Home /
Blog /
5 trends die ICT-recruitment gaan veranderen tussen nu en 2020

5 trends die ICT-recruitment gaan veranderen tussen nu en 2020

woensdag 18 mei 2016

Trend en Nieuws

  • Marieke Knippers

Trends & nieuws

De wereld van ICT-recruitment is constant in beweging. Om de beste kandidaten te kunnen werven, moet je weten wat er speelt en hoe je als bedrijf op de laatste trends kunt inspelen. De concurrentie is moordend onder bedrijven op de ICT-markt, en daar moet jij je als werkgever staande tussen weten te houden. Om de aandacht van ICT’ers te (blijven) trekken, moet je de trends vooruit zijn en constant innoveren. Maar hoe? Wij van Bonque helpen je graag on top of things te blijven. Welke trends gaan de komende jaren bepalend zijn in de wereld van ICT-recruitment?

Ieder jaar wordt de ICT-markt competitiever; het lijkt wel alsof het jaar na jaar nóg lastiger wordt om je te profileren onder de juiste kandidaten in de ICT, en ervoor te zorgen dat ze voor jouw bedrijf kiezen. De ontwikkelingen gaan daarnaast ook nog eens razendsnel: bijblijven is de enige manier om de juiste focus te hebben en te houden in je aannamebeleid. Wij geven je daarom 5 trends die tussen nu en 2020 een onmiskenbare invloed gaan hebben in de wereld van ICT-recruitment.

 

Trend #1: Recruitment gaat meer en meer op marketing lijken

Het wordt steeds belangrijker om je bedrijf op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Employer branding is niet meer weg te denken uit de wereld van recruitment, en zeker onder gewilde ICT’ers is het van ongekend belang om je te onderscheiden van de concurrentie met een eigen, uniek employer brand. Recruitment professionals moeten dus steeds meer als marketeers gaan denken:

  • Hoe zet ik mijn bedrijf op de kaart?
  • Wat maakt mijn bedrijf uniek en aantrekkelijk voor werknemers?
  • Welke kanalen en media gebruik ik om dat aan de juiste doelgroep kenbaar te maken?


Uit recent onderzoek van LinkedIn komt naar voren dat bijna de helft van de ondervraagde gerenommeerde recruitment professionals (46%) denkt dat recruitment in de komende jaren meer en meer op marketing gaat lijken.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat dezelfde recruitment professionals denken dat een sterk employer brand ervoor kan zorgen dat de gemiddelde cost per hire met 50% gereduceerd kan worden. Ook het gemiddelde verloopratio kan, door een sterk employer brand te implementeren, met ruim 25% naar beneden geschroefd worden.

In het kort: de lijn tussen marketing en recruitment is langzaam aan het vervagen. De komende jaren wordt een goede marketing-strategie voor ieder ICT-brand onmisbaar voor een succesvol recruitmentbeleid.

 

 

Trend #2: De beleving van de kandidaat wordt steeds belangrijker

Laten we wel zijn, bij de meeste ICT-bedrijven is er maar weinig aandacht voor hoe de kandidaat het sollicitatieproces ervaart. 

Dit gaat de komende jaren sterk veranderen: we worden ons er steeds meer van bewust wat een negatieve kandidatenervaring het bedrijf voor schade kan berokkenen. Volgens onderzoek van CareerBuilder kan een negatieve kandidatenervaring voor een slechte reputatie zorgen, zowel onder potentiële andere kandidaten als onder (mogelijke) klanten. Bovendien maakt social media het steeds makkelijker om negatieve ervaringen te delen.

Desinteresse in de Candidate Journey maakt de komende jaren plaats voor oprechte aandacht voor de route die een kandidaat moet afleggen. Solliciteren moet makkelijker worden, en goede communicatie met de kandidaat staat voorop. Steeds meer bedrijven besteden aandacht aan het testen van hun sollicitatieomgeving en het interviewen van (aangenomen of afgewezen) kandidaten om zo hun sollicitatieproces te optimaliseren.

Mobile

Onderdeel van deze trend is het optimaliseren van sollicitatieomgevingen en carrièrepagina’s voor mobiel gebruik. Waar ruim 43% van de kandidaten in het onderzoek van LinkedIn aangeeft dat zij hun smartphone gebruiken bij het zoeken naar werk en het solliciteren, optimaliseert nog maar een derde van de werkgevers zijn vacatures en carrièrepagina’s voor mobiele weergave. Binnen de komende jaren zal de smartphone het nummer 1 device worden waarmee georiënteerd en gesolliciteerd wordt; ook ICT-werkgevers zullen hier meer en meer op gaan inspringen.

 

 

Trend #3: 'Quality of hire' wordt de belangrijkste metric in ICT-recruitment

Waar de afgelopen jaren de 'cost per hire' nog een hot topic was onder recruitment professionals en ook vaak een KPI voor hen vormde, zal de focus binnen ICT-bedrijven de komende jaren verschuiven naar de ‘quality of hire’. Bedrijven komen steeds meer tot het inzicht dat veel mensen aannemen niet de sleutel is tot succes voor je organisatie. De beste mensen aannemen, die presteren en ook nog eens loyaal zijn aan je bedrijf omdat ze het er naar hun zin hebben: dát is het geheim van een succesvol recruitmentbeleid.

 

 

Trend #4: Data, data en nog eens data

Waar veel beslissingen in ons dagelijks leven tegenwoordig genomen worden op basis van eerdere ervaringen en verzamelde data, worden veel beslissingen in ICT-recruitment nog genomen op onderbuikgevoelens en verouderde procedures.

Tussen nu en 2020 gaat in dit opzicht ook het roer om: steeds meer bedrijven zullen data gaan verzamelen over de prestaties van hun recruitmentproces en hun (nieuwe) medewerkers, en op basis van deze data het proces continu gaan optimaliseren. Zeker voor de grotere ICT-bedrijven kan big data veel interessante inzichten opleveren, waarmee het recruitmentbeleid effectief kan worden bijgestuurd.

 

 

Trend #5: De shift van actieve naar passieve kandidaten

In de wereld van jobsites en recruitment is het al langer bekend, maar ook steeds meer ICT-werkgevers worden zich ervan bewust: onder de werkende ICT’ers bevinden zich vaak ook interessante kandidaten. Waar recruitment professionals in de ICT zich in de afgelopen jaren nog vooral richtten op actief zoekende kandidaten, zal de komende jaren de focus verschuiven naar recruitment van passief zoekende kandidaten. Logisch: je vist als recruitment professional simpelweg in een veel grotere talentenpool, die ook nog eens veel sterke kandidaten bevat.

In een recent onderzoek van Bonque gaf 48% van de ondervraagden aan passief uit te kijken naar een nieuwe baan (op zoek maar niet actief, of open voor een leuk aanbod). Daarnaast wil 91% wel benaderd worden met interessante vacatures. Dit geeft aan dat de passief zoekende kandidaat interessante mogelijkheden biedt voor de recruitment professional.

 

Inhaken op de trends met jouw recruitmentbeleid

Lezen over de trends is één ding, maar er zijn weinig recruitment professionals die informatie direct omzetten in actiepunten. ‘Dit nemen we mee voor het businessplan van volgend jaar’ is nog altijd makkelijker dan ‘hier ga ik vandaag nog de eerste stappen in zetten’. Wacht je echter te lang, dan bestaat er de kans dat je concurrentie zich sterker profileert en zo interessante ICT-kandidaten voor je neus wegkaapt.

Dus waar wacht je nog op? Leg vandaag nog een to-do-list aan met actionable punten die jouw bedrijf klaarstomen voor veranderingen en trends op het gebied van ICT-recruitment. 

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons