Home /
Blog /
3 toptips om dodelijk negatieve feedback op een positieve manier te verwerken

3 toptips om dodelijk negatieve feedback op een positieve manier te verwerken

maandag 2 november 2015

skill


           

Jij bent vandaag in topvorm! Stel je dat eens voor. Je vliegt door allerlei taken heen en bent in een stemming waarmee je de wereld denkt aan te kunnen. Dan komt ineens tussendoor je collega binnen. Hij wil graag even met je praten over een opdracht die jij vorige week hebt voltooid. De feedback die hij geeft is allesbehalve positief. Een stemmetje in je hoofd schreeuwt: “Wat weet jij er nou van?!” In de eerste minuut van zijn verhaal zijn je al 3 dingen opgevallen die absoluut niet kloppen. Je staat te popelen om je collega van repliek te dienen.

Doe je dit direct, dan zal jouw reactie gekenmerkt zijn door:

• Het gevoel persoonlijk aangevallen te zijn.
• Het aannemen van een defensieve houding.

We herkennen zo’n soort reactie allemaal. Hopelijk besef je ook dat zo reageren ontzettend zonde is. Want niet alleen kan negatieve feedback ontzettend waardevol zijn, goed kunnen omgaan met kritiek is een kwaliteit die weinig mensen bezitten. Train je jezelf hierin, dan zul je je absoluut onderscheiden van de rest.

In dit artikel worden 3 eenvoudige en toegankelijke adviezen gegeven zodat je in de toekomst kritiek verwerkt als een baas.

 

1. Luister meer dan aandachtig


Voordat je op kritiek reageert, wil je de kritiek die je collega uit, ten volste begrijpen. Dit kan alleen als je meer dan aandachtig luistert. Om zorgvuldig te kunnen luisteren, moet je weten waar je naar luistert.

Feit of mening?

Ten eerste wil je goed luisteren om 2 dingen te kunnen onderscheiden:

• Feiten
• Meningen.

Waarom? Wanneer je de feiten van meningen weet te onderscheiden, kun je veel effectiever reageren. Feiten staan buiten kijf. Geeft je collega aan dat je bepaalde punten in een door jouw geschreven rapport bent vergeten, dan zijn dit feiten waar je niet omheen kunt. Geeft je collega daarentegen aan dat het rapport dat jij hebt opgesteld simpelweg belabberd is, dan heeft dat heel veel weg van een mening. Een mening die kan kloppen, maar je weet dan nog niet precies waar de verbeterpunten liggen.

Accuratesse

Ten tweede wil je terwijl je luistert ontdekken hoe accuraat de feedback is.
Daarbij is het belangrijk dat je je niet laat misleiden door de wijze waarop de feedback is geformuleerd. Slecht verwoorde feedback kan nog steeds ontzettend accuraat zijn.

 

2. Schiet nooit in de verdediging


Wanneer je in de verdediging schiet, gaat de inhoud van de kritiek langs je heen. In plaats van dat je jezelf de tijd gunt om te feedback te verwerken, ben je eigenlijk alleen maar op zoek naar fouten in het verhaal van de ander; klaar om die fouten af te schieten of te weerleggen.

Niet in de verdediging schieten heeft als voordeel dat:

• Je eventuele waardevolle informatie niet over hoofd ziet
• Je je collega of leidinggevende daadwerkelijk de kans geeft om alles te zeggen wat hij of zij op z’n hart had.


Het laatste punt is belangrijk omdat degene die kritiek geeft, zich gehoord voelt als hij de kans heeft gehad om alles te zeggen.

 

3. Eerst luisteren, dan om verheldering vragen


In de verdediging schieten is een gevolg van emotie en niet van rationaliteit. Hoe kun je nu voorkomen dat je in de verdediging schiet?
Dit doe je door wanneer de ander aan het woord is:

• Te luisteren zonder na te denken over een antwoord
• Gerichte vragen te stellen.

Wanneer je luistert zonder na te denken over een antwoord, onderdruk je bij jezelf het gevoel om overal gelijk tegenin te gaan.

Het stellen van vragen voorkomt dat je een defensieve houding aanneemt, omdat het de spanning uit een gesprek haalt.
Gesprekken waarin kritiek wordt gegeven kunnen soms beladen gesprekken zijn. Door het stellen van vragen zul je zien dat de intensiteit van het gesprek afneemt, dat je zelf ontspant en veel minder geneigd bent om je defensief op te stellen.
Daarnaast kan het geven van kritiek net zo moeilijk zijn als het verwerken van kritiek. Doordat jij vragen stelt ontspant de kritiekgever ook. Je geeft de ander het gevoel dat je hem of haar begrijpt. En nog veel belangrijker: het stellen van vragen dwingt de ander om zijn of haar kritiek in enkele kernzinnen te formuleren. Jullie gaan elkaar dus hoe dan ook beter begrijpen.
Stel bijvoorbeeld eens een vraag als deze: “Oké, ik wil even zeker weten of ik goed begrepen heb wat jij hebt gezegd. Klopt het, dat jij vindt dat….?”.

 

Conclusie


Het enige wat je dus hoeft te doen om negatieve feedback effectief te verwerken is:


• Aandachtig luisteren
• Jezelf dwingen niet in de verdediging te schieten
• Gerichte vragen stellen.


Wanneer je deze 3 adviezen structureel opvolgt op de momenten dat je negatieve feedback te verwerken krijgt, zul je zien dat je geduldiger gaat reageren en inhoudelijk ontzettend gaat groeien. Daarnaast zul je zien dat je binnen je team een veel sterkere positie in gaat nemen. Plaats jezelf eens in de schoenen van je manager of leidinggevende: als je zou moeten kiezen, kies je dan de altijd-in-verdediging-schietende zenuwpees? Of kies je de persoon die rustig blijft, in staat is om ‘no matter what’ te blijven communiceren en negatieve feedback kan omzetten in iets positiefs?

Lees om je carrière een boost te geven ook eens ons artikel over zelfkennis.

 

 

 

 

DE NIEUWSTE ARTIKELEN IN JE INBOX ONTVANGEN?

  

MEEST GELEZEN:

Zou jij deze vragen durven te stellen bij een sollicitatiegesprek?

 



13 vreemdste vragen gesteld tijdens een sollicitatiegesprek



De 25 grappigste antwoorden tijdens een sollicitatiegesprek





5 sollicitatiegesprekadviezen die je hoe dan ook wilt lezen



 > Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Weet jij waar je uitstelgedrag vandaan komt?

Check jij ook minstens 1x per uur je telefoon?

Slecht geslapen? Zo kom jij je dag door op het werk

 

 

 
 
Terug naar overzicht
 
 
Terug naar overzicht

Heb je nog vragen?

Je kunt ons bellen
Telefoon:
020 - 5300500
... of we bellen jou
of je mailt ons