Home /
Blog /
7 dingen die iedere systeembeheerder haat

7 dingen die iedere systeembeheerder haat

vrijdag 8 mei 2015

help


           

Systeembeheerders. Over het algemeen zijn het tevreden mensen, die hun werk met veel plezier doen. Maar er zijn genoeg manieren om ze het leven behoorlijk zuur te maken. Wij somden de grootste frustraties van de gemiddelde systeembeheerder voor je op – niet alleen om de pijn die veel systeembeheerders out there voelen iets te verzachten, maar ook om meer begrip bij gebruikers te kweken. Laten we het onze systeem- en netwerkhelden makkelijker maken in hun dagelijkse werk!

 

1. Liegen over wat je hebt gedaan

Je zou zeggen: waarom zou je liegen over wat er mis is gegaan? Veel van de problemen die systeembeheerders dagelijks tegenkomen, zijn veroorzaakt door een actie van een gebruiker. Maar dat moet die gebruiker het wel durven toegeven.

“Geen idee hoe het komt, ik deed niets geks!”
 Ja, natuurlijk snappen we allemaal dat je je schaamt dat je iets stoms hebt gedaan. Dat je die ene pop-up aan hebt geklikt of dat je een belangrijke directory verwijderd hebt. Maar je maakt het de systeembeheerder écht niet makkelijker door te verzwijgen dat jouw actie de oorzaak van dit probleem is.  Zet je dus over je schaamte heen, wees eerlijk en help je collega het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Als je de komende week een paar keer een kop koffie langsbrengt bij Systeembeheer, wordt die domme fout je vast wel weer vergeven.

 


2. Halve informatie sturen

Iedereen die wel eens in Systeembeheer gewerkt heeft, zal het herkennen: er komt een nieuw ticket binnen en als je hem open klikt, heb je nog steeds geen flauw idee wat het probleem is. Meldingen in de trant van ‘Hij doet het niet’, ‘Hij is heel langzaam’ of ‘Ik krijg een foutmelding’ geven nu niet bepaald de informatie waar je als systeembeheerder iets mee kan. Gevolg: de systeembeheerder moet eerst een onderzoek starten om het probleem zelf in kaart te brengen en kan daarná pas bezig met de oorzaak van het probleem.

Vertel in je ticket dus wat je hebt opgemerkt, wat je aan het doen was toen het zich voordeed en wat de precieze melding of het exacte gevolg was. En heb je zelf een vermoeden waar het aan ligt? Vertel het er dan gewoon bij. Wees zo volledig mogelijk; het kan je collega alleen maar tijd besparen.

 


3. Om random privileges vragen

Systeem- en netwerkbeheerders stemmen met zorg de resources af die iedere gebruiker binnen het netwerk tot zijn beschikking heeft. Vaak zijn zij echter niet de beslissers binnen het bedrijf, en zijn ze  daardoor niet de personen om jouw verzoek  om een (tijdelijke) upgrade te honoreren. Heb je dus een snellere pc nodig, wil je meer opslagruimte of wil je toegang tot die ene systeemmap met gevoelige bedrijfsdata? Zorg dan dat je bij een manager toestemming hebt gevraagd en stuur zijn of haar akkoord mee met je ticket of verzoek. 

 


4. Wonderen verwachten

Uiteraard, systeembeheerders kunnen in heel veel gevallen problemen oplossen waar je zelf geen steek verder mee was gekomen. Ze lijken soms wel supermannen en –vrouwen, maar ze kunnen ook weer geen wonderen verrichten. En het vervelende is: vaak zijn systeembeheerders ook nog best wel druk. Ze hebben vaak een flink aantal dingen  op hun to-do  list staan en als jij een noodgeval hebt, kan het zijn dat je even moet wachten. Hoe vervelend ook. Je systeembeheerder gaat vaak zo snel als hij of zij kan en laat je niet wachten omdat hij of zij dat leuk vindt.

Misschien is jouw pc vastgelopen tijdens het opstarten, maar als er een netwerkverbinding vastloopt tijdens een belangrijke managementpresentatie bij de klant, mag jij raden waar de prioriteit ligt voor je systeembeheerder. Ga hem of haar dus niet spammen of telefonisch stalken als je niet binnen 2 minuten iemand aan je bureau hebt staan.

 


5. Van jouw probleem een Systeembeheer-probleem maken

Als je systeembeheerder je mailt over een aankomende serverupdate en jij slaat je documenten niet op voor je naar huis gaat, dan is het niet het probleem van de systeembeheer dat jij je werk van de vorige dag kwijt bent. Het wordt dan dus ook niet erg gewaardeerd als jij de volgende dag herrie gaat lopen schoppen over je verloren documenten. Helaas gebeurt het nog maar al te vaak.

In dezelfde categorie: als je systeembeheerder aangeeft dat je regelmatig back-ups moet maken, doet hij of zij dat niet zonder reden. Kom dus niet klagen als je systeem crasht en je documenten niet terug te halen zijn.

 


6. Problem Exists Between Chair and Keyboard

Onder systeembeheerders is de afkorting PEBCAK de meest gevreesde situatieschets. PEBCAK staat voor Problem Exists Between Chair and Keyword.  Kort samengevat gaat het om mensen die gewoon geen idee hebben hoe een computer werkt, maar er toch mee moeten werken. Soms betekent een gevalletje PEBCAK eenvoudigweg een snel op te lossen ticket, maar in heel veel gevallen is het juist een enorme bron van frustratie. Gebruikers die geen idee hebben wat ze met hun computer doen of hoe hij überhaupt werkt, kunnen je vaak namelijk niet uitleggen wat precies het probleem is.

En omgekeerd kun je ze probéren uit te leggen welke acties ze wel en niet moeten uitvoeren op hun pc, maar heeft het vaak simpelweg geen zin. Vaak kun je als systeembeheer rekenen op een blanco blik, of worden je instructies simpelweg genegeerd. Dit zijn overigens ook de mensen die Trojan horses het systeem binnenslepen met hun privé-USB-sticks, of in hun pauze geheel onbedoeld malware binnenhalen via dat ene leuke spelletje op social media.

 


7. Dingen voorleggen die je prima zelf kunt oplossen

Heb je een probleem met je computer? Neem, voordat je een ticket indient, even de moeite om je probleem te googlen. Het zal je verbazen hoe vaak je je systeembeheerder eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Het wereldwijde web is tegenwoordig een onuitputbare bron van informatie; er bestaan eigenlijknauwelijks nog IT-gerelateerde problemen die nog nooit eerder voorgevallen zijn. En soms ligt de oplossing zo voor de hand, dat je jezelf simpelweg tijd bespaart door het niet via IT te spelen. Het scheelt je systeembeheerder sowieso veel tijd en frustratie.

'Have you tried turning it off and on again?'
Een gouden tip om je systeembeheerder te ontlasten: start je computer altijd even opnieuw op, voor je een melding maakt van je probleem. Grote kans dat je probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt.

In het volgende filmpje van The IT Crowd wordt de rol van een systeembeheerder niet erg glansrijk weergegeven, maar zie je wel dat er een kern van waarheid schuilt in de catchphrase 'Have you tried turning it off and on again?'.

Ben je zelf systeembeheerder en zoek je een nieuwe uitdaging? Neem dan eens een kijkje op de website van Bonque. Als specialistische ICT vacaturesite hebben we al duizenden ICT'ers aan een nieuwe baan geholpen; ook op het gebied van Systeembeheer hebben we regelmatig nieuwe vacatures bij interessante werkgevers.

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

Zou jij deze vragen durven te stellen bij een sollicitatiegesprek?

 



13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek



De 25 grappigste antwoorden tijdens een sollicitatiegesprek





5 sollicitatiegesprekadviezen die je hoe dan ook wilt lezen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Top 15 slechtste Tech-voorspellingen

De 10 meest succesvolle tech specialisten

Ken jij deze 10 awesome programmeerquotes al?

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons