Het allermooiste is natuurlijk een mailadres van een domein met je eigen naam, maar mocht dat er niet in zitten, is een neutrale e-mailprovider als Gmail of Hotmail ook prima.

 

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

Zo weet je dat je sollicitatiegesprek niet goed ging

 



13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek



Zou jij deze vragen durven te stellen bij een sollicitatiegesprek?





5 sollicitatiegesprekadviezen die je hoe dan ook wilt lezen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Heb jij aan deze punten gedacht tijdens het maken van je cv?

Wat zijn jouw persoonlijke skills eigenlijk?

10 awesome tips om je LinkedIn-profiel te optimaliseren

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons